om maar terug te komen op het voorbeeld luchtvaart kleinbeetje mijn vakgebied, in de luchtvaarttechniek is het zo dat je theoretisch gezien helemaal geen enkele handelingen mag uitvoeren voordat je technische documentatie hebt bestudeert, en de juiste procedure hebt gevonden. vervolgens bij het vrijgeven van je werkzaamheden moet je ook naar pagina's of hoofdstukken uit deze documentatie refereren. dus infeite mag je zelf eigelijk niets zelf beslissen, je beoordeelt alleen, en voert alles strikt zo uit als in de technische documentatie wordt beschreven.
om nu even naar het vakgebied hulpverlening terug te komen: je kunt of strikt volgens de procedures en proocollen werken, dit heerft als voordeel dat je alleen beoordeelt, en aan de hand van protocollen beslissingen neemt, maar je kan ook het protocol naar achteren verschuiven, en zelf de beslissingen nemen en als je het even niet weet kun je terugvallen op de protocollen.
wat ik vind is dat je tussen deze 2 een middenweg moet proberen te vinden, en dat kan per situatie verschillend zijn. want heelvaak moet je in de hulpverlening heel erg snel beslissen en handelen, dus is het onhaalbaar om voor iedere wissewasje je handboek erbij te pakken. wat in de techniek vaak heel anders is, rustig een kwartier naar je handboek staren voor je verder gaat.
waar ik zelf de voorkeur aan geef is strikt volgens protocollen werken, maar dat wilt niet zeggen dat ik dat ook altijd zou doen. vb voor iets wat ik niet zo vaak of voor het eerst tegen kom zou ik strikt de protocollen volgen, maar voor iedere kleine geval, en dingen die je heelvaak doet ben ik vaak niet zo strikt in het handelen volgens procedures.
maar wat ik bij me zelf heb gemerkt, en waar ik eigelijk eenbeetje verbaast over was: heelvaak merk je dat je in gelijke gevallen de gelijke handelingen uitvoert, soms in gelijke volgorde maar soms ook niet, infeite volg je onbewust toch een procedure of protocol welke jou ooit is aangeleerd. omdat je het onbewust doet denk je dat je zelf kiest, maar je staat er nooit bij stil dat je altijd de procedures in je achterhoofd houdt.