even voor de duidelijkheid met maatwerk is niks mis, ik ben het met je eens dat iedere doelgroep andere wensen heeft, en dat is ook heel goed dat je letsels die je vaker krijgt beter kent, en kunt behandelen en dat je opleiding daarop is afgestemd.
maar wat ik merk is als je samenwerkt met collega's bij evenementen sluiten de opleidingen wel goed aan, maar ga je bijvoorbeeld in praktijksituaties samenwerken met 'passanten hulpverleners' of bhv-ers, andere hulpverleners, dan merk ik dat je soms dingen vraagt aan mensen waarvan zij nog nooit gehoord hebben, of mensen dingen aan jou vragen waarvan je nooit gehoord hebt, tijdens het hulpverlenen, en dat zorgt voor miscommunicatie.
natuurlijk iemand bij Akzo moet iets andere kennis en vaardigheden hebben dan een overblijfmoeders, en lid van een reddingsbrigade. maar een kleinbeetje meer eenheid is niks mis mee. want als iedereen de zelfde basis kennis heeft, en alle standaard procedures gelijk zijn zal communicatie tussen hulpverleners beter gaan.
wat betefd internationale opleidingen is het nu toch ook al dat men bezig is om alles een beetje uniform te krijgen. dus dat is gewoon kijken hoe doet men het in het buitenland en hoe doen wij het, en dan het verschil zo klein mogelijk proberen te houden, maar natuurlijk zal er verschil blijven want de ene vind altijd dat het anderrs moet dan de ander zegt, of praktisch vindt.
over welke organisatie dat moet gaan doen: er is helemaal geen organisatie die dit doet op dit moment. hoewel, dit gebeurt hier en daar 'kleinschalig' (vb oranjekruis, of andere organisaties)
het beleid van EU en VWS ken ik niet, maar waar een wil is, is altijd wel een weg zeg ik altijd.
en nogmaals met maatwerk is niks mis, alleen de basiskennis zou ik heel graag iets uitgebreider willen zien, zodat iedere ehbo-er de 'zelfde taal' kan spreken.