Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)

Auteur Topic: Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)  (gelezen 57764 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 27 april 2007, 11:22:57
Zou idd kunnnen, maar lijkt me erg onhandig als je met 2 hulpverleners moet hulpverlenen, waarvan de ene constant aan het oplezen is wat er moet gebeuren, en het lijkt me ook niet dat omstanders, en het so daar bepaald gerustgesteld door worden. zou dus kunnen zijn dat daardoor juist paniek gezaaid wordt mer dat Ricass systeem.

en inderdaad een protocol is handig als je parate kennis je in de steek laat, maar het moet gewoon leerwerk blijven, en op parate kennis gebaseerd blijven vind ik.

en inderdaad nu je het zegt verschillende manieren kennen werpt een 'verfrissende beeld'en zorgt er voor dat je niet een tunnelvisie krijgt over bepaalde onderwerpen. maar goed de basis kennis moet zo groot mogelijk blijven vind ik.

Tina

• Gast
Reactie #31 Gepost op: 27 april 2007, 15:28:20
Ik heb de stichting Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening gebeld. Ze hebben mij uitgelegd dat de opleidingen geven worden door instructeurs eerstehulp en ambulanceverpleegkundige. Aan het eind van de basis cursus moet je net als bij het Oranje Kruis examen doen. Het werken met de protocollen doe je zelfstandig en niet zoals Ricas 1 leest voor en de andere voert uit. Ze hebben mij uitgenodigd om op de IVIC beurs naar hun presentatie te komen. Daarin wordt er een en andere uitgelegd. Ik ga zeker even langs op de beurs.

En " instructeur EHV"  niet iedereen is een proffesor in de Nederandse taal. Ook in het oranje kruis boekje staan taal fouten. Laten we het maar niet hebben over kranten. Je hebt je oordeel al klaar dus deze stichting kan bij jou bij voorbaat al niets goed dan.Blijf je toch bij de organisatie waar je nu zit niks mis mee.Ik ben bilij dat er wat kiezen valt bij welke organisatie je je opleiding wilt volgen.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 27 april 2007, 19:24:23
Oke, Tina fijn dat je een beetje duidelijkheid hebt kunnen scheppen, zoals je het beschrijft is het wel een goed systeem, en niet dat onpractische Ricas.

owja en wat betreft taalfouten, kan wel, maar dan niet een hele pagina vol met....

kamphuis

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 27 april 2007, 21:45:46

En " instructeur EHV"  niet iedereen is een proffesor in de Nederandse taal. Ook in het oranje kruis boekje staan taal fouten. Laten we het maar niet hebben over kranten. Je hebt je oordeel al klaar dus deze stichting kan bij jou bij voorbaat al niets goed dan.Blijf je toch bij de organisatie waar je nu zit niks mis mee.

De term LPEV is pretentieus en zonder twijfel afgeleid van het LPA en het LPLHB. Wanneer je een dergelijk LANDELIJK protocol introcuceert is het SCHANDALIG om dat op de manier te doen waarop de Stichting LPEV het doet. Tenzij je niet serieus genomen wilt worden. En dat doe ik dus ook niet.
Veel belangrijker is het dat er op hun site  onjuistheden staan over belangrijke zaken als ABCDE-methode en AMPLE-anamnese.

Een stichting die zegt "eenzelfde werkwijze voor de leken eerstehulpverlener als de professionele hulpverlener" (zelfs in hun mission statement zitten taalfouten) te hebben ontwikkeld heeft zichzelf alleen al hiermee volkomen buiten spel gezet.

En dus blijf ik mij maar vasthouden aan'ouderwetse organisaties als OK, NRR, ERC, DAN etc. Dan weet ik mij tenminste gesteund door artsen en wetenschappers en niet door (goedbedoelende) eerstehulpknutselaars.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #34 Gepost op: 28 april 2007, 18:55:03
Heb laatst bij jouw groentenboer appels gekocht. Deze waren aangeprijst op een stukje afgescheurd karton.
Mijn groenteboer op de hoek, heeft dezelfde appels aangeprijst op een goed ogend kaartje met fraaie letters.

Laat nu die appels bij mijn groente(n)boer nu lekkerder smaken.
Mijn vriendin vond de appels bij jouw groente(n)boer weeer lekkerder.

Tsja, het oog wil ook wat, maar waar krijg ik (echt) waar voor mijn geld.

Het is dus afwachten waarmee ze komen. Je kan pas oordelen als je het hebt ervaren. Dus tot die tijd vind ik dat je niet kan oordelen of iets wel of niet werkt.

Op de website zeggen ze dat ze pas begin mei officieel online zijn, wellicht was de huidige tekst een (snelle) proef.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 28 april 2007, 19:35:27
Los van de taalfouten staan er op de website een aantal inhoudelijke onjuistheden, hier al eerder genoemd. Ik vind het jammer dat op de site wel gezegd wordt dat deze methode is ontwikkeld in samenwerking met professionals, maar dat er geen duidelijke referenties genoemd worden en dat ik niet kan terugvinden op welke literatuur de protocollen gebaseerd zijn. Nu kan het zijn dat we nog in een te vroeg stadium zijn en dat dergelijke items nog moeten worden toegevoegd.
De site geeft een veelbelovend beeld van het protocol, maar gezien de opzet van de site denk ik vooral: eerst zien, dan geloven.

De titel van het protocol vind ik wat ongelukkig, zoals 'instructeur EHV' al aangeeft, pas wanneer je daadwerkelijk een landelijk draagvlak hebt voor een protocol moet je het de titel Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening geven.

Ik moet overigens zeggen dat ik het wel een goed initiatief vind, al is een protocol voor EHV meer geschikt voor de georganiseerde hulpverlening. Ik ben zeer benieuwd naar de inhoud van dit protocol en de toepasbaarheid in de praktijk. Ik hoop tijd te hebben om naar de beurs te gaan en eens de presentatie te bekijken.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 28 april 2007, 21:37:55
met voorgaande sprekers eens!

Ik vind het zeer ongepast om iets "landelijks "te noemen, als dat niet het geval is. ???

Als je zo iets leest, verwacht je een "kwaliteits procuct"  en niet een soort van beun de haas cursus ( zo komt de site bij mij over)

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 28 april 2007, 22:02:31
ik sluit me daarbij aan "landelijk" kan iets pas zijn als ALLE organisaties dit protocol erkennen, en volgens dit protocol moeten werken, vinden julie ook niet?? want anders kun je het geen "landelijk protocol" noemen of wel??

ook het feit dat er geen referenties genoemd worden lijkt mij erg ongepast. want immers het protocol kan door een arts, of een professor geschreven zijn, maar voor het zelfde geld kan het ook door een boer, fietsenmaker, of groentenboer geschreven zijn, en gebaseerd zijn op 'natte vinger werk' ipv literatuur.

maar zoals gezegt, eerst maar eens afwachten hoe het gaat uitpakken..

Tina

• Gast
Reactie #38 Gepost op: 29 april 2007, 14:13:06
Zoals ik al eerder heb vermeld heb ik ze gebeld. Bij mij komen ze over dat  ze wel degelijk weten waar ze het over hebben. Wannneer je iets anders op de markt wil neer zetten dan zijn er altijd de zo geheten kinderziektes. Kijk mij naar grote bedrijven als Microsoft die ook de kinderziektes uit het product moeten halen ook al  is het op de markt.Ze hebben mij verteld dat er wel degelijk proffesionele mensen achter zitten die achter het product staan. En de proffesionele hulp verlening loopt nog steeds als behalve gladjes en zitten ook niet allemaal op een lijn. Dit blijkt uit recente publicaties. Ook het LPLHB en het LPSEH worden nog niet overal toegepast. Sterker nog heel veel proffesionel hulpverleners meoten worden op geleid voor deze protocollen voor dat iedereen is opgeleid ben je vele jaren. Sommige zien deze protocollen helemaal niet zitten dus vele bruggen moeten nog gebouwd worden. Zoals ik al eerder heb gezegd wees blij dat er mensen met initatief zijn.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #39 Gepost op: 29 april 2007, 14:36:22
Zoals ik al eerder heb vermeld heb ik ze gebeld. Bij mij komen ze over dat  ze wel degelijk weten waar ze het over hebben. Wannneer je iets anders op de markt wil neer zetten dan zijn er altijd de zo geheten kinderziektes. Kijk mij naar grote bedrijven als Microsoft die ook de kinderziektes uit het product moeten halen ook al  is het op de markt.Ze hebben mij verteld dat er wel degelijk proffesionele mensen achter zitten die achter het product staan.

Tja, het is maar hoe je je product verkoopt en het praatje dat je erbij verteld. Welke professionele mensen zitten er dan achter? Een ambu-pleeg uit een dorpje of een uit een grote stad? Een basis-arts of een traumatoloog van een groot ziekenhuis? Je kunt je wel beroepen op professionals, maar zonder referenties zegt het weinig.

Het is een goed initiatief, maar het geheel maakt op mij op dit moment nog geen sterke indruk. De naam impiceert iets wat het (nog) niet is. Ik wacht de lancering maar met interesse af.