Alarmeren van brandweer is gevaarlijk

Auteur Topic: Alarmeren van brandweer is gevaarlijk  (gelezen 2471 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 21 april 2007, 16:29:29
Wat is jullie mening?

http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article1299182.ece

 vrijdag 20 april 2007
Alarmeren van brandweer is gevaarlijk

SLIEDRECHT - Het alarmeren van de vrijwillige brandweer is niet zonder risico.
Brandweerlieden halen in de auto soms gevaarlijke capriolen uit om alarmmeldingen te kunnen lezen.

Tot voor kort kregen de vrijwilligers gesproken boodschappen als ze opgeroepen werden. Met de invoering van het nieuwe systeem C2000/B2000 verschijnen er echter alleen nog maar tekstboodschappen op de ’ piepers’. ,,Als je zo’n melding in ded auto krijgt, moet je die eigenlijk eerst aan de kant zetten. Maar de praktijk is dat mensen toch geneigd zijn dat ding, dat aan je riem onder je jas hangt, toch gelijk te pakken en te lezen,’’ aldus de Sliedrechtse brandweercommandant J. Doedeijns, die zich in zijn jaarverslag beklaagt: ,,Het is te zot voor woorden dat we met de huidige trechniek geen gesproken meldingen meer kunnen krijgen.’’

Tot ongelukken heeft het nieuwe systeem volgens hem nog niet geleid.




112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #1 Gepost op: 21 april 2007, 16:42:00
Wat is jullie mening?

http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article1299182.ece

 vrijdag 20 april 2007
Alarmeren van brandweer is gevaarlijk

SLIEDRECHT - Het alarmeren van de vrijwillige brandweer is niet zonder risico.
Brandweerlieden halen in de auto soms gevaarlijke capriolen uit om alarmmeldingen te kunnen lezen.

Tot voor kort kregen de vrijwilligers gesproken boodschappen als ze opgeroepen werden. Met de invoering van het nieuwe systeem C2000/B2000 verschijnen er echter alleen nog maar tekstboodschappen op de ’ piepers’. ,,Als je zo’n melding in ded auto krijgt, moet je die eigenlijk eerst aan de kant zetten. Maar de praktijk is dat mensen toch geneigd zijn dat ding, dat aan je riem onder je jas hangt, toch gelijk te pakken en te lezen,’’ aldus de Sliedrechtse brandweercommandant J. Doedeijns, die zich in zijn jaarverslag beklaagt: ,,Het is te zot voor woorden dat we met de huidige trechniek geen gesproken meldingen meer kunnen krijgen.’’

Tot ongelukken heeft het nieuwe systeem volgens hem nog niet geleid.

Ik denk dat dit niet echt zo erg is als het lijkt volgens mij gaan brandweermensen die in de auto zitten en een melding krijgen toch gelijk naar de kazerne zonder de melding te lezen. tenminste ik heb wel eens gehoord dat er brandweermannen zonder de melding te lezen naar de kazerne scheuren en er daar achter komen dat het een prio 2 melding is.


snoeike

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #2 Gepost op: 21 april 2007, 23:38:35
Als je dus een gesproken melding krijgt hoor je terwijl je naar de kazerne rijd, dat het een prio 2 melding is. Misschien is het niet goed maar is het bijv een melding voor herbezetten kazerne dan rijd je (lees IK ) anders dan met de melding grote brand of auto te water.


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #3 Gepost op: 21 april 2007, 23:45:16
Ik heb gehoord dat ze nu wel bezig zijn met ontwikkelen van een nieuwe versie van de Xtream die gesproken woord geeft, het bericht wordt dan voorgelezen.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #4 Gepost op: 23 april 2007, 09:52:52
Hoef ik mijn leesbril niet meer op te zetten..... ;D


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #5 Gepost op: 23 april 2007, 09:54:43
Ik heb gehoord dat ze nu wel bezig zijn met ontwikkelen van een nieuwe versie van de Xtream die gesproken woord geeft, het bericht wordt dan voorgelezen.

Vraag me alleen af hoeveel korpsen doorgaan met de Xtream als het contract verlopen is..


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 23 april 2007, 10:24:55
Het is mogelijk om voor prio1 en 2 verschillende alarmtonen te maken.
Dat lijkt me een veel betere oplossing.
Maar sommige brandweermensen maakten in de oude situatie ook niet zoveel verschil tussen prio1 en 2.  :-X


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #7 Gepost op: 23 april 2007, 10:36:49
Eigenlijk hoort het zo te zijn dat je, wanneer de pieper gaat, je zo snel mogelijk richting de kazerne begeeft, alle regels en wetten in acht nemend. Sprak laatst iemand van de brandweer waarvan zijn pieper afging, naar de kazerne ging en er achter kwam dat er geen alarmering was, maar dat er iets mis was met z'n pieper.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #8 Gepost op: 23 april 2007, 17:06:02
hier in twente was een proef... de melding word dan uit gesproken door een computerstem... best grappig om te horen


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #9 Gepost op: 23 april 2007, 17:45:40
Ik hoorde gister dat ze er op kanaal 8 nog steeds mee aan het oefenen zijn.