Maar zover ik weet is het met het huidige protocol niet mogelijk om een en ander te versleutelen.
Dat is wel degelijk mogelijk! Het FLEX-protocol biedt standaard versleuteling. De zogenaamde PED waarvan elke meldkamer er minimaal 1 ter beschikking heeft (de Paging Entry Device) kan gecodeerde berichten versturen (GMS kan dit niet). Het gekke is echter dat ik niet 1 pager ken die met deze codering overweg kan...
Motorola heeft dit systeem ontwikkeld, dus bij hun zal er vast de juiste know-how aanwezig zijn.
Enige nadeel is echter dat deze vorm van codering "statisch" is en dus niet steeds van coderingssleutel wisselt, hetgeen bij C2000 en GSM wel het geval is.
De 2 struikelblokken zijn op dit moment dus de pagers en GMS, maar zeker niet het netwerk...
Eigenlijk had ik na die jaren toch wel wat bijzondere diensten (zoals Mobiele Eenheid) verwacht met gecodeerde berichten. Ik weet dat meerdere ME-regio's dolgraag naar P2000 zouden willen, maar een beetje op zien tegen het feit dat de hele wereld mee kan lezen, zelfde verhaal als met de verzekeringsmaatschappij(en) dus.
Groeten, Peter.