Coordinaten LL1 Utrecht

Auteur Topic: Coordinaten LL1 Utrecht  (gelezen 8447 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Gepost op: 29 april 2007, 23:21:41
Vandaag moest de LL1 naar Utrecht.
Knaap had zijn hoofd uit het dakluik van een bus gestoken. Fatale actie.

Heli werd gestuurd naar "L17 A/B".
Het betrof de lokatie op onderstaan de foto.


Weet iemand welk coordinatenstel er in Utrecht wordt gebruikt?




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 30 april 2007, 16:17:47
Ze hebben een kaart met daarop kaartvakken, dit is (volgens mij) landelijk!
VOor de grotere steden hebben ze de (bekende) Cito-gidsen!

33 - P - 22

Pagina 33 vak Lengte as P breedte as 22

Wij / ik woon op J14B of iets in die trant!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 30 april 2007, 21:40:13
Dat meen je toch niet ?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2007, 10:02:28
Dat meen je toch niet ?

Verklaar je nader?

Hier een willekeurig aantal meldingen van lifeliners, waarin ook die coordinaten staan:

01:35:31 01-05-07 28 G AMBU A1 HEERSTRAAT Cuijkt Q21B, BN  
705010135310923993 HELI     0923993 RAV Gelderland-Zuid ( Trauma Heli LifeLiner 3 )

22:36:48 30-04-07 28 G AMBU LIFELINER 1 / MMT INZET VOOR : MKA AMSTERDAM/CITO 20 X 39/OOSTERSPOORPLEIN MUIDERPOORTSTATION  
704302236480120988 HELI     0120988 RAVAA Amsterdam ( Trauma Heli Lifeliner 1 )

0:09:29 30-04-07 28 G AMBU A1 HAARWEG Leersum N/O17D/C Utrecht  
704302009290923993 HELI     0923993 RAV Gelderland-Zuid ( Trauma Heli LifeLiner 3 )
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2007, 10:22:13
Verklaar je nader?

Hier een willekeurig aantal meldingen van lifeliners, waarin ook die coordinaten staan:

01:35:31 01-05-07 28 G AMBU A1 HEERSTRAAT Cuijkt Q21B, BN  
705010135310923993 HELI     0923993 RAV Gelderland-Zuid ( Trauma Heli LifeLiner 3 )

22:36:48 30-04-07 28 G AMBU LIFELINER 1 / MMT INZET VOOR : MKA AMSTERDAM/CITO 20 X 39/OOSTERSPOORPLEIN MUIDERPOORTSTATION  
704302236480120988 HELI     0120988 RAVAA Amsterdam ( Trauma Heli Lifeliner 1 )

0:09:29 30-04-07 28 G AMBU A1 HAARWEG Leersum N/O17D/C Utrecht  
704302009290923993 HELI     0923993 RAV Gelderland-Zuid ( Trauma Heli LifeLiner 3 )


Je zou toch denken, dat zij gewend zijn om met Coordinaten stelsels te werken zoals UTM..
Weten jullie waarom het zo moeilijk is om van een adres te komen naar een UTM coordinaten stelsel ?
Je zou toch denken dat Piloten dat heel goed kunnen ? en dat het voor hun handiger is om een met een goed internationaal werken coordinaten stelsel te werken..
Weet iemand hoe dat zit ?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2007, 10:32:38
Je zou toch denken, dat zij gewend zijn om met Coordinaten stelsels te werken zoals UTM..
Weten jullie waarom het zo moeilijk is om van een adres te komen naar een UTM coordinaten stelsel ?
Je zou toch denken dat Piloten dat heel goed kunnen ? en dat het voor hun handiger is om een met een goed internationaal werken coordinaten stelsel te werken..
Weet iemand hoe dat zit ?

Waarom 'moeilijk' doen als je er ook met een Cito boekje uitkomt.... (KISS  ;))

Centralist krijgt melding: pietje pukstraat 30. Nu kan je via de comp dit omzetten naar coördingaten maar dit zal je dan bij het inmelden weer door moeten geven en dit zal dan weer geplot moeten worden. Volgens mij kost dat meer tijd en is de kans op fouten groter. Wat is er nu makkelijker als een adres doorgeven (minder kans op fouten) en dit met een richting en afstand uitzetten en dan terplaatse met een cito gids de juiste straat zoeken...  :) Vaak staat er toch al aardig wat 'blauwblauw' te knipperen  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2007, 11:02:16
In deze tijd is het technisch relatief eenvoudig om via de Meldkamer een adres via te communiceren en automatisch in het navigatie systeem van de helicopters en auto te zetten.  
Defensie doet dit al jaren..
Ik vind het gek, (maar wie ben ik..) dat het anno 2007, locatie bepalen bij de hulpverleningsdiensten nog zo slecht ontwikkeld is.. Als ik een UTM kaart coordinaat midden in het bosrijke veluwe doorgeef aan meldkamer, denk je dat ze dat dan ook het cito boekje terug kunnen vinden, welke straat er dicht bij is..

Het aardige van Heli is dat ze niet straat gebonden is..


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2007, 17:10:39
In deze tijd is het technisch relatief eenvoudig om via de Meldkamer een adres via te communiceren en automatisch in het navigatie systeem van de helicopters en auto te zetten.  
Defensie doet dit al jaren..
Ik vind het gek, (maar wie ben ik..) dat het anno 2007, locatie bepalen bij de hulpverleningsdiensten nog zo slecht ontwikkeld is.. Als ik een UTM kaart coordinaat midden in het bosrijke veluwe doorgeef aan meldkamer, denk je dat ze dat dan ook het cito boekje terug kunnen vinden, welke straat er dicht bij is..

Het aardige van Heli is dat ze niet straat gebonden is..

En waarom zou het zo moeten?
Het gaat al jaren zo en het gaat goed dus?...........

De coordinaten van de MKA zoals J 13 B of I 12 A of J 09 D, is gewoon een kaart van nederland met daarop vlakken gemaakt en met A B C D E F G H I J etc. en met 1 2 3 4 5 6 7 etc. zijn genummerd en de abcd is gewoon dat hokje weer in vieren uiteraard ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2007, 17:17:46
En waarom zou het zo moeten?
Het gaat al jaren zo en het gaat goed dus?...........

De coordinaten van de MKA zoals J 13 B of I 12 A of J 09 D, is gewoon een kaart van nederland met daarop vlakken gemaakt en met A B C D E F G H I J etc. en met 1 2 3 4 5 6 7 etc. zijn genummerd en de abcd is gewoon dat hokje weer in vieren uiteraard ;)

Ik weet niet of het zo goed gaat ?.. Misschien wel..
Maar ik vind het vreemd dat bij de hulpverleningsdiensten allemaal verschillende coordinatenstelsels in gebruik zijn..

Een reddingsboot geeft in WGS84 hun coordinaten door, die worden vertaald naar UTM kaart coodinaten.. De meldkamer werkt alleen met straat en adres,, maar de derde boom rechts geeft je al weer lastiger aan..  De bosband bestrijding werkt weer met RD en luchtmobiele SAR inheden weer met UTM..  De zoekhonden werken weer met UTM..  Defensie gebruikt UTM, en alle internationale reddingteams gebruiken UTM..

Ze zullen eens moeten samenwerken...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2007, 18:18:05
Ik weet niet of het zo goed gaat ?.. Misschien wel..
Maar ik vind het vreemd dat bij de hulpverleningsdiensten allemaal verschillende coordinatenstelsels in gebruik zijn..


Zo gaat het  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !