EHBO cursus

Auteur Topic: EHBO cursus  (gelezen 23245 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #30 Gepost op: 9 juli 2007, 11:39:39
EHBO: Reanimeren (BLS) + Basale wondleer + Verbandleer + tig andere modules (ergo: reanimeren EN pleisers plakken)
BLS: Thoraxje drukken, longetje blazen
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 9 juli 2007, 11:53:44
EHBO: Reanimeren (BLS) + Basale wondleer + Verbandleer + tig andere modules (ergo: reanimeren EN pleisers plakken)
BLS: Thoraxje drukken, longetje blazen

VWS, IGZ en de NAI hebben weer een andere defenitie. namelijk eerste hulp met diverse hulpmiddelen, benoemen niveau ambulancechauffeur.. Dus alsof BLS dus ene hoger niveau dan Eerste Hulp..  ,  Laten we dan nog niet eens hebben over welke handelingen wel of niet er onder vallen.
De vereniging van traumatologie benoemt drukken en blazen niet eens..

De definitie problemathiek, maakt alleen al dat zoveel misverstanden zijn in de eerste spoedeisende hulp land.

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #32 Gepost op: 10 juli 2007, 13:57:29
Wat onder BLS wordt verstaan is afhankelijk van organisaties/ landen.

In Nederland wordt onder BLS o.h.a. verstaan hartmassage/ (MOM)beademing+ AED.
In de USA wordt onder BLS verstaan iemand die met basale technieken hulp verleent bij (acute) aandoeningen: ziekte en ongeval. Hierbij wordt gebruik gemaakt aan een verscheidenheid aan extra hulpmiddelen: wervelplank, diverse beademingsmethoden, etc.

Je zou kunnen zeggen dat de Amerikaanse BLS is gericht op de Amerikaanse cultuur., en de Nederlandse BLS op de Nederlandse cultuur.

Tegelijkertijd wordt er in de (Amerikaanse) BLS protocollen verwezen wanneer er om een ALS unit gevraagd moet worden.
Soortgelijke systemen ziet men ook in Duitsland (rettungs hilfer- sanitater- assistent) en de UK ( EMT- paramedic).

Ik denk dat de BLS in het buitenland omvangrijker is omdat al deze protocollen binnen één en hetzelfde systeem zitten. In Nederland kent men deze verschillen niet, deze glijdende schaal van “eenvoudig”naar “complex”.
In Nederland kent met globaal eerste hulp verlening (wat voor een naam je er ook aan geeft, het is EHBO/ BLS-AED) en ambulancehulpverlening (AHV). Er bestaat nog niet zoiets als BLS op de “Amerikaanse” wijze, wat in feite tussen EHBO en AHV inzit.

Het is niet zo moeilijk. Het wordt vaak moeilijk gemaakt.
VSAZ ambulancezorg

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 28 juli 2007, 17:38:18
Het is vaak handig om eerst de definities te bepalen en vervolgens te vergelijken.
Zelfs de taal is niet betrouwbaar als je de definities niet vastgesteld heeft

De laatste pas, die ik perse wilde zetten, heeft me pas een hoop tijd gekost. Ik mocht pas later die pas op, maar Pas moest toestemming geven en die was pas laat terug. Van Pas kreeg ik een wel een pas pas, en ik mocht naar de pas. pas toen bleek dat ik ook nog een pas nodig had die ik bij de pasbeheerder moest halen. Hij bleek geen enkele pas meer te hebben en er moest eerst een pas worden gemaakt. Uiteindelijk kon ik de met de pas van Pas en de pas van de pasbeheerder kan betreden. Uiteindelijk zette ik de pas, waar ik zo naar uitgekeken had. Het was de pas, waarmee ik de over de streep heen ging die de pas markeerde.
Het gevoel dat ik toen had gaf pas echt het intense gevoel dat je pas echt als je zelf stap gezet hebt.

Kortom verwarrend, tenzij we van elkaar weten waar welke definitie voor het woord "pas" gebruikt moet worden

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #34 Gepost op: 1 april 2008, 21:21:31
Zouden er niet veel meer mensen een EHBO cursus gaan volgen als deze gratis wordt? Misschien dat de overheid hier subsidies voor kan geven? Als dit nog niet gedaan wordt dan

ACKevin

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 4 april 2008, 15:47:27
Zouden er niet veel meer mensen een EHBO cursus gaan volgen als deze gratis wordt? Misschien dat de overheid hier subsidies voor kan geven? Als dit nog niet gedaan wordt dan

Hier is op dit moment een gratis BLS+AED cursus van start gegaan.. kost je 3 uurtjes, 1 dagdeel en je bent klaar en kan reanimeren + aed gebruiken.. opkomst was niet echt noemenswaardig..

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 4 april 2008, 16:29:39

Nee, want mensen die er het nut niet van inzien, komen ook niet op de gratis cursus af.
De meeste verenigingen kennen daarvoor een systeem van reducties als je mee doet met hulpverleningen.
Alleen een EH opleiding doen en braaf de verplichte lessen volgen, lijkt mij ook niet echt zinvol

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #37 Gepost op: 4 mei 2008, 22:39:33
Het is dat ik me geen cursus kan veroorloven, anders had ik het allang gedaan

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 4 mei 2008, 23:28:41
Het is dat ik me geen cursus kan veroorloven, anders had ik het allang gedaan

In dat geval kan het Rode Kruis een optie zijn.
Het volgen van cursussen wordt niet betaald in geld, maar met tijd door het het belangenloos meewerken aan hulpverleningen.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #39 Gepost op: 5 mei 2008, 00:49:01
Ik heb dinsdag examen  :D Ben benieuwd hoe het gaat :) . Ken het allemaal wel, maar in dat toneelspel wat je moet doen ben ik niet zo goed  :-[ . Ach die lotussen en examinatoren zullen dat zelf ook wel merken, daarnaast is mijn examengenote daar wel goed in :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)