SIGMA vergelijkbaar met SIT in Vlaanderen?

Auteur Topic: SIGMA vergelijkbaar met SIT in Vlaanderen?  (gelezen 3933 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

freudsap

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • GGZ verpleegkundige, vrijwilliger dienst 112
    • VZW First Response
Gepost op: 3 mei 2007, 09:03:26
Kunnen jullie me soms vertellen of de SIGMA vergelijkbaar is met het SIT (snel interventie team) van het Rode Kruis Vlaanderen?

En een geneeskundige combinatie, is dat dan SIGMA + AMBU +MMT?



EenBelgdiedeNederlandsehulpverleningwiltlerenkennen  8)


Vrijwilliger verpleegkundige - ambulancier dienst 112  Banaba GGZ verpleegkundige | Banaba IZ en spoedgevallenzorg | Informatiesysteemver


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2007, 11:16:09
Misschien als je uitlegt wat de SIT inhoudt kunnen we een vergelijking maken...  ;) O0


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2007, 15:16:26
Kunnen jullie me soms vertellen of de SIGMA vergelijkbaar is met het SIT (snel interventie team) van het Rode Kruis Vlaanderen?


Ja 't SIGMA is goed te vergelijken met 't Belgische SIT  ;)

Misschien als je uitlegt wat de SIT inhoudt kunnen we een vergelijking maken...  ;) O0

SIT - Snel Interventie Team

Speciaal opgeleide vrijwilligers
Het Rode Kruis beschikt over vrijwilligers die speciaal zijn opgeleid om hulp te bieden bij rampen. Waar het nodig is, zorgen zij voor aanvulling en versterking van de andere hulpdiensten. In elke provincie staat een ‘snel interventieteam’ (SIT) van het Rode Kruis klaar dat zich met het nodige hulpmateriaal snel naar de plaats van de ramp kan begeven.

Onmiddellijk inzetbaar
De interventieteams bestaan elk uit vijf personen waaronder minstens één verpleegkundige. Ze zijn geselecteerd op stressbestendigheid en beschikbaarheid en krijgen een heel grondige opleiding. Op de plaats van de ramp kunnen zij onmiddellijk steun verlenen aan de aanwezige medische teams.

Dag en nacht paraat
Het Rode Kruis wordt verwittigd door het hulpcentrum 100. Dit kan snel en eenvoudig via het telefoonnummer 105. Oproepen komen terecht bij de centrale van het Rode Kruis die dag en nacht bemand is. Meteen kan het SIT (Snel Interventie Team) vertrekken en bijkomend het nodige aantal vrijwilligers alarmeren en uitsturen met bijkomend materiaal en voertuigen. Bij een grote ramp is het mogelijk om tot enkele honderden opgeleide vrijwilligers tegelijk in te zetten.

Meer info hier, en hier


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2007, 15:53:52
Dat is inderdaad vrij goed te vergelijken, er zit in opzet ook weinig verschil met het Nederlandse SIGMA geloof ik!


wico

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2007, 19:35:26
voor foto's van de SIT  zie deze link http://www.sigma-nwn.nl/tegenbezoek.htm  O0


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2007, 23:56:56
En bestaat er zover jullie weten ook in Duitsland zo's soort team ?

Groetjes een Arend
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2007, 12:03:54
Die foto's komen me bekend voor... aflevering van Spoed hier opgenomen toevallig?  ;D
Arts  www.alphalog.nl


wico

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2007, 19:43:51
dat durf ik niet tezeggen of die opname daar gemaakt is ^-^


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2007, 12:31:49
Zelfde bus, zelfde tenten  ;D
Arts  www.alphalog.nl