Opleiding ambu chauffeur gelijkwaardig met sigma???

Auteur Topic: Opleiding ambu chauffeur gelijkwaardig met sigma???  (gelezen 4255 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pietje

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • Verpleegkundige i.o.
Gepost op: 3 mei 2007, 17:44:10
Een vriend van mij beweerd dat de SIGMA opleiding bijna gelijk is aan de SOSA opleiding voor ambulancechauffeur.

Is dit waar? Lijkt mij niet! ::)




paul_hartog

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2007, 17:53:46
hangt er vanaf wat je bedoelt met opleiding voor sigma?
Er rijden wel chauffeurs op de voertuigen daarvan en zitten in het team  ;)


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2007, 18:33:41
Ik begreep voor het stukje medische ondersteunend wel, maar het beroep van ambulance chauffeur houdt veel meer in dan alleen de pleeg medisch ondersteunen.
Misschien dat een ACh hier wat meer over kan uitleggen.

Gr. Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2007, 18:42:32
Medisch ondersteunend is ook veel beter bij de Ach dan bij de SIGMA  ::)
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2007, 20:38:05
Gaan we weer oude koeien uit de sloot halen.....

Dit onderwerp is al diverse keren behandeld. Ik weet niet wie dit ooit heeft gezegd maar het is lariekoek. Het heeft veel raakvlakken  maar is niet gelijk. Bovendien is het gebrek aan ervaring een grotere verschil tussen een SIGMA lid en een ambulancechauffeur.

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2007, 20:52:59
Sigma-leden die dat zeggen hebben blijkbaar nooit een ambu-stage gehad. :-\
Daarna zeggen ze dat  namelijk niet meer.'
Als ze het dan nog blijven zeggen, dan wordt het tijd voor een goed gesprek met de HGE.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2007, 22:37:11
De sigma lid leert een beperkte deel over het medische assisteren. Het heeft veel raakvlakken aan hetgeen een ACH moet leren. (medisch dus)
Alleen een ACH krijgt een uitgebreidere opleiding op het medische gedeelte, daarnaast krijgen zij nog een gedeelte dat meer over het autotechnische gedeelte gaat.

Kortom een sigma lid leert maar een kwart gedeelte van het geen een ACH moet leren.
Dus een sigma opleiding staat absoluut niet gelijk aan de Sosa opleiding voor een ambulance chauffeur.


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2007, 06:50:09
(waarschijnlijk een knuppel in het hoenderhok ;))
De sigma lid leert een beperkte deel over het medische assisteren. Het heeft veel raakvlakken aan hetgeen een ACH moet leren. (medisch dus)
Alleen een ACH krijgt een uitgebreidere opleiding op het medische gedeelte, daarnaast krijgen zij nog een gedeelte dat meer over het autotechnische gedeelte gaat.

Kortom een sigma lid leert maar een kwart gedeelte van het geen een ACH moet leren.
Dus een sigma opleiding staat absoluut niet gelijk aan de Sosa opleiding voor een ambulance chauffeur.

Heb je als AVp dan wel voldoende aan een SIGMA-lid als hij je maar beperkt kan assisteren? Of ligt het puur aan de ervaring?

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2007, 08:50:43
Nee, eigenlijk niet. Ik heb diverse keren oefeningen gedraaid en men is heel erg enthousiast (daar ligt het niet aan) maar mist toch een bepaalde handigheid als het bijv. om (deel) vaardigheden gaat. Is ook net verwonderlijk want dat is natturlijk geen dagelijkse kost voor een SIGMA lid.

Ik vraag mij dan alleen af hoe het zou gaan bij een echte incident met alle " stress" factoren erbij. De tijd zal het leren, denk ik.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2007, 09:42:44
(waarschijnlijk een knuppel in het hoenderhok ;))
Heb je als AVp dan wel voldoende aan een SIGMA-lid als hij je maar beperkt kan assisteren? Of ligt het puur aan de ervaring?

Luke

Als sigmalid wordt je ingezet in een rampterrein. Daar is het aanleren van vaardigheden op gericht.
Een ACH heeft een breder werkterrein.
Je leert de assisterende handelingen die in het rampterrein nodig zijn bij: injecteren, infunderen en intuberen. Daarnaast diverse immobilisatie technieken.
De AVP kan dus op je hulp rekenen.
Maar ik ben het met WM eens dat ervaring een zwak punt is.
Of de stress/adreanaline goed of kwaad doet dat weet is nog niet.