Vraagje over BLS

Auteur Topic: Vraagje over BLS  (gelezen 6600 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Dion

  • Gast
Gepost op: 4 mei 2007, 16:45:10
Hallo lezers,

Ik heb even een vraag, misschien is dit wel een rare vraag.

Ik heb vorig jaar mijn EHBO / Eerste hulp diploma behaald. Dit inclusief reanimatie. Ben ik nu dan ook automatisch in het bezit van BLS, of moet je hier een appart examen/cursus voor volgen.

Dank voor jullie antwoord.

Dion




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2007, 17:09:33
Voor zo ver ik weet is er geen officieel BLS diploma, EHBO + reanimatie valt gewoon onder de Basic Life Support.

Wij doen ALS (Advanced Life Support) maar hebben ook geen apart ALS diploma.


Dion

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 mei 2007, 17:59:01
Hoi Karim,

Bedankt voor het antwoord. Af en toe weet je door die afkortingen niet meer wat wat is. Ik weet nu weer wat meer.

Adiee oet ut limburgse land.


kamphuis

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2007, 00:37:49
EHBO + reanimatie valt gewoon onder de Basic Life Support.

Ik denk dat het juist andersom is: BLS (reanimeren -en ernstige bloedingen stelpen-) is een onderdeel van de EHBO. Zo valt de eerste hulp bij kneuzingen, verstuikingen, botbreuken etc. etc. niet onder de BLS maar wel onder EHBO. Als EHBO-er kun je meer dan BLS-er. Het diploma van de Nederlandse Reanimatie Raad of de Hartstichting zijn BLS-diploma's.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2007, 00:46:10
Ik denk dat het juist andersom is: BLS (reanimeren -en ernstige bloedingen stelpen-) is een onderdeel van de EHBO. Zo valt de eerste hulp bij kneuzingen, verstuikingen, botbreuken etc. etc. niet onder de BLS maar wel onder EHBO. Als EHBO-er kun je meer dan BLS-er. Het diploma van de Nederlandse Reanimatie Raad of de Hartstichting zijn BLS-diploma's.

Sluit ik me bij aan

BLS Levenreddende handelingen terwijl ehbo een stukje verder gaat.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2007, 13:08:49
Ik denk dat het juist andersom is: BLS (reanimeren -en ernstige bloedingen stelpen-) is een onderdeel van de EHBO. Zo valt de eerste hulp bij kneuzingen, verstuikingen, botbreuken etc. etc. niet onder de BLS maar wel onder EHBO. Als EHBO-er kun je meer dan BLS-er. Het diploma van de Nederlandse Reanimatie Raad of de Hartstichting zijn BLS-diploma's.

Ja oke, dat klinkt inderdaad logischer.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen idee heb hoeveel soorten ehbo onderdelen (deeldiploma's) je kan halen, ik heb wel 's gehoord van wandelletsel maar meer zou ik zo gauw even niet weten, en wandelletsel valt inderdaad niet onder de BLS dus 't klopt wat je zegt ja.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2007, 16:47:35
De definitie van BLS is niet zuiver.. Basic Life Support...

Het is ook kwestie van wie je het vraagt..  Van uit een reanimatieraad, (ERC, NRR) optiek en ook van het Oranje Kruis opriek hebben we het over het kunstje drukken blazen en alles wat daar bij hoort..

Van uit een Internationale traumatologie standpunt heb je het over de totale eerste hulp. In de ambulancezorg hebben ze het over BLS als een niveau boven passantenhulpverlening (first aid).. Ook de overheid weet niet wat nu precies onder BLS of zelfs onder ALS valt..  Als je het met bijvoorbeeld Inspectie voor de Gezondheidszorg   hebt, zijn ze na drie voorbeelden als de draad kwijt.. En na dat ze merken dat ze vastlopen in hun definities hebben ze het alleen over wettelijk voorbehouden handelingen...

Dus als je even verder kijkt, zijn definties van BLS, ILS en ALS en welke handelingen daar onder vallen bij niemand echt duidelijk.. En dat komt dat men vaak een tunnelvisie heeft van uit hun eigen organisatie of achtergrond..
Het zou mooi zijn als de wereld van reanimatie en de wereld van traumatologie eens de moeite nemen om met elkaar te praten..


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2007, 17:53:46
wat is ILS  :o


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2007, 17:59:39
wat is ILS  :o

Intermediate Life Support of Immediate Life Support Zal er wel tussen BLS en ALS inzitten..  FF zoeken op dit forum vind wel iets meer info..


kamphuis

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2007, 20:25:29
wat is ILS  :o

ILS = het stokpaardje van Rescue