Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.

Auteur Topic: Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.  (gelezen 24307 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #30 Gepost op: 8 mei 2007, 15:55:01
Toch even de horizon verbreden en ga eens naar efam.be en dan zal je merken dat men het heeft over technieken met een Europees draagvlak.

Europees draagvlak kan leuk en nuttig zijn maar dat hoeft niet te betekenen dat geen enkele eerste hulpverlener meer een distale pols moet kunnen voelen bij iemand ide bij bewustzijn is, carotis palpatie is niet standaard bij een alerte patient!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #31 Gepost op: 8 mei 2007, 19:53:41
Hoi Joffry,

leuke casus...

Binnen ons kaderrayon hebben wij gezegd: als je de ademhaling goed kunt beoordelen, en die is blijkbaar goed, laat je het s.o. lekker liggen zoals hij ligt. Merk je echter dat de a.h. duidelijk minder/onvoldoende wordt, dan zul je toch (met de nodige voorzichtigheid) moeten draaien ( Threat first what kills first)
Ook de instructeur-verpleegkundige van de SIGMA is die mening toegedaan

En inderdaad, de basisopleiding van het OK schiet daarin wat tekort, maar dat ligt ook aan de instructeur. Hij kan er best nog wat " leuks" van maken.

Groet,


Peter Hollenberg


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #32 Gepost op: 8 mei 2007, 20:07:23
En inderdaad, de basisopleiding van het OK schiet daarin wat tekort, maar dat ligt ook aan de instructeur. Hij kan er best nog wat " leuks" van maken.
Groet,
Peter Hollenberg

Dat is inderdaad een hardnekkige misverstand bij sommige ehbo'er en zelfs bij sommige instructeurs,  ze denken dat de ehbo'er niet meer mag leren (kennen en kunnen) als dat er in de basisstof beschreven staat. Zij zien het ehbo boekje als de limiet terwijl het als de basis bedoeld is.

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 9 mei 2007, 18:33:06
Zucht, dat krijg je met een oranje kruis dat de basis steedsmeer naar beneden verlegd..... :-\ :'(

Je leert in het basis onderwijs toch ook geen hogere fysica zoals de relativiteitstheorie ......


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 9 mei 2007, 18:37:20
Je leert in het basis onderwijs toch ook geen hogere fysica zoals de relativiteitstheorie ......

Nee, maar jij blijft na groep acht toch ook geen 20 jaar de lestof van groep 8 herhalen ? of wel ?
Die relativiteits therie komt daar vanzelf na een jaartje of 4..5.
Binnen de ehbo echter leren mensen soms 20 jaar of langer "de basis", niet gek dat deze mensen dan de motivatie en uitdaging verliezen.
Vele ehbo'ers vinden het (gelukkig) ook leuk om na de basis ehbo gewoon door te kunnen gaan binnen hun hobby met de mogelijkheid van verdieping.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 9 mei 2007, 22:53:29
Nee, maar jij blijft na groep acht toch ook geen 20 jaar de lestof van groep 8 herhalen ? of wel ?
Die relativiteits therie komt daar vanzelf na een jaartje of 4..5.
Binnen de ehbo echter leren mensen soms 20 jaar of langer "de basis", niet gek dat deze mensen dan de motivatie en uitdaging verliezen.
Vele ehbo'ers vinden het (gelukkig) ook leuk om na de basis ehbo gewoon door te kunnen gaan binnen hun hobby met de mogelijkheid van verdieping.

Jacques

Nadat de basis is gelegd, begint het pas leuk te worden.
Natuurlijk wel binnen verantwoorde kaders


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 10 mei 2007, 14:19:20
Er is heel veel meer te leren en in de praktijk uit te voeren..

Ik weet niet welke kaders "EHBO-er" bedoelt, Maar tussen de wereld van ambulancehulpverlening en de traditionele basisopleiding EHBO ligt nog een hele wereld voor "georganiseerde eerste hulpverleners.."

Inmiddels zijn daar ook een aantal leuke boekwerkjes over verschenen..  En zijn er genoeg clubs waar je verder kan leren en uitvoeren.. Natuurlijk moet zo'n club staan voor de kwalitiet van zorg en zich houden aan de wettelijke voorbehouden handelingen bepalingen..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #37 Gepost op: 10 mei 2007, 15:02:21
Hij is bewusteloos en ligt op de buik.  Dus na controle bewustzijn op de rug draaien om de ademhaling te controleren.  Is er ademhaling dan slachtoffer in stabiele zijligging.  Ik weet het.  Veel manipulaties maar zie mijn vorig bericht.

Zo leren wij het dus aan  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #38 Gepost op: 10 mei 2007, 16:20:40
Zo leren wij het dus aan  ::)

Je geeft in je casus al aan dat je weet/ziet/bemerkt dat de persoon ademt en een regelmatige ademhaling heeft.
Wat meer wil je weten ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kamphuis

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 11 mei 2007, 02:41:50

Ik weet niet welke kaders "EHBO-er" bedoelt, Maar tussen de wereld van ambulancehulpverlening en de traditionele basisopleiding EHBO ligt nog een hele wereld voor "georganiseerde eerste hulpverleners.."


Het is natuurlijk niet zo -en dat lees ik uit je antwoord- dat het verschil tussen de professionele hulpverleners en de EHBO-ers alleen opgevuld zou kunnen worden door georganiseerde eerstehulpverleners. Dat is natuurlijk onzin. Ik denk dat je bedoelde "verder opgeleide, niet professionele eerstehulpverleners"