Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.

Auteur Topic: Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.  (gelezen 24306 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #50 Gepost op: 29 mei 2007, 19:49:07
In de meest optimale omstandigheden heb je gelijk, maar de basis is dat de ademhaling voor alles gaat, dus iemand met een bedreigde ademhaling gaat in de stabiele zijligging als je alleen bent.

Ik zou iemand met mogelijk nek/rugletsel zeker niet alleen op basis van een bedreigde ademhaling (dat is bijvoorbeeld iedereen met een verminderd bewustzijn) stabiel leggen.
Wanneer de ademhaling van bedreigd naar bellemmerd verslechtert is het vroeg genoeg voor dergelijke maatregelen en dan nog alleen bij hoge uitzondering.
Tot die tijd chinlift of (trauma) jawthrust

Waarom wil je iemand met slechts een bedreigde ademhaling al blootstellen aan de risico's van al die handelingen ?
De A staat in de ATLS, PHTLS en TNCC niet voor niets voor "Airway onder gelijktijdige stabilisatie van de wervelkolom"

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Sunflower

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 29 mei 2007, 21:11:11
Ik zou iemand met mogelijk nek/rugletsel zeker niet alleen op basis van een bedreigde ademhaling (dat is bijvoorbeeld iedereen met een verminderd bewustzijn) stabiel leggen.
Wanneer de ademhaling van bedreigd naar bellemmerd verslechtert is het vroeg genoeg voor dergelijke maatregelen en dan nog alleen bij hoge uitzondering.
Tot die tijd chinlift of (trauma) jawthrust

Waarom wil je iemand met slechts een bedreigde ademhaling al blootstellen aan de risico's van al die handelingen ?
De A staat in de ATLS, PHTLS en TNCC niet voor niets voor "Airway onder gelijktijdige stabilisatie van de wervelkolom"

Jacques

Ik onderschrijf dat volledig. Stabiele zijligging kan volgens mij in deze casus dan ook bijna nooit.
Het slachtoffer lag op z'n buik dus de kans dat de ademhaling belemmerd wordt door braaksel/bloed/... is klein omdat dit in deze houding reeds de mond kan uitlopen.
Enkel indien je zijn vitale functies niet kan controleren in de positie waarin je hem vindt, leg je het slachtoffer op zijn rug. Indien nodig start je de reanimatie.

In dit geval ligt het slachtoffer op zijn buik en is er een duidelijke ademhaling merkbaar. Indien deze in het gedrang komt draai je het slachtoffer om mbv de log rol techinek, op zijn rug uiteraard, en start je de reanimatie. Stabiele zijliggng kan volgens mij nooit, in dit geval.
Deze houding wordt vreemd genoeg heel vaak geleerd, maar eigenlijk heel weinig gebruikt volgens mij (nl. enkel bij bv. bewusteloosheid met zekerheid van (voorlopig) behoud van vitale functies. Want indien je niet zeker van dit laatste bent zou je het bij een stabiele zijligging niet eens snel kunnen vaststellen en 'm bij reanimatie weer op z'n rug moeten rollen, wat onnodig tijdverlies en onnodige manipulatie van het slachtoffer met zich meebrengt.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #52 Gepost op: 29 mei 2007, 21:58:57
Dat is het probleem met conventionele eerste hulp onderwijs..

Men behandeld bewusteloosheid, en daarna de stabiele zijligging.. En wat onthoud iedereen., Elk bewusteloos slachtoffer moet in de stabiele zijligging..

Enkele andere onderwijs systemen, leren dat anders aan..  Zij behandelen bewusteloosheid en kinlift, en kaaklift en handmatige immobilisatie en een hoog energitisch letsels. En pas aan het eind van de trainingsdag een stabiele zijligging, voor het geval dat je bij je slachtoffer weg moet.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #53 Gepost op: 29 mei 2007, 22:19:36
Ik persoonlijk heb ook alleen een OK opleiding gehad en kan toch echt zelf nadenken.
Ik heb het wel eens gevraagd aan een instucteur ehbo en die zeggen altijd in de stabiele zijligging.
Ik zou persoonlijk zo lang mogelijk wachten met het so verplaatsen.
Als ik heb zou verplaatsen alstijd met bescherming van de cwk, mistens de handgreep van zach, liefst een volledige loggroll, mits het niet teveel tijd kost.
Groetjes Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #54 Gepost op: 29 mei 2007, 22:26:25
Ik heb het wel eens gevraagd aan een instucteur ehbo en die zeggen altijd in de stabiele zijligging.

Klopt, sommige kaderinstructeurs zijn heel goed in tekstverklaren uit het OK boekje maar minder in het geven van de echt benodigde zorg
Uit ervaring kan ik wel zeggen dat de groep instructeurs die halstarig vasthoudt aan de stelregel dat iedere bewusteloze patient stabiel gelegd moet worden snel kleiner wordt en nu een minderheid vormt.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kamphuis

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 29 mei 2007, 23:31:57
Klopt, sommige kaderinstructeurs zijn heel goed in tekstverklaren uit het OK boekje maar minder in het geven van de echt benodigde zorg

Dit is wat kort door de bocht. Wanneer je een OK-opleiding geeft heb je je te conformeren aan de protocollen van het OK. En die zijn niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Dus MOET je je cursisten leren dat bewustelozen stabiel gelegd moeten worden. Als iemand op een examen (gemotiveerd en wellicht terecht) de kinlift handhaaft ipv de stabiele zijligging, dan is dat een reden om de kandidaat te laten zakken. En dat kan de bedoeling niet zijn van de opleiding.
Ik denk dat het verstandig is om in de cursus conform protocol aan te leren (en de cursisten op de andere airwaytechnieken te wijzen) en deze kennis in de vervolglessen uit te breiden.
Dat de meeste instructeurs zich aan de lesstof conformeren is niet verwonderlijk. Dat je het als instructeur niet altijd eens bent met de hele lesstof is evident.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #56 Gepost op: 30 mei 2007, 08:11:14
Dat de meeste instructeurs zich aan de lesstof conformeren is niet verwonderlijk. Dat je het als instructeur niet altijd eens bent met de hele lesstof is evident.

Ik stel juist,gebaseerd op mijn ervaringen met kaderinstructeurs, dat de meeste er NIET meer voor gaan om ieder bewusteloos slachtoffer met mogelijk cwh/rugletsel onvoorwaardelijk stabiel te leggen.
Ook het OK staat niet op het standpunt dat iedere bewusteloze met behoorlijke ademhaling en vermoedelijk/mogelijk CWK of rugletsel in de stabiele zijliging geplaatst moet worden. Sommige insatructeurs vinden dat nog wel.
Dat is een constatering en heeft niet zoveel met kort of ruim door de bocht te maken

Wanneer je als instructeur er bewust voor kiest om een onnodige handeling waarvan je weet dat die mogelijk meer schade dan goed doet toch uit te (laten) voeren met als enige reden dat het in een boekje staat, dan kies je dus niet voor de beste zorg voor de patient, maar voor het volgen van een boekje.
Ook dat is m.i. slechts een constatering en of dat dan goed of slecht is vanuit het instructeursschap gezien is een ander verhaal, maar bij mij en de meeste hulpverleners gaat de gezondheid van de patient boven alles.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #57 Gepost op: 30 mei 2007, 09:00:54
Hier ik zie een belangrijk verschil tussen jouw intepretatie van de letter van OK-boekjes en instructeursmanuals..  

Dit is wat kort door de bocht. Wanneer je een OK-opleiding geeft heb je je te conformeren aan de protocollen van het OK. En die zijn niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Dus MOET je je cursisten leren dat bewustelozen stabiel gelegd moeten worden. Als iemand op een examen (gemotiveerd en wellicht terecht) de kinlift handhaaft ipv de stabiele zijligging, dan is dat een reden om de kandidaat te laten zakken. En dat kan de bedoeling niet zijn van de opleiding.

Hier ik zie een belangrijk verschil tussen jouw intepretatie van de letter van OK-boekjes en instructeursmanuals..  
Als een van de examinatoren van het OK kan ik je vertellen dat conform de eindtermen dit geen grond is voor het zakken van cursist.. En er is geen protocol van het OK, dat elke bewusteloze in de stabiele zijligging moet..
Kan je me de letterlijke passages vertellen waar dat staat ?..  Zelfs de wetenschappelijke raad van het OK heeft dat laten weten..  Het zijn sommige instructeurs en opleiders van instructeurs, die de hun interpretatie van de letter als enige waarheid vindt..


kamphuis

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 30 mei 2007, 22:37:40
Ik stel juist,gebaseerd op mijn ervaringen met kaderinstructeurs, dat de meeste er NIET meer voor gaan om ieder bewusteloos slachtoffer met mogelijk cwh/rugletsel onvoorwaardelijk stabiel te leggen.

Voor alle duidelijkheid: een bewusteloze met (mogelijk) wervelletsel mag niet stabiel gelegd worden volgens het OK (zie handleiding pag. 19, alinea 5, OK-boekje pag. 104). Ik ben in mijn beantwoording eerder, daaraan onterecht voorbijgegaan.
Wanneer er geen verdenking bestaat op wervelletsel -en daar had ik het over- moet gewoon het protocol (OK boekje pag. 40) aangeleerd worden, conform competentie 4.3 en eindtermen  en niet de kinlift.
Het is niet verstandig om bij je examen andere dingen te doen dan in het boekje staan omdat je dan gewoonweg zakt (wie de schoen past ..., he Rescue?). En dat is: "bewusteloos = stabiel, tenzij ..."   en niet "bewusteloos =kinlift, tenzij ...". Hoelang het OK dat nog blijft volhouden valt overigens nog te bezien. Laat andere inzichten liggen tot de vervolglessen om de examenstof niet te verontreinigen en leer dit uniform aan.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #59 Gepost op: 30 mei 2007, 22:54:23
Wanneer er geen verdenking bestaat op wervelletsel -en daar had ik het over- moet gewoon het protocol (OK boekje pag. 40) aangeleerd worden, conform competentie 4.3 en eindtermen  en niet de kinlift.

Tja ok dat was niet duidelijk, de casus was immers :
"Je loopt ergens in een straat en ziet een ladder, een emmer, een spons en een man op de grond liggen, in een houding alsof hij van 6 meter af naar beneden is gevallen."
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources