Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.

Auteur Topic: Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.  (gelezen 24305 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #60 Gepost op: 30 mei 2007, 23:03:21
Ik heb de eindtermen er nog eens op nageslagen..

In de eindtermen staat..  

Dat iemand in staat moet zijn om een luchtweg vrij te houden dmv een stabiele zijligging, En dat staat bij de stoornissen van ademhaling en niet bewusteloosheid..

Dat iemand in staat moet zijn om iemand van buik naar rug ligging te leggen..

Dat iemand er toe in staat is, betekend dat hij, zij die vaardigheid moet bezitten.. Dat betekend dus niet dat hij dat ook moet uitvoeren als de casus van een bewusteloze uit voert en een vrije luchtweg met de kinlift garandeerd..  Beide is volgens het OK goed...

Als de examinator ook de stabiele zijligging wil zien, zal de examinator en die gevallen ook daar naar moeten vragen.. bijvoorbeeld door de volgende vraag te stellen.. "Ken je ook een andere methode om de ademweg vrij te houden, waarbij je handen vrij hebt. kan je dat laten zien ?"


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #61 Gepost op: 31 mei 2007, 14:32:40
Het lastige van het eerste hulp onderwijs is dat het gegeven wordt aan leken (definitie.: mensen die er niet dagelijks mee bezig zijn).
Als leek moet je denk ik niet teveel beslisbomen hebben, ik leer ze in ieder geval zo weinig mogelijke opties aan. Dus in het geval van de casus: slachtoffer is ABC stabiel en kans op wervelletsel (tgv een trauma) liggen laten. ABC bedreigd? Stabiele zijligging.

 :-X Maar dan wel de oude variant van stabiele zijligging :-X

Gr. Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #62 Gepost op: 31 mei 2007, 18:55:41
Eens met uitgangspunt dat leken zo weinig mogelijk beslisbomen moet hebben..

Daarom zou het in de eerste beoordeling moeten zijn..

Bewusteloos
Airway + incl. handmatige immobilisatie + Kinlift
Breathing
Circulatie

Uitzondering als je bij bewusteloos slachtoffer weg moet, kan je stabiele zijligging.

Feitelijk voldoe je dan nog steeds aan de eindtermen..


helm

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 31 mei 2007, 19:13:11
Het lastige van het eerste hulp onderwijs is dat het gegeven wordt aan leken (definitie.: mensen die er niet dagelijks mee bezig zijn).
En vaak gegeven wordt door leken.  :-[


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #64 Gepost op: 31 mei 2007, 19:46:44
En vaak gegeven wordt door leken.  :-[

Wees blij dat er zo veel leken zijn die hier heel veel tijd in willen steken, deden ze dat niet dan was het waarschijnlijk een stuk beroerder gesteld met de BLS vaardigheden binnen Nederland...

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #65 Gepost op: 1 juni 2007, 18:52:21
Allereerst, de reacties lezend, het moge duidelijk zijn, dat ik niet wil propageren dat elk so met een bedreigde ademhaling in de stabiele zijligging ga leggen, maar ook niet dat een so met cwk letsel niet in de stabiele zijligging mag worden gelegd.

De meeste zullen het overeens zijn dat de stelling "de ademweg vrijmaken gaat, na vlammen doven en zeer ernstige uitwendige bloedingen stelpen, voor alles" correct is.
Om een overwogen keuze te maken tussen de twee uiterste spelen zoveel factoren een rol mee dat elke situatie uniek is en een eigen aanpak vereist. De argumenten die aangedragen werden zijn steekhoudend en zeker een goede leidrdraden om de keuze snel te kunnen en durven maken


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #66 Gepost op: 3 juni 2007, 22:59:41
De meeste zullen het overeens zijn dat de stelling "de ademweg vrijmaken gaat, na vlammen doven en zeer ernstige uitwendige bloedingen stelpen, voor alles" correct is.

Blijft dat gezond verstand gebruiken eigenlijk voor punt 1 van de 5 belangrijke punten moet komen...
En dan klopt het allemaal. SO zonder trauma bewusteloos geraakt, dan kun je gewoon stabiel leggen. Wel met trauma, opletten met stabiel leggen maar liefst niet doen als je ABC stabiel blijft.
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #67 Gepost op: 4 juni 2007, 10:30:49
Oh, hij lag op zn buik? Te snel gelezen. Maar bij goede ademhaling zou ik 'm lekker laten liggen. Zo niet, of als het echt niet te beoordelen is, draai ik 'm wel om. A staat iets hoger in de prioriteitenlijst dan de D  :P

Jacques schreef het ook al eerder..
De Correcte volgorde is =  

A+c     = Airway +cervical = Airway + kleine c = vrije luchtweg + bescherming van de nekwervels..
B         = Breathing
C  enz..

Als de de nekwervels niet beschermt, is de heb je wel een vrije luchtweg, maar gaat B het niet meer doen.. Hoog in de nekwervels ontspringen de zenuwen de ademhalingen regelen.., Knullig zeg als je die om zeep help..  Word een trauma direct een reanimatie..

Dat is in nagenoeg elk abc-boekje te lezen.. behalve in het boekje van NRR..