Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.

Auteur Topic: Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.  (gelezen 24543 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2007, 10:13:19
Oh, hij lag op zn buik? Te snel gelezen. Maar bij goede ademhaling zou ik 'm lekker laten liggen. Zo niet, of als het echt niet te beoordelen is, draai ik 'm wel om. A staat iets hoger in de prioriteitenlijst dan de D  :P

Alleen valt de immobilisatie van de CWK in de moderne ATLS onder de A...

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2007, 10:22:46
Da's waar, zou hier inhouden dat je een log-roll moet doen. Als dat lukt met een paar omstanders, prima, zo niet: jammer dan.
Arts  www.alphalog.nl

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2007, 10:41:35
Ik zou me niet druk maken om een log-roll. Het s.o. heeft geen belemmerde ademweg. Lekker het hoofd in neutrale positie vasthouden en op de hulptroepen wachten

Tot slot, ook van de PHTLS/ATLS/TNCC: DO NO FURTHER HARM

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2007, 12:58:34
Lekker het hoofd in neutrale positie vasthouden en op de hulptroepen wachten

Dat is nu juist het probleem waar je veel vragen over krijgt, het hoofd in neutrale positie houden is namelijk in >90% van de gevallen niet mogelijk omdat je het dan eerst in die positie zal moeten brengen (de meeste s.o. vindt je niet in die positie) en dat is weer iets wat je als ehbo'er niet leert als de vitale functies verder ok zijn.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

CM

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2007, 13:30:27
ok, dan in de positie waarin je 'm hebt gevonden, mits de A vriij is....

wm.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2007, 14:09:10
Toch even naar efam.be gaan en de reference guide downloaden.
Citaat
If the casualty does not respond
shout for help
turn the casualty onto his back and open the airway
Citaat van: p 41 injury to head, neck or back
Establishing a clear airway takes priorty over concerns about a potential spinal injury.
Als lesgever EH, RK-Vlaanderen leren we het zo aan.  Ik weet het wel.  Professionals fronsen hierbij de wenkbrauwen maar hier gaat het over leken die eh verlenen.

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2007, 14:43:25
Maar in de casusbeschrijving staat dat er sprake is van ademhaling: kun je het hoofd dus laten liggen (gefixeerd) zoals het ligt. Uiteraard het slachtoffer ABCD in de gaten blijven houden en verder wachten op ambu.
Geloof niet alles wat je denkt.

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 7 mei 2007, 14:49:16
Maar in de casusbeschrijving staat dat er sprake is van ademhaling: kun je het hoofd dus laten liggen (gefixeerd) zoals het ligt. Uiteraard het slachtoffer ABCD in de gaten blijven houden en verder wachten op ambu.
Hij is bewusteloos en ligt op de buik.  Dus na controle bewustzijn op de rug draaien om de ademhaling te controleren.  Is er ademhaling dan slachtoffer in stabiele zijligging.  Ik weet het.  Veel manipulaties maar zie mijn vorig bericht.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 7 mei 2007, 16:09:40
Koen,

Allereerst bedankt voor je bijdrage. Het is altijd leuk om een stem te horen vanuit een andere perpectief. Ok, nu inhoudelijk:

Didactisch gezien is het onmogelijk om alle scenario's af te kaderen d.m.v. de lesstof. Hulpverlenen is mensenwerk en zodoende zijn er altijd uitzonderingen op de regels. Dit is hoe een goede EHBO'er zich kan onderscheiden van iemand die het alleen maar weet uit een boek. Je kunt ook niet alle scenario's oefenen dus blijft het bij improviseren.

Ik bespeur enige frustratie in je berichtgeving over de lesstof in Vlaanderen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet eens weet hoe het zit hier in Nederland (ik heb het oranjeboekje nooit in mijn bezit gehad.... ;D) maar ik zou zeggen: daar waar je het niet mee eens bent, moet je proberen te veranderen.

Fijne dag nog,

WM

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 7 mei 2007, 16:14:53
Hij is bewusteloos en ligt op de buik.  Dus na controle bewustzijn op de rug draaien om de ademhaling te controleren.  Is er ademhaling dan slachtoffer in stabiele zijligging.  Ik weet het.  Veel manipulaties maar zie mijn vorig bericht.

Zo wordt het in Nederland volgens het OK-boekje ook geleerd.
Maar wordt er bij gezegd dat het bij slachtoffers met vermoedelijk wervelletsel wel gevaarlijk is, dus voorzichtig draaien.
Maar je moet ademhaling controleren en dus op de rug leggen.
Ik knik braaf ja en doe mijn oefeningen, maar ...  ;)