Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.

Auteur Topic: Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.  (gelezen 24646 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 11 mei 2007, 08:55:34
Je geeft in je casus al aan dat je weet/ziet/bemerkt dat de persoon ademt en een regelmatige ademhaling heeft.
Wat meer wil je weten ?
Jacques
Dat weet je nu.  Als persoon met Europees EHbrevet (RK-Vlaanderen) ga je het slachtoffer in stabiele zijlig leggen.  Als verder opgeleid hulpverlener RK en in ploegverband gaan we de jaw thrust gebruiken om een vrije luchtweg te garanderen.  Moest ik alleen zijn dan zou ik het slachtoffer dan nog in stabiele zijligging leggen.  Dat zijn bij ons - Rode Kruis-Vlaanderen, Hulpdienst - de instructies.  En in een organisatie volg je de gekregen instructies.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 11 mei 2007, 09:09:34
Dat zijn bij ons - Rode Kruis-Vlaanderen, Hulpdienst - de instructies.  En in een organisatie volg je de gekregen instructies.

Ik zal nooit maar dan ook nooit blindelings gegeven instructies volgen. Altijd eerst ook zelf nadenken: Kan ik dit, richt ik hier geen schade mee aan?

Stabiele zijligging bij een ongevalsslachtoffer alleen als laatste redmiddel: Ben in mijn eentje in een bos en moet slachtoffer alleen laten om hulp te halen. Dat soort gevallen zou ik het toepassen, verder nooit.

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 11 mei 2007, 10:46:28
Ik zal nooit maar dan ook nooit blindelings gegeben instructies volgen. Altijd eerst ook zelf nadenken: Kan ik dit, richt ik hier geen schade mee aan?

Stabiele zijligging bij een ongevalsslachtoffer alleen als laatste redmiddel: Ben in mijn eentje in een bos en moet slachtoffer alleen laten om hulp te halen. Dat soort gevallen zou ik het toepassen, verder nooit.
Ja, de instructies worden blindelings gevolgd.  Het Medisch Comite (RK-Vlaanderen), instructeurs hebben deze instructies, na evaluatie van huidige en nieuwe technieken (ERC, EFAM, ...), opgesteld om er voor te zorgen dat alle leden op eenzelfde manier tewerk gaan. En op deze wijze moeten de leden niet twijfelen en kunnen ze samenwerken.  En een portie gezond verstand is natuurlijk altijd op zijn plaats. Ik heb in elk geval niet de capaciteiten, de tijd en de middelen om alle richtlijnen nog eens te onderzoeken op hun degelijkheid.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 11 mei 2007, 10:55:10
Het is natuurlijk niet zo -en dat lees ik uit je antwoord- dat het verschil tussen de professionele hulpverleners en de EHBO-ers alleen opgevuld zou kunnen worden door georganiseerde eerstehulpverleners. Dat is natuurlijk onzin. Ik denk dat je bedoelde "verder opgeleide, niet professionele eerstehulpverleners"

Misschien moet ik het anders formuleren..

Met eerste hulpverleners uitgerust met veel meer vaardigheden, uitgerust met fatsoenlijk persoonlijke beschermingsmiddelen, een adequate medische uitrusting en middelen,  en met gemiddel 160 trainingsuren per jaar en onder begeleiding opgedane praktijkervaring bij risicovolle evenementen, in georganiseerd team verband, met een kwaliteitsplan, en een operationeel incidentmanagement  voor het leveren van adequate zorg aan mogelijke slachtoffers als een van de eerste schakels in keten van zorg..
 ;D ;D wat een volzin..!!

kamphuis

• Gast
Reactie #44 Gepost op: 14 mei 2007, 01:30:08
Misschien moet ik het anders formuleren..

Met eerste hulpverleners uitgerust met veel meer vaardigheden, uitgerust met fatsoenlijk persoonlijke beschermingsmiddelen, een adequate medische uitrusting en middelen,  en met gemiddel 160 trainingsuren per jaar en onder begeleiding opgedane praktijkervaring bij risicovolle evenementen, in georganiseerd team verband, met een kwaliteitsplan, en een operationeel incidentmanagement  voor het leveren van adequate zorg aan mogelijke slachtoffers als een van de eerste schakels in keten van zorg..
 ;D ;D wat een volzin..!!

Het is geen volzin: het is ONZIN.
Hoe kom je bij 160 uren? Waar haal je het vandaan om alleen ervaring te hebben opgedaan bij risicovolle evenementen? Kunnen mensen alleen werken met een operationeel incidentmanagement???? Maar het belangrijkste: waarom TEAMVERBAND???

Voor alle duidelijkheid: een goed opgeleide INDIVIDUELE eerstehulpverlener is goed in staat om het gat tussen 'basis-'EHBO en professionele hulpverlening iets kleiner te maken. Teamverband heeft daarmee NIETS te maken. EHBO-ers zijn getraind om individueel te handelen: dat is hun kracht en die kracht moet worden gebruikt.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 18 mei 2007, 15:30:51
Het is geen volzin: het is ONZIN.
Hoe kom je bij 160 uren? Waar haal je het vandaan om alleen ervaring te hebben opgedaan bij risicovolle evenementen? Kunnen mensen alleen werken met een operationeel incidentmanagement???? Maar het belangrijkste: waarom TEAMVERBAND???

Voor alle duidelijkheid: een goed opgeleide INDIVIDUELE eerstehulpverlener is goed in staat om het gat tussen 'basis-'EHBO en professionele hulpverlening iets kleiner te maken. Teamverband heeft daarmee NIETS te maken. EHBO-ers zijn getraind om individueel te handelen: dat is hun kracht en die kracht moet worden gebruikt.

Een verantwoorde logroll kan je niet in je eentje doen.. Dus werk je in team verband..
Jij vroeg naar mijn opvatting,
De SMR-vrijwilligers hebben 160 tot 200 uur opleiding per jaar, en je bent pas ervaren en bekwaam als je daadwerkelijk de handelingen onder begeleiding en later zelfstandig hebt uitgevoerd.  Een "Operationeel Incidentmanagement" is nodig om bij incidenten alles op elkaar te laten afstemmen..  Dan pas lever je kwaliteit..
Team verband heb je nodig om op elkaar ingespeeld te zijn. en dat is handig om een adequate logroll uit te voeren..

Eerste Hulpverleners, kunnen heel goed individueel optreden als passantenhulpverleners, echter zijn nog krachtiger als ze de adequate middelen hebben en in teamverband kunnen werken, en een beetje verstand hebben hoe incidentmanagement gaat.

Dus alleen meer vaardigheden, maakt ze wel iets krachtiger, maar als team op elkaar ingespeeld, met de adequate middelen, (niet iedereen heeft een wervelplank in de auto of zuurstof, of een AED)..

De individuele EHBO-er is erg krachtig als passantenhulpverlener, echter als First Responder in georganiseerd verband stellen wij aanvullende eisen..  
Een goed getrainde EHBO-er zonder enige conditie, en niet in goede lichamelijke gezondheid zet je niet op een evenement waar ze einden moeten lopen met slachtoffer op brancard..

Ik hoop dat ik hiermee je vragen beantwoord hebt en kunnen we back-on-topic..

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #46 Gepost op: 20 mei 2007, 15:10:05
Je geeft in je casus al aan dat je weet/ziet/bemerkt dat de persoon ademt en een regelmatige ademhaling heeft.
Wat meer wil je weten ?

Jacques

Dit leek mij de verkeerde manier, omdat je dus als iemand van een ladder af naar beneden is gevallen je rug / nekletsel kunt verwachten, en het mij niet logisch lijkt, als het slachtoffer ademhaalt om hem alsnog om te gaan draaien!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Sunflower

• Gast
Reactie #47 Gepost op: 28 mei 2007, 00:11:31
Even een EHBO gericht vraagje;

Stel;

Je loopt ergens in een straat en ziet een ladder, een emmer, een spons en een man op de grond liggen, in een houding alsof hij van 6 meter af naar beneden is gevallen.

Tijdens de controle van ABC valt je op dat de man WEL ademhaalt en NIET bij bewustzijn is. De man ligt op zijn buik en heeft een regelmatige ademhaling.

Rol je dit slachtoffer WEL of NIET om (om hem daarna evt. in stabiele zijligging te leggen) ?

Er is mij namelijk verteld dat je dit soort slachtoffers WEL om moet draaien en in de stab. zijligging moet leggen en wanneer een slachtoffer WEL bij bewustzijn is, en aangeeft pijn te hebben in bijv. rug, nek of benen dat je hem dan wel kunt laten liggen zoals hij ligt ....

Dat lijkt me fout en zelfs gevaarlijk.

De stabiele zijligging is een houding die vooral dient om slachtoffers van een ziekte waarbij niet direct ademhalings- en circulatieproblemen worden verwacht, maar wel bv. speekselvloed, braaksel enzovoort die de luchtweg kunenn verstoppen. Door de stabiele zijligging kunnen deze stoffen de mondholte uitvloeien. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan coma door diabetes, slachtoffers van een vasovagale syncope, na een epilepsie-aanval, intoxicatie, ...
Ze is absoluut gecontra-indiceerd bij slachtoffers van een ongeval wegens de kans op een hals- en/of wervelletsel!

In mijn cursus staat onder BLS daarover verder het volgende = Eerst het bewustzijn controleren en bij afwezigheid hulp van de omgeving inroepen. En dan "ademweg: tenzij je het slachtoffer volledig kunt controleren in de positie waarin je hem vond, draai je het slachtoffer op zijn rug en controleer je de ademahling."
Indien je in dit geval het slachtoffer duideiljk, stabiel en regelmatig hoort ademen en er zeker van bent dat er ook luchtverplaatsing gebeurt door bijvoorbeeld te voelen en er geen sprake is van gasping, laat je het slachtoffer dus beter liggen.
Bij twijfel of een verslechtering van de situatie wat in dit geval snel kan gebeuren, moet je het slachtoffer onmiddellijk en liefst met twee personen in rugligging brengen door middel van de log-roll techniek, teneinde te voorkomen bestaande letsels te verergeren.
Maar een stabiele zijligging is hier volgens mij absoluut uit den boze.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 29 mei 2007, 18:08:26
Dat lijkt me fout en zelfs gevaarlijk.
De stabiele zijligging is een houding die vooral dient om slachtoffers van een ziekte waarbij niet direct ademhalings- en circulatieproblemen worden verwacht, maar wel bv. speekselvloed, braaksel enzovoort die de luchtweg kunenn verstoppen. Door de stabiele zijligging kunnen deze stoffen de mondholte uitvloeien. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan coma door diabetes, slachtoffers van een vasovagale syncope, na een epilepsie-aanval, intoxicatie, ...
Ze is absoluut gecontra-indiceerd bij slachtoffers van een ongeval wegens de kans op een hals- en/of wervelletsel!

In mijn cursus staat onder BLS daarover verder het volgende = Eerst het bewustzijn controleren en bij afwezigheid hulp van de omgeving inroepen. En dan "ademweg: tenzij je het slachtoffer volledig kunt controleren in de positie waarin je hem vond, draai je het slachtoffer op zijn rug en controleer je de ademahling."
Indien je in dit geval het slachtoffer duideiljk, stabiel en regelmatig hoort ademen en er zeker van bent dat er ook luchtverplaatsing gebeurt door bijvoorbeeld te voelen en er geen sprake is van gasping, laat je het slachtoffer dus beter liggen.
Bij twijfel of een verslechtering van de situatie wat in dit geval snel kan gebeuren, moet je het slachtoffer onmiddellijk en liefst met twee personen in rugligging brengen door middel van de log-roll techniek, teneinde te voorkomen bestaande letsels te verergeren.
Maar een stabiele zijligging is hier volgens mij absoluut uit den boze.

In de meest optimale omstandigheden heb je gelijk, maar de basis is dat de ademhaling voor alles gaat, dus iemand met een bedreigde ademhaling gaat in de stabiele zijligging als je alleen bent.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 29 mei 2007, 19:31:20
In de meest optimale omstandigheden heb je gelijk, maar de basis is dat de ademhaling voor alles gaat, dus iemand met een bedreigde ademhaling gaat in de stabiele zijligging als je alleen bent.

Dat hangt er wat mij van af of je bij je slachtoffer echt weg moet om de verdere hulpverlening te organiseren. Met een simpele Kin lift hou je ook een vrije ademweg en die kan met een kleine improvisatie je ook uitvoeren als iemand op z'n zij of buik ligt..