Dat de meeste instructeurs zich aan de lesstof conformeren is niet verwonderlijk. Dat je het als instructeur niet altijd eens bent met de hele lesstof is evident.
Ik stel juist,gebaseerd op mijn ervaringen met kaderinstructeurs, dat de meeste er NIET meer voor gaan om ieder bewusteloos slachtoffer met mogelijk cwh/rugletsel onvoorwaardelijk stabiel te leggen.
Ook het OK staat niet op het standpunt dat iedere bewusteloze met behoorlijke ademhaling en vermoedelijk/mogelijk CWK of rugletsel in de stabiele zijliging geplaatst moet worden.
Sommige insatructeurs vinden dat nog wel.
Dat is een constatering en heeft niet zoveel met kort of ruim door de bocht te maken
Wanneer je als instructeur er bewust voor kiest om een onnodige handeling waarvan je weet dat die mogelijk meer schade dan goed doet toch uit te (laten) voeren met als enige reden dat het in een boekje staat, dan kies je dus niet voor de beste zorg voor de patient, maar voor het volgen van een boekje.
Ook dat is m.i. slechts een constatering en of dat dan goed of slecht is vanuit het instructeursschap gezien is een ander verhaal, maar bij mij en de meeste hulpverleners gaat de gezondheid van de patient boven alles.
Jacques