Aspeveninpompje: werkzaam?

Auteur Topic: Aspeveninpompje: werkzaam?  (gelezen 19347 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Gepost op: 5 mei 2007, 19:40:34
Vraagje: is aspevenin (het insectenbeet-uitzuigpompje) bewezen werkzaam? Uit pathofysiologisch oogpunt lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat je op de EHBO-post nog iets kunt doen tegen een gif dat ingespoten is, zich daar heeft verspreid en een zwelling veroorzaakt met een vacuumpompje... Ik denk dat je zelfs direct na een insectenbeet niets of in ieder geval niet genoeg kan uitzuigen om de zwelling tegen te gaan.

Arts  www.alphalog.nl

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2007, 21:19:58
zelf nooit mee gewerkt, maar wel eens een collega ermee zien werken, maar of het nou door het schijfje uien kwam of door de aspivin, dat he zwelling minder werd, weet ik ook niet. maar het so hield wel na de wespensteek beejte misselijkheid over

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2007, 21:27:29
uit eigen ervaring is als ik een beet heb en het leeg zuig dat er wel uit komt en zelfs de allergische reactie verminderd
flappus  niet elke verandering is een verbetering

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2007, 22:58:21
Het is afhankelijk van de tijd die verstreken is tussen steek en uitzuigen. Ben je er direct bij, dan zie je nog wel wat vocht uit de steekwond komen en is de vervolgreactie van het lichaam ook minder heftig. In de praktijk heb ik gemerkt dat uitzuigen na 5-10 minuten geen meerwaarde meer heeft en eigenlijk alleen nog maar een psychische uitwerking heeft. Na deze periode is het gif namelijk al grotendeels verspreid en opgenomen in het lichaam.

Peter
Geloof niet alles wat je denkt.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2007, 09:16:07
Je kunt je ook de vraag stellen is Placebo werkzaam ?  Is een aai over de bol werkzaam, doet een pleister met leuke plaatjes voor kinderen extra werk...

Werkzaam is een subjectief begrip...  Als het in de patient zijn ogen werkt is dat toch prima...

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2007, 12:09:53
Ik meen dat er al eens een eerdere topic over is geweest, ik heb namelijk wel eens in de literatuur gezocht naar evidence voor de werkzaamheid van uitzuigen bij insecten of slangenbeten. De onderzoeken die ik toen gevonden heb waren allen oud, meesten gedaan rond 1985-1990.
Als ik het goed heb was het maximale effect dat bereikt werd bij kunstmatige slangenbeten <30%, dat wil zeggen, minder 30% van de ingespoten stof werd weer opgezogen. Daarnaast werd in de meeste artikelen duidelijk aangegeven dat de pomp 45-60 minuten moest blijven zitten om gif op te zuigen.
Het meeste dat werd opgezogen en dat mensen dus als het 'gif' zien is gewoon weefselvloeistof.
Uitzuigen brengt ook risico's met zich mee, enkele onderzoeken beschreven huidnecrose als gevolg van het lange zuigen.

Werkzaamheid is inderdaad een relatief begrip :). Ikzelf gebruik de aspivenin eigenlijk nooit, vind ze belachelijk duur.

helm

• Gast

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2007, 08:05:56
Ik meen dat er al eens een eerdere topic over is geweest, ik heb namelijk wel eens in de literatuur gezocht naar evidence voor de werkzaamheid van uitzuigen bij insecten of slangenbeten. De onderzoeken die ik toen gevonden heb waren allen oud, meesten gedaan rond 1985-1990.
Als ik het goed heb was het maximale effect dat bereikt werd bij kunstmatige slangenbeten <30%, dat wil zeggen, minder 30% van de ingespoten stof werd weer opgezogen. Daarnaast werd in de meeste artikelen duidelijk aangegeven dat de pomp 45-60 minuten moest blijven zitten om gif op te zuigen.
Het meeste dat werd opgezogen en dat mensen dus als het 'gif' zien is gewoon weefselvloeistof.
Uitzuigen brengt ook risico's met zich mee, enkele onderzoeken beschreven huidnecrose als gevolg van het lange zuigen.

Werkzaamheid is inderdaad een relatief begrip :). Ikzelf gebruik de aspivenin eigenlijk nooit, vind ze belachelijk duur.

We hebben het inderdaad al eens eerder over gehad, de conclusie was toen dat we geen onderzoeken konden vinden die een significante positieve werking aantoonden, wel veel onderzoeken die geen of negatieve effecten aantoonden, kijk hier even voor het hele verhaal: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,4588.10.html

uit eigen ervaring is als ik een beet heb en het leeg zuig dat er wel uit komt en zelfs de allergische reactie verminderd

Tebby hoe heb je bepaald dat de allergische reactie verminderd is door het uitzuigen, of anders gezegd hoe heb je bepaald dat hij erger zou zijn geweest wanneer je hem niet uitgezogen zou hebben ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2007, 14:58:29
ik merk als ik gelijk na de beet bij mezelf het uitzuig dat ik later minder zwelling heb
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2007, 15:40:07
Minder zwelling in vergelijking met een andere beet ?
Dat wordt moeilijk vergelijken omdat iedere beet anders is, andere locatie, andere diepte, andere hoeveelheid gif, andere samenstelling van het gif etc etc.
Je zou dan tientallen en wellicht beter honderden vergelijkingen moeten doen om daar iets statistisch relevants over te kunnen zeggen.

Het is net als hoofdpijn die weg is een uur na het innemen van een paracetamol, kwam dat nu door de paracetamol of was hij zonder ook weggegaan en misschien wel sneller ? Dus heeft de Paracetamol nu gewerkt of niet ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources