Aspeveninpompje: werkzaam?

Auteur Topic: Aspeveninpompje: werkzaam?  (gelezen 19345 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2007, 16:48:27
Don't underestimate the power of a placebo ;)!!!

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2007, 18:06:16
Minder zwelling in vergelijking met een andere beet ?
Dat wordt moeilijk vergelijken omdat iedere beet anders is, andere locatie, andere diepte, andere hoeveelheid gif, andere samenstelling van het gif etc etc.
Je zou dan tientallen en wellicht beter honderden vergelijkingen moeten doen om daar iets statistisch relevants over te kunnen zeggen.

Het is net als hoofdpijn die weg is een uur na het innemen van een paracetamol, kwam dat nu door de paracetamol of was hij zonder ook weggegaan en misschien wel sneller ? Dus heeft de Paracetamol nu gewerkt of niet ?

Jacques

Traantjes gedroogd, een kus er op .....
In Lourdes heb ik ervaren dat velen genezen naar huis gaan, niet omdat de kwaal minder geworden is, maar omdat ze er iets gevonden hebben waardoor ze het leven weer aankunnen .....
De chemokuur die de tumoren beteugelen ......
Verband wisselen van brandwonden terwijl je je op de noordpool waant ....
De man die helpt door het "overbidden".... De schoonvader van mijn oudste zus kon op die manier paarden met verzwikkingen helpen.

Waarom hechten wij zoveel waarde aan geruststellen ?

Er gebeurd veel meer tussen de oren dan wij ooit zullen kunnen begrijpen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2007, 19:13:22
Traantjes gedroogd, een kus er op .....
In Lourdes heb ik ervaren dat velen genezen naar huis gaan, niet omdat de kwaal minder geworden is, maar omdat ze er iets gevonden hebben waardoor ze het leven weer aankunnen .....
De chemokuur die de tumoren beteugelen ......
Verband wisselen van brandwonden terwijl je je op de noordpool waant ....
De man die helpt door het "overbidden".... De schoonvader van mijn oudste zus kon op die manier paarden met verzwikkingen helpen.
Waarom hechten wij zoveel waarde aan geruststellen ?
Er gebeurd veel meer tussen de oren dan wij ooit zullen kunnen begrijpen.

Ik ben het metje eens, met 1 uitzondering, ik kan de plaats van de chemo in dit lijstje niet helemaal plaatsen.
Daar is in tegenstelling tot de andere voorbeelden niet zo veel spritueels aan

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

logistiek

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2007, 16:31:35
Zoals al eerder gezegd, het hangt van de tijd af hoelang geleden je slachtoffer is gebeten / geprikt.

wij hebben er ook 1 gekocht, met het idee baat het niet dan schaadt het niet.
echter wij hebben al meerdere beten gehad ( niet zelf maar personen in de omgeving)
zeer snel de aspivinin erop gezet, en ik moet toegeven je ziet en merkt dat het werkt, zelfs bij kinderen die toch wat panisch waren na de beet, na gebruik van het apparaat al vrij snel weer rustig waren en de tinteling of pijn wegtrok, omdat je een minimum aan gif overhoudt.
overigens zal het bij de 1 meer helpen dan bij de ander.
dit alles niet uit medisch opzicht maar gewoon een gebruiker.

groet

logistiek 8)

Mystique

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2007, 23:56:37
Ook mijn ervaringen zijn positief, zodra je het er gelijk op zet. En dan ook echt gelijk. Ik heb het wel eens iets later geprobeerd, maar wat je er dan aan overhoud is een pijnlijk jeukende plek...
*leegheid*

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2007, 10:05:24
Eigenlijk zou je kunnen concluderen dat Aspevenin in de EHBO-koffer geen zin heeft: tegen de tijd dat iemand op de EHBO post is, is het al te laat...

Gewoon een flesje azijn is m.i. toch effectiever en goedkoper  ;D
Arts  www.alphalog.nl

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2007, 10:20:47
Eigenlijk zou je kunnen concluderen dat Aspevenin in de EHBO-koffer geen zin heeft: tegen de tijd dat iemand op de EHBO post is, is het al te laat...

Gewoon een flesje azijn is m.i. toch effectiever en goedkoper  ;D

ik denk inderdaad dat het medisch gezien weinig zin heeft.
Wellicht help het idee dat er iets aan gedaan wel..... (maar dat kan dan inderdaad ook een potje vaseline, nachtcreme oid zijn)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2007, 11:41:43
Oke de ene roept hij is werkzaam de andere zegt van niet daar zijn we het over eens.

Nu is mijn vraag  Wat doe je als je iemand ziet uitzuigen met de aspevinin en je denkt dat het toch niet werkt????

Ga je dit zeggen waar het s.o er bij zit of hou je je mond op dat moment en zeg je later je mening als het s. o er weg is?

Mij is het gebeurd dat iemand zei ow hou er maar mee op het werkt toch niet ... waar het so er bij zit.
Ik weet wel dat ik me toen behoorlijk slecht (besch*ten) voelde omdat ik tegen het s o er gezegt had dat het waarschijnlijk wel zou helpen.

:-X :'(
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 24 mei 2007, 14:45:49
Ga je dit zeggen waar het s.o er bij zit of hou je je mond op dat moment en zeg je later je mening als het s. o er weg is?

Hier geldt denk ik wat altijd geldt, zie je iets 'sub-optimaals' wat de patient, de opdrachtgeven of de hulpverleners  niet schaadt dan zou ik het er achteraf over hebben.
Zie je iets wat de patient wel schaadt doordat hij een (potentieel) schadelijke behandeling krijgt, dan wel de benodigde handeling niet krijgt, of iets onnodig krijgt wat hoge kosten met zich meebrengt, dan zou ik de collega even apart vragen en dat daar direkt bespreken.

Jacques

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 24 mei 2007, 18:22:06
Ik ben het metje eens, met 1 uitzondering, ik kan de plaats van de chemo in dit lijstje niet helemaal plaatsen.
Daar is in tegenstelling tot de andere voorbeelden niet zo veel spritueels aan
Jacques

Ik denk daarbij aan de bereidheid om door een hel te gaan in de hoop dat de kwaliteit van leven daardoor verlengd zal worden .....