Aspeveninpompje: werkzaam?

Auteur Topic: Aspeveninpompje: werkzaam?  (gelezen 19344 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 24 mei 2007, 18:42:43
Ok in die context begrijp ik je, maar vergeet niet dat bijvoorbeeld bij borstoperaties vele patienten genezen mede dankzij de chemo, het is dus niet altijd de spreekwoordelijke laatste strohalm.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 25 mei 2007, 15:09:41
Dit staat bij ons op www.meduca.nl/shop onder insektengifpompje
http://www.xproductions.nl/sites/bij_ons_thuis/onderwerpen/artikel.php?id=700&onderwerpid=0&PHPSESSID=3bea2d31d88def0be29958202f9e814b
Het werkt dus!

Een wat verlate reactie van mij, maar goed:
Het bovenstaande 'onderzoek' zegt totaal niets over de effectiviteit, dat wil zeggen: dat er daadwerkelijk gif wordt opgezogen. Hooguit het verschil in zuigkracht. Het is een slecht opgezet 'onderzoekje', waarbij we niet eens weten of er uberhaupt gif of ander vocht is opgezogen. Daarnaast moet er veel langer 'gezogen' worden, uit de onderzoeken die ik eerder noemde bleek dat de pomp minstens 45 min moet blijven zitten.

Kortom, de werking kunnen we waarschijnlijk toeschrijven aan een prachtig staaltje placebo!

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #22 Gepost op: 25 mei 2007, 15:32:08
Verneukeratief semiwetenschappelijk onderzoek in 10 stappen... Ruik ik hier burnshield?  ^-^
Arts  www.alphalog.nl

Mystique

• Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2007, 00:12:30
Misschien een rare vraag, maar als je een muggenbult 'uitknijpt' komt er altijd een soort vocht uit. Wat is dit?

Overigens ben je dan wel van je jeuk af als je het goed doet :)
*leegheid*

helm

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2007, 08:35:43
Een wat verlate reactie van mij, maar goed:
Het bovenstaande 'onderzoek' zegt totaal niets over de effectiviteit, dat wil zeggen: dat er daadwerkelijk gif wordt opgezogen. Hooguit het verschil in zuigkracht. Het is een slecht opgezet 'onderzoekje', waarbij we niet eens weten of er uberhaupt gif of ander vocht is opgezogen. Daarnaast moet er veel langer 'gezogen' worden, uit de onderzoeken die ik eerder noemde bleek dat de pomp minstens 45 min moet blijven zitten.

Ach, niet alles hoeft van mij met een dubbelblind wetenschappelijk en in de Lancet gepubliceerd onderzoek bewezen te worden. Maar als jij wel ergens zo'n onderzoek vindt, dan hoor ik het wel van je.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #25 Gepost op: 28 mei 2007, 12:46:20
Misschien een rare vraag, maar als je een muggenbult 'uitknijpt' komt er altijd een soort vocht uit. Wat is dit?

Overigens ben je dan wel van je jeuk af als je het goed doet :)

Hetgeen je uitknijpt is weefselvloeistof. Het is vocht dat tussen de cellen ligt en het bevat eiwitten en mineralen (zoals Natrium, Kalium). Een mug spuit opzich geen grote hoeveelheden vloestof in je huid, hij zuigt immers het bloed op. De mug brengt wel een kleine hoeveelheid antistollingsmiddel in, zodat het bloed niet stolt voor hij uitgedronken is, maar ik kan me niet voorstellen dat het zoveel is dat je het uit kan knijpen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #26 Gepost op: 28 mei 2007, 12:58:11
Ach, niet alles hoeft van mij met een dubbelblind wetenschappelijk en in de Lancet gepubliceerd onderzoek bewezen te worden. Maar als jij wel ergens zo'n onderzoek vindt, dan hoor ik het wel van je.

René, waarom geloof je dan wel de weinig wetenschappelijke soms anectdotische verhalen dat het wel zou werken en niet de meer wetenschappelijke studies die aangeven dat het niet zou werken ?

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 28 mei 2007, 13:05:14

Natuurlijk hoeft niet alles volgens strikte regels bewezen te zijn. Maar er wordt gezegd dat je gif opzuigt met de Aspivenin en dat is niet wat ze in dat tv-programma onderzocht hebben. Ze keken alleen naar de zuigkracht van het ding. Niet of er vocht werd opgezogen en niet wat het opgezogen vocht danwel was. Kortom; aan de hand van dat onderzoekje kan je niet zeggen dat het ding werkt. Alleen welke het beste zuigt. Kortom iets met een klok en een klepel.

helm

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 28 mei 2007, 14:08:27
Jacques, over welke wetenschappelijke studies (betreffende insektenbeten) heb je het.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #29 Gepost op: 28 mei 2007, 15:29:04
Zal gerandomiseerd dubbelblind onderzoek zijn.
Arts  www.alphalog.nl