Brandalarm bij meldkamer

Auteur Topic: Brandalarm bij meldkamer  (gelezen 6224 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Gepost op: 9 mei 2007, 20:06:29
hallo

hier in eindhoven zit de meldkamer van de brandweer boven het politiebureau. hier krijg ik ook wel eens een automatisch alarm van binnen.

nu is mijn vraag wat gebeurt er dan gaan de centralisten dan ook van hun post af omdat het gebouw word ontruimd en hoe gaat het dan met de telefoontjes naar 112?

het komt hier best vaak voor dat daar een brandalarm is dus ik ben wel benieuwd of iemand (die in eindhoven op de meldkamer zit) hier andwoord op heeft.

groeten mark




harold

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2007, 20:11:03
Dat is wel een interessante vraag ja. Hoe zou dat geregeld zijn?

En hoe werkt het dan in een groot gebouw als in Rotterdam...volgens mij zit de geintegreerde meldkamer daar ergens hoog in een WTC-gebouw. Wat als daar een bommelding is?


ACKevin

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2007, 20:46:45
ik vermoed dat sowieso eerst wordt gecheckt of de melding loos is voordat men gaat ontruimen? Lijkt me niet prettig als de meldkamer steeds ontruimt wordt voor een loos alarm..


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2007, 13:52:20
Ik weet niet hoe het is geregeld bij de diverse alarmcentrale's en meldkamers in Nederland, maar in Driebergen op de landelijke centrale en bij de meldkamer van het KLPD blijft iedereen op zijn stekkie zitten bij een brandalarm.

Wel is het zo dat er elders nog een noodcentrale is die gebruikt kan worden in geval van een echte calamiteit.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2007, 14:21:39
logisch lijkt mij dat een andere meldkamer tijdelijk de funtie overneemt tot dat een noodcentrale ingebruik genomen kan worden. het zou me onredelijk lijken om de centralisten maar in een brandend gebouw te laten werken.
want ik zou zelf niet blijven zitten bij brand. iedereen die 112 belt heeft dan maar pech, ik wil niet levend levend geroosterd worden.

maar aan de andere kant is het wel even verstandig om eventjes rond te kijken of het geen loosalarm is voor je gaat paniekzaaien.


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2007, 14:23:59
Meldkamers van andere regio's kunnen jouw meldkamer gewoon overnemen. Ik weet niet of de VC ook 112-telefoons kan aannemen? Dan zou dat wel een oplossing zijn.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2007, 16:27:21
als een andere regio tijdelijk kan overnemen is het toch mooi O0 kun je op je dooie gemak de meldkamer ontruimen en opzoek gaan naar de oorzaak van de brandmelding


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2007, 09:30:35
Ik weet niet hoe het is geregeld bij de diverse alarmcentrale's en meldkamers in Nederland, maar in Driebergen op de landelijke centrale en bij de meldkamer van het KLPD blijft iedereen op zijn stekkie zitten bij een brandalarm.

Wel is het zo dat er elders nog een noodcentrale is die gebruikt kan worden in geval van een echte calamiteit.

Wel vreemd eigenlijk. Ieder ander bedrijf wat dit op deze manier zou uitvoeren kan rekenen op een forse reprimande van de brandweer en een zeer zorgvuldige inspectie van alle procedures  :-X


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2007, 11:28:07
::) ^-^ >:D


Rover

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2007, 12:17:18
Dat is gedeeltelijk waar. Maar uit ervaring weet ik dat een PAC ook pas op het laatste moment wordt ontruimd, dus pas als er daadwerkelijk iets aan de hand is en de medewerkers daadwerkelijk gevaar lopen.