drukte op ehpost???

Auteur Topic: drukte op ehpost???  (gelezen 7213 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Gepost op: 9 mei 2007, 23:44:09
hi, forumleden,
vandaag een inzet gehad bij schoolkorfbal, en daar kwam ik het volgende tegen: op een gegeven moment tussen de korfbalwedstrijden door kwamen so's met kleine wondjes etc. naar de ehpost (ehpost midden in de kantine). en na een tijde zaten er een aantal so's + bij iedere so 2 of 3 klasgenoten, of begeleiders. en daarnaast zaten er ook 2 nieuwschierige ehv-ers bij die niet bij de inzet hoorden. deze 2 ehv-er zaten op een gegeven moment aan een gebroken pink van een so te duwen en te trekken terwijl ik toch duidelijk had gemaakt dat ik dat niet wilde. ook bemoeiden ze zich met een oogverwonding waarvan ik liever niet had dat zij dit deden. op een gegeven moment werd het me teveel en heb ik iedereen weggestuurd. nog geen 3 minuten later zaten ze er weer.

mijn collega gaf me het advies beleefd te blijven en er maar niet op te letten.

nou zou ik graag van jule willen weten wat julie in zon situatie zouden doen??

alvast bedankt ;)

ABeens

• Senior gebruiker
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2007, 00:03:33
In eerste instantie vind ik een ehbo post in een kantine al niet zo`n geweldige plaats en als het dan toch nergens anders kan dan ik een hoek die afgezet kan worden met lint of afgebakend met tafels.
Ook laat ik maar 1 persoon per so er mee naar binnen komen met de mededeling dat als het te druk word deze persoon zich ook naar buiten het afgezette gebied moet begeven.
Ehbo ers die er niks te zoeken hebben die hebben zich niet te bemoeien met de behandeling. (dan hadden ze zich maar op moeten geven voor de inzet).
Deze mensen kunnen dan ook rekenen op een medling bij de inzetcoordinator.
Als het dan echt de spuigaten uit loopt en we kunnen de hoeveelheid so ers niet aan dan zal ik hun misschien wel vragen om te helpen met net binnen gekomen so ers. Maar dit is nog nooit voorgekomen.

Dit is mijn mening en er is nog geen 1 persoon geweest die er wat op tegen had bij alle diensten die ik gedraaid heb.

Bianca

kamphuis

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2007, 01:29:50
Ik kan mij goed voorstellen dat het je te veel wordt als je door allerlei begeleiders van slachtoffers het werken moeilijk wordt gemaakt. Aan de andere kant is het voor de slachtoffers wel fijn als er iemand bij hen is als ze moeten wachten. Maar je moet wel kunnen blijven werken. Misschien kun je een regel instellen: 1 begeleider per slachtoffer.

Er was een goede reden waarom je je collega-eerstehulpverleners moest wegsturen: de organisatie waarvoor jij werkt is aansprakelijk voor de behandeling die jíj aan een slachtoffer geeft. Bij een EHBO-vereniging is dat bijvoorbeeld het bestuur. Jij bent op de inzet ingedeeld omdat de organisatie (c.q. het bestuur) ervan overtuigd is dat jij het kunt. Als anderen aan een gebroken vinger gaan peuteren wordt jouw organisatie er op aangekeken en er in het uiterste (en zeer onwaarschijnlijke) geval zelfs wettelijk op aangesproken.

Een collegiaal hulpverzoek, uitgevoerd onder de supervisie van de ingedeelde hulpverleners, kan de wachttijden wegwerken en voordelig zijn voor de slachtoffers én de collega's.

Het negeren van de acties van de andere eerstehulpverleners lijkt mij geen goede strategie: er moet duidelijk zijn wie de verantwoordelijkheid draagt en wat het beste voor de slachtoffers is. Overigens was het andere deel van jouw collega's advies (beleefd blijven) wel goed; blijf beleefd maar gedecideerd.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2007, 08:59:43
Wegsturen  >:(
Arts  www.alphalog.nl

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2007, 13:55:54
die ehboers bie zich kwamen bemoeien hoorden niet bij onze vereniging, nog sterker ik kende ze nieteens en heb nooit om hulp gevraagd.
en iedereen die ik wegstuurde kwam gewoon weer terug ::)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2007, 14:12:40
Citaat
naar de ehpost (ehpost midden in de kantine).

Daarom stellen wij de eis, dat er een aparte EHBO ruimte is, en niet een paar stoelen in de kantine..

De Kantine is een openbare ruimte, een EH post dus niet... !!

Dit soort opdrachten gewoon niet aannemen.. nog veel simpeler..,

Vaak zijn er aparte behandelruimtes eenvoudig te regelen, of regel een master tent of zo iets..

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2007, 14:33:40
tja indien mogelijk wordt er idd een aparte eh ruimte gecrieerd. maar soms moeten wij dus iets wat improviseren. maar goed normaal gebeurde dit ook nooit. dit is de eerste keer dat het zo ging terwijl we dit wellis vaker doen.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2007, 18:48:44
wegsturen in een katinie is beetje moelijk

maar ik vraag altijd 1 of 2 mensen mee naar binnen als het een dichte post is. vooral bij kinderen via ik dat zowel papa als mama er bij mogen blijven. en weg sturen als er te veel herrie is
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2007, 22:51:18
ik heb het net aan mijn coordinator voorgelegd, zijn antwoord was: "praktijsituaties zij niet altijd even ideaal. ik den dat je in dat geval mensen gewoon even de rug had kunnen toekeren en even aandekant duwen maar meer kun je ook niet. het hoort er een beetje bij."

daar verschillen we dus van mening maar goed. volgendekeer gewoon vragen om een afgesloten ruimte.  ::)

kamphuis

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2007, 02:33:55

Daarom stellen wij de eis, dat er een aparte EHBO ruimte is, en niet een paar stoelen in de kantine..

Op basis van het ontbreken van een aparte EH-ruimte zullen wij NOOIT een hulpverzoek afwijzen. We proberen de situatie te optimaliseren (eigen tent neerzetten ofzo) maar roeien met de riemen die we hebben. Ik heb vaak genoeg een verbandje in de duck-out gedraaidf. Beter een slachtoffer midden in een kantine behandeld dan helemaal niet. Bij een verkeersongeval eis ik ook niet dat Rijkswaterstaat een container voor mij gaat neerzetten en ge aik ook niet mijn mastertent in elkaar knutselen.

Ik ben blij dat Ehv-er gewoon zijn werk deed in een moeilijke omgeving en dat zijn organisatie het evenement heeft aangenomen.