drukte op ehpost???

Auteur Topic: drukte op ehpost???  (gelezen 7212 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2007, 11:01:13
Op basis van het ontbreken van een aparte EH-ruimte zullen wij NOOIT een hulpverzoek afwijzen. We proberen de situatie te optimaliseren (eigen tent neerzetten ofzo) maar roeien met de riemen die we hebben. Ik heb vaak genoeg een verbandje in de duck-out gedraaidf. Beter een slachtoffer midden in een kantine behandeld dan helemaal niet. Bij een verkeersongeval eis ik ook niet dat Rijkswaterstaat een container voor mij gaat neerzetten en ge aik ook niet mijn mastertent in elkaar knutselen.

Ik ben blij dat Ehv-er gewoon zijn werk deed in een moeilijke omgeving en dat zijn organisatie het evenement heeft aangenomen.

In een georganiseerd evenement, kan je vooraf afspraken maken, over de eerste hulp post en middelen..  Eventueel kan je ook  vooraf de situatie optimaliseren, door eigen middelen in te zetten..  Ja, als eerste hulpverlener kan je nooit kiezen waar je klanten gaan liggen.. Dus het kan altijd,  de zorgvrager ligt midden in de blubber, tussen twee stalen paaltje en dat het hard regent.., Tja dan moet je roeien met de riemen die hebt..
Maar een vaste EH post moet minstens enige privecy kunnen bieden..  Kan dat niet, dan nemen we de opdracht niet aan..  Het is vaak gewoon laksigheid en slechte voorbereiding dat je daar even niet van te voren over nadenkt..

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2007, 11:25:05
het is ook een beetje laks vind ik maar goed. maar goed als men het niet wil regelen omdat men het nut niet inziet heb ik daar weinig tegen in te brengen. misschien een idee om terplaatse onderling wat te regelen als de inzetleider dit ook vind. want men zegt gewoon 'roeien met de riemen die je hebt, oke doen we dat ::)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2007, 13:41:49
Er zijn grenzen... Je kunt namelijk ook gewoon weigeren als de accomodatie niet goed is. Naja, misschien ben ik ook wel een beetje verwend.
Arts  www.alphalog.nl

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2007, 16:17:59
nouja eigelijk vind ik dat weigeren nietecht iets voor mij dat is een beslissing voor coordinator hv.  kijk het hoeft niet een luxe ruimte met AC, en heel veel uitrusting, en een hele grote ruimte te zijn. maar in ieder geval dat je je even kan afzonderen toch??

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2007, 02:30:19
ehv'er,

Regel een is voor mij nog altijd eigen veiligheid eerst.
Daaronder valt ook een "werkbare" werkplek.

Als ik vind dat ik op een post geen verantwoorde hulp kan verlenen, dan geef ik dat aan.
En als ik van mening blijf verschillen met de coördinator, dan trek ik mij op die grond terug en ga naar huis.

Maarten

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2007, 10:50:37
Met alle respect voor de vele goede rode kruis en vele goede verenigingen. echter hellaas komen we we op evenementen bij opdrachtgevers tegen, dat wij allemaal "lastige" vragen stellen..

Dat deed de vorige "ehbo" club nooit..

En dan heb ik het over simpele preperatie vragen als..
  • Wie is de aanspreekpunt binnen de organisatie, wat is zijn beslissingsbevoegdheid
  • Welke aanrijroutes houden wij vrij, en wiens verantwoordelijkheid is dat.
  • Wat is het programma en de planning van de dag..
  • Lijst met deelnemers,
  • Geschatte bezoekers
  • Catering
  • Plattegrond.
  • Ontruimingsplan en routing
  • Inhoud van de Vergunning
  • (Evenementen) verzekering ?
  • Reglementen van de koep organisatie
  • Gids functie voor de overige hulpverleningdiensten
  • Inrichting eerste hulppost, benodige uitrustingsnivea

En dan hebben we het nog niet over de meer ingewikkelde vragen als
  • Offerte, Intake, Risico-analyse
  • Incident-management,  wat als.. wie doet reageert. (Niet alleen ongevallen, maar ook wat als het gaat onweren, hard regenen. Brand uitbreekt, Milieu Incidenten,  etc)
  • Incident communicatie
  • Incident registratie, privacy spelregels,
  • Afspraken met de ketenpartners
  • Gratis Drinkwater
  • Klimaat beheersing,

Elke evenement vergt zijn adequate preperatie.. en alleen de koffers pakken en porto's pakken en we zien wel..

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2007, 11:00:10

alleen de koffers pakken en porto's pakken en we zien wel..

zo gaat het bij de meeste rodekruis afdelingen en ehbo verenigingen. en als we dan iets hebben dan verloopt het vaak erg warrig voor mijn gevoel. ::) ;D

kamphuis

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2007, 01:20:21
Met alle respect voor de vele goede rode kruis en vele goede verenigingen. echter hellaas komen we we op evenementen bij opdrachtgevers tegen, dat wij allemaal "lastige" vragen stellen..

Dat deed de vorige "ehbo" club nooit..

En soms zijn al die vragen ook helemaal niet nodig. Bij een inzet bij een voetbalclub hoef je maar een paar dingen te weten (hoeveel bezoekers, hoeveel spelers, begin- en eindtijd, waar is de post en waar liggen de consumptiebonnen). Als je voor het verlenen van EHBO gevraagd wordt hoef je je niet met andere zaken te bemoeien (inhoud vergunning?? deelnemerslijst ?!? regelementen koepelorganisatie ???): ik kom gewoon om een pleistertje te plakken en ben niet de organisator. Soms moet je je niet met zaken bemoeien die anderen moeten regelen. Ik ben als hulpverlener heel goed in staat om een ambu ter plaatste te krijgen als dat nodig is, ook al heb ik geen communicatieplannen en overkoepelendezorgketenoverlegorganorgammatische flowcharts: ik bel gewoon 112 en vraag of iemand het hek alvast open doet.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 18 mei 2007, 11:29:25
En soms zijn al die vragen ook helemaal niet nodig. Bij een inzet bij een voetbalclub hoef je maar een paar dingen te weten (hoeveel bezoekers, hoeveel spelers, begin- en eindtijd, waar is de post en waar liggen de consumptiebonnen). Als je voor het verlenen van EHBO gevraagd wordt hoef je je niet met andere zaken te bemoeien (inhoud vergunning?? deelnemerslijst ?!? regelementen koepelorganisatie ???): ik kom gewoon om een pleistertje te plakken en ben niet de organisator. Soms moet je je niet met zaken bemoeien die anderen moeten regelen. Ik ben als hulpverlener heel goed in staat om een ambu ter plaatste te krijgen als dat nodig is, ook al heb ik geen communicatieplannen en overkoepelendezorgketenoverlegorganorgammatische flowcharts: ik bel gewoon 112 en vraag of iemand het hek alvast open doet.

Het is wel anders als je verantwoordelijk bent voor de medische begeleiding en ondersteuning op een motorcross event of een groot dance-event..
Ik heb niet gezegd dat het lijstje compleet was, of misschien bij sommige evenementen sommige dingen missschien niet van toepassing is..

Dat is het verschil tussen de pleisterplakker en zorgen voor een adequate zorgdienstverlening..
Wat mij betreft is de tijd van 2 EHBO-ers op een stoel, met een kleine ehbokoffer, voorbij..

Aan een organisator worden door de vergunning verlener eisen gesteld ook op basis van de medische hulpverlening ter plaatse, dat betekend ook dat je vooraf moet weten, dat je als dienstverlener ook aan die eisen voldoet..
verder zijn veel van die punten iets wat je samen met de opdrachtgever in gesprek bent, en samen ook een stukje verantwoordelijk voor bent..

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 18 mei 2007, 14:48:35
tja wat mij betrefd heb je gelijk maar bij de meeste verenigingen is het zo "we zijn verantwoordelijk voor ehbo (dus alles wat in het boekje staat) en verder bemoeien we ons nergens mee"

en dat is gewoon mentaliteit. en aangezien ik toch alleenmaar voor het gedeelte ehbo verlenen verantwoordelijk ben zal het mij ook een rotzorg zijn. gaat het mis, voel je je lulig,maar dan zie ik het ook niet meer als mijn probleem. dat is het ook niet.

de organisatie, en de coordinator hulpverlening. zoeken het maar uit. zolang ik mijn behandelruimte maar krijg,