Als eerste, ik heb in het begin wat testjes gedaan en vragen gesteld (licht gevoeligheid, hoofdpijn, spierpijn, huidafwijkingen etc) wat is de uitslag daar van ?
Is de huid vochtig of droog ?Vraag 6: Wat denk je dat er aan de hand kan zijn aan de hand van deze details?? Ze heeft voor mij iets wat veel lijkt de symptomen van een septische of anafylactische shock, de witte huidskleur en de bradycardie kan ik dan alleen niet helemaal plaatsen (lijkt weer voor een vagale reactie of intoxicatie te pleiten), tachycardie past beter in mijn plaatje (daarom alleen al een leerzame casus) _
Ook de meningitis laat ik gezien het ontbreken van hoofdpijn,licht gevoeligheid en huidvlekjes maar even vallen.
Wat dan de verklaring is voor die vmotorische/gevoeldafwijkingen .....
Ik kan eigenlijk niets verzinnen waar alles mooi bijpast .... (of er moeten 2 aandioeningen tegelijkertijd aanwezig zijn)
Vraag 7: Vind je het nodig om Marije, en iedereen die bij haar in de buurt is te isoleren van de rest?? Zo ja waarom wel??Ik heb nog geen idee wat de bron is, voorlopig blijf ik bij mijn standpunt van isolatie (wat vertelde de arts hierover ?)
Inied de meningitis geschrapt wordt is de isolatie misschien niet strikt noodzakelijk, maar zo lang er plaats genoeg is laat ik het even zo.
Vraag 8: Wat ga je nu allemaal doen??Alle gegevens overleggen met de arts, de gezagvoerder vertellen dat de situatie zeer ernstig is en dat het toch zeer verstandig is om alvast een wijziging van zijn vluchtplan voor te bereiden en aan te vragen. De arts zal straks met hem overleggen.
De arts vertel ik welke middelen/medicatie ik hier aanwezig heb.
Wanneer het eem arts is verbonden aan een flight medical dienst zal dit niet nodig zijn, ze weten dan wat er is.
Vraag 9: Ga je nog wat doen met de AED, O2, Emergency medical kit etc. Zuurstof had ik al aangesloten en dat blijft zo.
Wellicht besluit de arts iets te gaan doen aan de hypotensie en bradycardie (atropine, adrenaline)
Mogelijk een anti-histaminicum ?? (In dat geval ook Corticoïden ??)
Ik sla er een slag naar, maar het is echt iets voor de arts om over na te denken.
Vraag 10: Wil je wel of niet landen?? Waarom wel, of Waarom niet??Ik wil wel landen, de patient lijkt in shock te verkeren en is alles behalve stabiel.
Maar ja, dat is mijn idee op basis van te weing (medische) kennis
Een belangrijk ding voor deze patient lijkt mij nu net te ontbreken aan boord nl een infuus
Vraag 11: Heb je nog aanvullende vragen aan Marije, Sanne, de stewardessen, cabin chief, gezagvoerder, of aan andere passagiers??Ik wil graag van de rest van de aanwezigen weten of zij evt ook ziek geworden zijn in de laatste uren.