Na een korte onderzoek kom je te weten:
Marije heeft samen met Sanne een rondreis gemaakt door USA, Canada, Mexico etc. zo ongeveer het hele gebied langs diverse plaatsen. en heeft op verschillende plaatsen langs weg restaurants gegeten, en sliepen in hotels of kampeerden in een tentje. Marije heeft ook samen met Sanne enkele dagen voor aanvang van de vlucht gekampeerd, en hebben met een groepje gebarbecued. De twee verbleven 2 dagen voor vertrek in een hotel, en hebben zich opgefrist, en hebben zich even kunnen ontspannen na een vermoeiende rondreis. Voor vertrek (ongeveer 15-20 uur geleden) nog even gegeten in het hotel maaltijd: een open buffet: Marije heeft een warme groentemix, en een salade gecombineerd. Sanne heeft tomatensoep, en een biefstuk gecombineerd met een ijsje. Enkele uren later onderweg naar het vliegveld, kreeg Marije last van buikpijn en misselijkheid. En had toen ook diarree, ze had diarree remmers geslikt. Eenmaal in de lucht werden deze symptomen steeds erger.
Marije gebruikt geen medicijnen, heeft geen andere ziektes, of afwijkingen, behalve dat ze soms last van astma heeft. Maar ze zegt zich nog nooit eerder zo gevoeld te hebben.
Sanne meld dat toen Marije 3 tot 3,5 uur geleden voor het eerst braakte ze nog aanwezig was en dat haar gezicht toen nog niet scheef was. Maar dat ze wel erg misselijk was, erg warm aanvoelde, en buikpijn had. De buikpijn werd steeds erger dat ze niet eens meer normaal kon zitten en ze spontaan in tranen uitbarstte en begon te schreeuwen van de pijn.
De stewardess zegt dat ze op het geschreeuw af kwam, en Marije aantrof. Ze heeft besloten dat het beter was dat Marije ging liggen op een rij stoelen. Dit verlichtte de pijn. Ze is uit voorzorg maar bij haar gebleven samen met Sanne. Na een 1 tot 1,5 uur later merkte de stewardess dat Marije steeds stiller werd. Toen ze een klein onderzoekje deed kwam ze tot de ontdekking dat haar gezicht scheef was, en heeft ze met collega’s overleg gepleegd en een oproep gedaan via het omroepsysteem.
Vraag 6: Wat denk je dat er aan de hand kan zijn aan de hand van deze details??
In bovenstaande posting heb ik al mijn bespreking gehad van de vitale functies. Daar kom ik niet echt ver mee, dus ga ik nu maar even kijken naar het verhaal. En dan is voor mijn differentiaaldiagnose met name het begin belangrijk:
-buikpijn, braken en warm aanvoelen (koorts?)
-een reis door Amerika, toch min of meer geciviliseerd gebied
buikpijn en braken is altijd een beetje kip en ei verhaal, wat was er nou eerst en wat wordt veroorzaakt door de ander. Moeilijk om uit te komen.
Een infectieus beeld is op basis van dit verhaal toch wel goed mogelijk. Gezien het begin gaat dan toch de richting uit naar het maag-darmstelsel/urinewegen. Meningitis is altijd goed om in het achterhoofd te houden, maar denk ik met dit begin niet direct aan.
-gastro-enteritis (=maag-darminfectie/voedselvergiftiging)(oorzaak? campylobacter, shigella, salmonella, yersinia, E. coli?)
-peritonitis (=ontsteking van het buikvlies, veroorzaakt door een ontsteking in de buik, bijvoorbeeld bij een 'gesprongen' blindedarm of een perforatie van de darmen)
-pyelonefritis (=nierbekkenontsteking, passen de klachten van Marije veel minder bij)
Een andere groep oorzaken van haar klachten kunnen zijn:
-een ontregeling van haar stofwisseling
-buitenbaarmoederlijke zwangerschap waarbij de eileider gebarsten is (past de diarree niet bij, wel braken, buikpijn en door bloedverlies een shock-beeld met bleekheid)
-neurologisch (=van het zenuwstelsel)? geneesmiddelen? (met name diarree-remmers hebben nog wel eens ongewenste bijwerkingen)
Pakken we daar het beloop bij, dan vallen de peritonitis, de pyelonefritis en de buitenbaarmoederlijke zwangerschap wel weer af door de aanwezigheid van neurologische symptomen. Blijven toch de gastro-enteritis (met name de campylobacters en de shigellosen kunnen voor een flink ziektebeeld zorgen waarbij ook neurologische symptomen kunnen optreden), de metabole oorzaken (=de stofwisseling), iets neurologisch of de diarree-remmer over.