[witte kolom] Op vakantie geweest

Auteur Topic: [witte kolom] Op vakantie geweest  (gelezen 35182 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #70 Gepost op: 24 mei 2007, 17:49:27
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #71 Gepost op: 24 mei 2007, 21:55:09
ORS is een poeder dat opgelost wordt in schoon drinkwater, dat gebruikt wordt om zouten en glucose aan te vullen bij diaree.
Dankzij de nieuwe aanvoer van zouten en glucose gaat het lichaam ook meer water opnemen dat tegelijkertijd wordt ingenomen.
ORS is een enorm vies goedje ( eigen ervaring) dat echt smaakt als zout en suiker opgelost.
Je kunt het zelf maken door ruwweg een kan water, een vuistvol suiker en een theelepeltje zout bij elkaar te doen en de suiker en zout op te lossen.
Vervolgens opdrinken binnen een dag.
Groet Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #72 Gepost op: 24 mei 2007, 22:24:09
aaaah, de hele kan moet op? >:(


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #73 Gepost op: 25 mei 2007, 08:05:11
Bij ernstige diarree zelfs meer, het vochtverlies op die manier gaat nogal hard.
Arts  www.alphalog.nl


Sunflower

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 26 mei 2007, 16:07:24

Ik ben gewoon een geïnteresseerde, maar ik ga ook eens proberen hé. (In het echt zou ik dat uiteraard niet doen, tenzij ik zeker weet dat ik iets kan betekenen, wat me vreemd zou lijken. ;))
 

Ik zou gaan voor de laatste optie. Paniek laten uitbreken waardoor mogelijk nog meer slachtoffers vallen en medisch personeel vereist is is wel het laatste wat ik zou willen op dit moment. Ik zou dus kiezen voor de observatie-optie. Waarbij ze dan vooral letten op buikpijnklachten van mensen en in het oog houden of er mensen frequent het toilet bezoeken. Deze mensen kan je dan even aanspreken met de vraag of alles oké is.

Ik ga er hierbij vooral vanuit dat als mensen dit soort klachten vertonen die vrij acuut en ernstig zijn, dit melden. Dat Sanne of bv. de eerst verzogende air hostess nog geen klachten hebben is een andere reden die deze keuze verantwoord, gezien zij het meeste contact met haar hadden en nog symptomen vertonen.

Gezien de grote hoeveelheid vocht die ze verloren lijkt te hebben zou ik het liefst een fysiologische oplossing toedienen. Maar ik heb begrepen dat er geen infuusmateriaal aan boord aanwezig is. Ik ga controleren in welke mate ik haar op een verantwoorde wijze vocht kan toedienen: indien ze hiervoor bewust genoeg is, wat ik vrees, geef ik haar water met wat suiker en zout tegen uitdroging. Indien ze echt heel weinig bewust is geeft dat een groot risico op verslikken of erger en dan zijn we ook ver van huis. Afwegen wat het beste is en kijken welk materiaal er aan boord is om drinken makkelijker te maken.
Deze uitdroging zou ook een veroorzaker kunnen zijn van die zwakke pols, al is het dan echt geen goed teken...

Wat ik ga nog ga doen:
- haar vitale parameters uiteraard. Dan voornamelijk haar ademhaling.
Ik ga al een methode verzinnen en bespreken met de anderen om haar eventueel kunstmatig te beademen indien nodig. Je kan maar beter op alles voorbereid zijn en de verlammingsverschijnselen baren mij zorgen, gezien we nog totaal niet weten waardoor ze veroorzaakt worden moeten we rekening houden met de mogelijkheid dat deze zich verder ku nnen verspreiden over het lichaam en zo ook naar het ademhalingscentrum en zelfs de hartspier.
Haar in halfzittende houding plaatsen, wat het ademhalen en de hartwerking vermakkelijkt.
- misschien iets om haar koorts te laten dalen, zoals een koud washandje op het hoofd of dergelijke. Zo'n hoge koorts zorgt voor vasodilatatie, hierdoor kan haar pols ook verzwakt zijn.
- haar uiteraard bij bewustzijn proberen te houden
- kijken of iemand informatie heeft met het wegrestaurant en indien mogelijk ermee contact opnemen om te vragen of er zich nog zulke gevallen gemeld hebben.

Wat wil ik nog weten:
- Is ze gebeten door iets?
Indien wel dan denk ik aan bv. rabiës (al komt het beeld daar verder heel weinig mee overeen) of een andere bacterie die het zenuwsstelsel aantast.
- Heeft ze dat soort diarreeremmer al eerder genomen. Zou ze hiervoor allergisch kunnen zijn?
- Hoe is het verder met de pijn? Indien erg kunnen we ze misschien een pijnstiller geven om haar comfort te verhogen.
- Zijn de klieren gezwollen?

Ik denk eigenlijk in de eerste plaats aan een bacterie of virus die ze binnengekregen heeft via de voeding, omdat de klachten begonnen in het spijsverteringsstelsel. Waar ik begin aan te denken is botulisme, deze tast het zenuwstelsel aan en zorgt voor verlammnigsverschijnselen die beginnen bij het hoofd en zo verder naar beneden gaan.
De spijsverteringsverschijnselen passen hier dan weer niet in. Volgens mij hebben we te maken met een gecombineerde diagnose.

Misschien contact opnemen met het wegrestaurant, al zie ik niet goed in hoe dat kan. Om te vragen of ze nog zulke klachten gehoord hebben.
 Ik zou niet weten hoe ik zoiets concreet moet invullen. Misschien vragen voor een ambulance en MUG-team en een quarantaine opzetten om alle passagiers te controleren. Je weet maar nooit ...  



Ik zou nog iets willen bijvragen: menstrueert zij momenteel en zo ja, wat gebruikt ze er tegen? Omdat ik ook denk aan het toxische shock syndroom. Hier past de neurologische uitval wel niet in maar ik denk dan ook dat het hier om comorbiditeit gaat.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #75 Gepost op: 26 mei 2007, 16:56:49
Om wat  ???


Sunflower

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 26 mei 2007, 20:20:25
Om wat  ???

Verwijs je naar het toxische shock syndroom?
Dit is een aandoening die vooral vrouwen kunnen krijgen door het gebruik van een (te sterk absorberende) tampon. Het is een infectieziekte veroorzaakt door bacterieën die in natuurlijke omstandigheden op veel mensen voorkomen, maar soms in de bloedbaan terecht kunnen komen, bijvoorbeeld bij het in contact komen met een wonde (bv. veroorzaakt door een te sterk absorberende tampon die droogte van de vagina en zo ook scheurtjes uitlokt). Ze komt gelukkig vrij zelden voor. Sommige symptomen van 'ons Marije' komen er ongeveer mee overeen, vandaar. :)

http://www.e-gezondheid.be/nl/gezondheid_tijdschrift/gezondheid_medische_encyclopedie/Toxisch_shock_syndroom-8957-530-art.htm

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=31771


P.S.: Kan er feedback gegeven worden mbt de reactie op de casus van de posters? :-[


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #77 Gepost op: 26 mei 2007, 20:27:04
heb toch al een update gedaan?? :-[


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #78 Gepost op: 26 mei 2007, 20:50:04
comorbiditeit  ???


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #79 Gepost op: 26 mei 2007, 21:35:20
:o :-[ wat heeft dat met update te maken??