[witte kolom] Op vakantie geweest

Auteur Topic: [witte kolom] Op vakantie geweest  (gelezen 35192 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #60 Gepost op: 19 mei 2007, 09:11:07

Ik zou er erg graag een infuus in krijgen. Arme meid, ze wordt mijn eerste, hoop dat ik er voldoende gezien heb... Maar ja, shock, instabiel, ziekenhuis nog ver weg en nood breekt wet.


Ik geloof dat ik niet gelezen hebt dat er in de medicatie koffer infuus vloeistof zit c.q. een infuusysteem en venflon's
wel naalden maar wat voor? opzuig en i.m. /subcutaan naalden?
en de catheter?   is dat een blaas catheter? of de andere benaming voor een venflon(infuus naald)?

enne.....ik denk dat een ieder zich aan zijn bevoegdheden moet houden, dus wat mag ik wel en wat mag ik niet?

daarom is deze casus eigenlijk leuk voor iedere doelgroep (ehv-er, arts i.o., pleeg etc.)
simpel blijven denken op je eigen niveau ;)


Kanarie

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 19 mei 2007, 11:56:05
Aan de andere kant: nood breekt wet. Je mag ook niet zomaar injecteren (voorbehouden handeling), maar als iemand nou na een wespensteek op de grond ligt en er rolt een epi-pen uit zijn zak, mag je die volgens mij ook absoluut wel gebruiken als leek, mits je weet waar je mee bezig bent.

Als het zover komt dat ze in shock raakt of dreigt te raken, zou ik zonder supervisie nog wel een infuus durven prikken want ik weet hoe het moet en heb het ook al eens gedaan onder supervisie.

Maar goed, volgens mij was er inderdaad geen infuusmateriaal aanwezig, dus die optie valt al af.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #62 Gepost op: 20 mei 2007, 20:43:47
Maar goed, volgens mij was er inderdaad geen infuusmateriaal aanwezig, dus die optie valt al af.
Klopt inderdaad, al is het wel zo dat er tegenwoording meer en meer maatschappijen infusen standaard aan boord nemen.
Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #63 Gepost op: 22 mei 2007, 21:34:15
Nou hier komt dan waarschijnlijk de ene laatste 'echte' update:

veel suc6 ;)



Je hebt de nodige info verzamelt, en hebt overleg gehad met de arts. De arts snapt ook niet precies wat er aan de hand is, maar denkt aan een allergische reactie, tekenbeet, vergiftiging, of infectie, maar vertrouwt het ook niet. Het idee om O2 toe te dienen vind hij een goed idee, en zegt dat je ABCDE in de gaten moet houden, en als er veranderingen zijn dit even kortsluiten, daarnaast indien mogelijk laten drinken. maar adviseert om af te blijven van alle andere medicatie aanboord vanwege eventuele schadeclaims achteraf, tenzij je zeker weet wat je doet.

Omdat je twijfelde wel of niet isoleren heeft de arts besloten dat dit nog niet nodig is, behalve de wc’s waar beide heen geweest zijn, en deze alleen door hen te laten gebruiken. Ook vind de arts je idee om rond te vragen of er meer mensen zijn die klachten hebben een goed idee, maar gezagvoerder en cabin chief zijn bang dat hierdoor paniek zal uitbreken, vinden dit riskant. Hierop komt het idee niet echt rond te vragen, maar wel extra alert te zijn.

Ondertussen had de gezagvoerder zijn vliegplan al aangepast en heeft koersgezet naar de eerste uitwijkmogelijkheid. Hij verwacht hier over 2 uurtjes te zijn geland.


Info door uitvragen, en onderzoekjes:

-diarree: waterdun, voor het laatst uren geleden
-effect diarrree-remmer: naam medicijn is onbekend, maar werkte “wel goed” en klachten zijn enkele uren na het slikken steeds erger geworden
-eten: laatste maaltijd: een open buffet: Marije heeft een warme groentemix, en een salade gecombineerd. Sanne heeft tomatensoep, en een biefstuk gecombineerd met een ijsje.
-urine: frequentie van urinering, wanneer voor het laatst, kleur (om te bepalen of de nieren nog functioneren): laatst een 1,5 uur terug, kleur: normaal licht geelig
- kan je zwanger zijn? Niet waarschijnlijk vanwege anticonceptie

-klam? nee
-cyanose? nee
-centraal veneuze druk? (=maat voor de vulling aan de aderlijke kant van de circulatie, kan bepaald worden door te kijken naar een bloedvat in de hals): kan ik je geen antwoord op geven, heb wel ff gegoogled maar niet heelveel wijzer uit geworden.  
-extra onderzoek van de buik: diffuus drukpijn, en lichtelijk gezwollen.

-verlammingen in gezicht? Aan beide zijden, gevoel nog wel aanwezig, maar lachen, dus spieren aanspannen lukt nauwelijks.
-reflexen: volgens mij zou bij zou bij een verlamming meestal reflexen ook niet werken dus: de bovenlichaam werken reflexen niet maar onderlichaam wel. (correct me if im wrong)

overige info:

de toestand van Marije is voorzover waar te nemen nogsteeds het zelfde als eerder beschreven.

Sanne heeft vooralsnog nergens last van behalve dat ze geschrokken is.

Geen van de overige inzittenden hebben zich nog gemeld met klachten (behalve de opgelopen vertraging dan).


Acties:

-O2 toedienen 4 L/min (vanwege technische beperkingen in het vliegtuig. 2 of 4 L/m)
-ABCDE in de gaten houden
-1 toilet is afgesloten en alleen voor Marije
-veranderingen doormelden aan de arts
-contact met gezagvoerder, en cabin chief onderhouden



Vraag 12: vind je dat er via omroepen gevraagd moet worden of er andere passagiers zijn met klachten, of vind je dat dit paniek zou veroorzaken, en daarom dat cabine personeel af en toe rondes moet lopen en alleen observeren??

Vraag 13: Wat ga je nu allemaal doen, en hoe ga je de komende tijd invullen??

Vraag 14: ga je al plannen maken voor de landing, overdracht aan ambu, een plan B etc??


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #64 Gepost op: 22 mei 2007, 21:59:41
Citaat
Vraag 12: vind je dat er via omroepen gevraagd moet worden of er andere passagiers zijn met klachten, of vind je dat dit paniek zou veroorzaken, en daarom dat cabine personeel af en toe rondes moet lopen en alleen observeren??
Dat laatste, reacties zijn duidelijk merkbaar. Als ze mensen ziet rennen naar het toilet weet je genoeg.  :-X

Citaat
Vraag 13: Wat ga je nu allemaal doen, en hoe ga je de komende tijd invullen??
ABCDE in de gaten houden
Merkwaardig dat de arts niet over drinken gesproken heeft.
Ik zou ze naast o2 toch proberen zoveel mogelijk vocht toe te dienen, mits dat geen verergering van de buikklachten/braken veroorzaakt.
Verder samen met personeel haar aan de praat / bij bewust zijn houden. Is erg intensief en dus verdelen tussen meerdere personen.

Citaat
Vraag 14: ga je al plannen maken voor de landing, overdracht aan ambu, een plan B etc??
Laat ik aan cabinepersoneel over die moeten zorgen dat ze zsm het vliegtuig uitkomt.
Plan B, komt tijd komt raad als EHV-er mag je verder niet veel in deze situatie, tenzij de arts opdracht en instructie geeft.
In ieder geval lijntje met de arts open houden en vragen of hij bij de telefoon blijft zitten.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #65 Gepost op: 22 mei 2007, 22:17:41
:o ow wacht nu je het zegt drinken hoort er ook nog bij


Sunflower

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 22 mei 2007, 22:50:53
Ik ben gewoon een geďnteresseerde, maar ik ga ook eens proberen hé. (In het echt zou ik dat uiteraard niet doen, tenzij ik zeker weet dat ik iets kan betekenen, wat me vreemd zou lijken. ;))
 

Vraag 12: vind je dat er via omroepen gevraagd moet worden of er andere passagiers zijn met klachten, of vind je dat dit paniek zou veroorzaken, en daarom dat cabine personeel af en toe rondes moet lopen en alleen observeren??

Ik zou gaan voor de laatste optie. Paniek laten uitbreken waardoor mogelijk nog meer slachtoffers vallen en medisch personeel vereist is is wel het laatste wat ik zou willen op dit moment. Ik zou dus kiezen voor de observatie-optie. Waarbij ze dan vooral letten op buikpijnklachten van mensen en in het oog houden of er mensen frequent het toilet bezoeken. Deze mensen kan je dan even aanspreken met de vraag of alles oké is.

Ik ga er hierbij vooral vanuit dat als mensen dit soort klachten vertonen die vrij acuut en ernstig zijn, dit melden. Dat Sanne of bv. de eerst verzogende air hostess nog geen klachten hebben is een andere reden die deze keuze verantwoord, gezien zij het meeste contact met haar hadden en nog symptomen vertonen.

Citaat
Vraag 13: Wat ga je nu allemaal doen, en hoe ga je de komende tijd invullen??

Gezien de grote hoeveelheid vocht die ze verloren lijkt te hebben zou ik het liefst een fysiologische oplossing toedienen. Maar ik heb begrepen dat er geen infuusmateriaal aan boord aanwezig is. Ik ga controleren in welke mate ik haar op een verantwoorde wijze vocht kan toedienen: indien ze hiervoor bewust genoeg is, wat ik vrees, geef ik haar water met wat suiker en zout tegen uitdroging. Indien ze echt heel weinig bewust is geeft dat een groot risico op verslikken of erger en dan zijn we ook ver van huis. Afwegen wat het beste is en kijken welk materiaal er aan boord is om drinken makkelijker te maken.
Deze uitdroging zou ook een veroorzaker kunnen zijn van die zwakke pols, al is het dan echt geen goed teken...

Wat ik ga nog ga doen:
- haar vitale parameters uiteraard. Dan voornamelijk haar ademhaling.
Ik ga al een methode verzinnen en bespreken met de anderen om haar eventueel kunstmatig te beademen indien nodig. Je kan maar beter op alles voorbereid zijn en de verlammingsverschijnselen baren mij zorgen, gezien we nog totaal niet weten waardoor ze veroorzaakt worden moeten we rekening houden met de mogelijkheid dat deze zich verder ku nnen verspreiden over het lichaam en zo ook naar het ademhalingscentrum en zelfs de hartspier.
Haar in halfzittende houding plaatsen, wat het ademhalen en de hartwerking vermakkelijkt.
- misschien iets om haar koorts te laten dalen, zoals een koud washandje op het hoofd of dergelijke. Zo'n hoge koorts zorgt voor vasodilatatie, hierdoor kan haar pols ook verzwakt zijn.
- haar uiteraard bij bewustzijn proberen te houden
- kijken of iemand informatie heeft met het wegrestaurant en indien mogelijk ermee contact opnemen om te vragen of er zich nog zulke gevallen gemeld hebben.

Wat wil ik nog weten:
- Is ze gebeten door iets?
Indien wel dan denk ik aan bv. rabiës (al komt het beeld daar verder heel weinig mee overeen) of een andere bacterie die het zenuwsstelsel aantast.
- Heeft ze dat soort diarreeremmer al eerder genomen. Zou ze hiervoor allergisch kunnen zijn?
- Hoe is het verder met de pijn? Indien erg kunnen we ze misschien een pijnstiller geven om haar comfort te verhogen.
- Zijn de klieren gezwollen?

Ik denk eigenlijk in de eerste plaats aan een bacterie of virus die ze binnengekregen heeft via de voeding, omdat de klachten begonnen in het spijsverteringsstelsel. Waar ik begin aan te denken is botulisme, deze tast het zenuwstelsel aan en zorgt voor verlammnigsverschijnselen die beginnen bij het hoofd en zo verder naar beneden gaan.
De spijsverteringsverschijnselen passen hier dan weer niet in. Volgens mij hebben we te maken met een gecombineerde diagnose.

Misschien contact opnemen met het wegrestaurant, al zie ik niet goed in hoe dat kan. Om te vragen of ze nog zulke klachten gehoord hebben.

Citaat
Vraag 14: ga je al plannen maken voor de landing, overdracht aan ambu, een plan B etc??

Ik zou niet weten hoe ik zoiets concreet moet invullen. Misschien vragen voor een ambulance en MUG-team en een quarantaine opzetten om alle passagiers te controleren. Je weet maar nooit ...


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #67 Gepost op: 23 mei 2007, 12:00:25
Je hebt de nodige info verzamelt, en hebt overleg gehad met de arts. De arts snapt ook niet precies wat er aan de hand is, maar denkt aan een allergische reactie, tekenbeet, vergiftiging, of infectie, maar vertrouwt het ook niet. Het idee om O2 toe te dienen vind hij een goed idee, en zegt dat je ABCDE in de gaten moet houden, en als er veranderingen zijn dit even kortsluiten, daarnaast indien mogelijk laten drinken. maar adviseert om af te blijven van alle andere medicatie aanboord vanwege eventuele schadeclaims achteraf, tenzij je zeker weet wat je doet.

Ok, ik ga even in stukjes reageren op je tekst. De opmerking van de arts over de medicatie vind ik vreemd. Wanneer je contact met hem opgenomen hebt weet hij of jij arts/verpleegkundige of anders bent en zal hij advies geven welke medicatie te geven. Natuurlijk moet je als enthousiaste EHBO-er van alle andere medicatie afblijven! Dus geen vrijblijvend advies maar een opdracht/order geven van alle andere middelen af te blijven.  

Verder vind ik de tekenbeet vreemd. Weliswaar bestaat er een ziekte overgedragen door teken genaamd neuroboreliose (vergevorderd stadium van de "gewone tekenziekte" waarbij o.a. verlammingen optreden maar die heeft totaal niet dit beloop.
 
Omdat je twijfelde wel of niet isoleren heeft de arts besloten dat dit nog niet nodig is, behalve de wc’s waar beide heen geweest zijn, en deze alleen door hen te laten gebruiken. Ook vind de arts je idee om rond te vragen of er meer mensen zijn die klachten hebben een goed idee, maar gezagvoerder en cabin chief zijn bang dat hierdoor paniek zal uitbreken, vinden dit riskant. Hierop komt het idee niet echt rond te vragen, maar wel extra alert te zijn.

Ondertussen had de gezagvoerder zijn vliegplan al aangepast en heeft koersgezet naar de eerste uitwijkmogelijkheid. Hij verwacht hier over 2 uurtjes te zijn geland.


Info door uitvragen, en onderzoekjes:

-diarree: waterdun, voor het laatst uren geleden
-effect diarrree-remmer: naam medicijn is onbekend, maar werkte “wel goed” en klachten zijn enkele uren na het slikken steeds erger geworden
-eten: laatste maaltijd: een open buffet: Marije heeft een warme groentemix, en een salade gecombineerd. Sanne heeft tomatensoep, en een biefstuk gecombineerd met een ijsje.
-urine: frequentie van urinering, wanneer voor het laatst, kleur (om te bepalen of de nieren nog functioneren): laatst een 1,5 uur terug, kleur: normaal licht geelig
- kan je zwanger zijn? Niet waarschijnlijk vanwege anticonceptie

-klam? nee
-cyanose? nee
-centraal veneuze druk? (=maat voor de vulling aan de aderlijke kant van de circulatie, kan bepaald worden door te kijken naar een bloedvat in de hals): kan ik je geen antwoord op geven, heb wel ff gegoogled maar niet heelveel wijzer uit geworden.  
-extra onderzoek van de buik: diffuus drukpijn, en lichtelijk gezwollen.

En de peristaltiek is die aanwezig? (borrelende darmgeluiden die normaliter altijd aanwezig horen te zijn)

-verlammingen in gezicht? Aan beide zijden, gevoel nog wel aanwezig, maar lachen, dus spieren aanspannen lukt nauwelijks.
-reflexen: volgens mij zou bij zou bij een verlamming meestal reflexen ook niet werken dus: de bovenlichaam werken reflexen niet maar onderlichaam wel. (correct me if im wrong)

Tsjaa en hier ga je nu toch echt de mist en daar was ik al bang voor. De reflexen zijn afhankelijk van de plaats van de aandoening verhoogd, verlaagd, normaal of afwezig. Waarom breng je jezelf nu in deze moeilijke situatie? Door de casus zo medisch te maken lok je deze vragen uit waar je vervolgens geen antwoord op kunt geven en je gaat gokken naar het juiste antwoord...

Reflexen lopen buiten de hersenen om hoewel die er wel enige remmende invloed op hebben, reflexsignalen gaan dus van de gevoelszenuwen via een verbinding in het ruggenmerg direct door naar de motorische zenuwen verantwoordelijk voor de bijbehorende beweging.
Om even te verduidelijke hoe het werkt met reflexen een klein voorbeeld aan hand van iemand met een dwarslaesie (verlamming ten gevolge van een onderbreking in het ruggenmerg). Van belang is te realiseren dat verschillende zenuwen op verschillende hoogte in het ruggenmerg "aankomen/vertrekken" :
-Boven het niveau van het beschadigde ruggenmerg is er niks aan de hand en zullen de reflexen normaal zijn.
-Op de plek van de beschadiging zullen de reflexen afwezig zijn, immers de verbinding is er niet meer.
-Beneden het niveau van de beschadiging is het ruggenmerg nog gewoon intact en zal een reflex gewoon optreden, sterker nog, doordat er geen remmende werking is van de hersenen zal hij juist sterker zijn en wordt dus verhoogd genoemd.

Ligt de oorzaak van de verlamming nu buiten het ruggenmerg in de perifere zenuwen of spieren dan loopt het weer anders. Zijn de spieren aangetast dan kan de reflexboog (=de route die het signaal neemt) nog wel intact zijn maar zal het niet zichtbaar zijn omdat de spieren niet kunnen samentrekken. Is de perifere zenuw beschadigd of uitgeschakeld zal de reflex ook verlaagd of zelfs afwezig zijn.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, zo niet laat het me weten.

overige info:

de toestand van Marije is voorzover waar te nemen nogsteeds het zelfde als eerder beschreven.

Sanne heeft vooralsnog nergens last van behalve dat ze geschrokken is.

Geen van de overige inzittenden hebben zich nog gemeld met klachten (behalve de opgelopen vertraging dan).


Acties:

-O2 toedienen 4 L/min (vanwege technische beperkingen in het vliegtuig. 2 of 4 L/m)
-ABCDE in de gaten houden
-1 toilet is afgesloten en alleen voor Marije
-veranderingen doormelden aan de arts
-contact met gezagvoerder, en cabin chief onderhouden



Vraag 12: vind je dat er via omroepen gevraagd moet worden of er andere passagiers zijn met klachten, of vind je dat dit paniek zou veroorzaken, en daarom dat cabine personeel af en toe rondes moet lopen en alleen observeren??

Naar mijn idee moet je dit gewoon om kunnen roepen en iets paniek (alhoewel die denk ik wel zal meevallen) dan maar voor lief nemen. Je hebt heel wat uit te leggen als het besmettelijk blijft en je door het stil te houden ervoor zorgt dat er nog meer mensen besmet raken.

Vraag 13: Wat ga je nu allemaal doen, en hoe ga je de komende tijd invullen??

Alles blijven controleren, bij verlaagd bewustzijn ook geen drinken geven.

Vraag 14: ga je al plannen maken voor de landing, overdracht aan ambu, een plan B etc??

Ja, altijd een stap vooruit denken...  ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #68 Gepost op: 24 mei 2007, 10:00:46
Tja, toch een voedselvergiftiging waarschijnlijk. Als meerdere mensen last hebben van maag-darmklachten is het waarschijnlijk al te laat en is het merendeel van de mensen die de toiletten gebruikt hebben besmet. Ik zou niet om gewoon een ambulance vragen, ik zou adivseren een schaaltje op te schalen en op meerdere slachtoffers rekenen (potentieel een heel vliegtuig).

Wat Marije betreft: daar doen we voor wat we kunnen. Als er iemand ORS heeft in het vliegtuig en Marije kan nog drinken: verplicht ORS dieet voor de komende vlucht...
Arts  www.alphalog.nl


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #69 Gepost op: 24 mei 2007, 17:14:01
ORS? ???