patient overlijd doordat bevelvoerder brandweer niet luistert...

Auteur Topic: patient overlijd doordat bevelvoerder brandweer niet luistert...  (gelezen 2466 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Hey,

Heb een vraagje. Afgelopen zaterdag moest ik vanuit het Rode Kruis functineren als "ambulancepleeg" bij de brandweerwedstrijden hier in de gemeente. Daar is de volgende situatie voorgekomen.

Brandweer rukt uit voor een melding van een keukenbrand in ene woonhuis. Aansluitend aan het woonhuis was een autigarage waar een auto op de krik stond met een monteur er onder. Achter de auto stond een andere auto te wachten tot die gerepareerd kon worden. In het woonhuis was 1 man vermist. Op het dak was een andere man die eigenljk vei.lig was zolang hij daar breef.

Wanneer de brw terplaatse kom rijd er een shofel (sorry als t fout geschreven is., heb geen idee hoe je t schrijft) voor em die slaat van schrik rechts af tegen die gereed staande auto aan. Die schiet door en rijd de auto van de krik, boven op de monteur.

Brandweer doet een verkenning en laat ambu tp komen. Na een minuut ben ik tp en meld me netjes bij de pompbediende. Het SLO onder de auto was al gevonden. Z'n 5 minuten later word ik opgehaald om bij het SLO onder de auto te kijken. SLO lag bekneld met ernstige inwendige bloedingen en verminderd bewustzijn. Ik meld aan de bevelvoerder dat het SLO direct onder de auto weg moet. De bevelvoerder knikt en zegt dat het voor elkaar komt en stuurt zijn mensen naar binnen.

Ik geef nog eens 3 keer heel duidelijk aan dat het SLO er, ik citeer, "nu direct onderweg gehaald moet worden anders heeft het niet veel nut meer." Nadat ik het, in totaal, voor de 4de keer zeg zegt de bevelv weer dat het voor elkaar komt en gaat zelf het gebouw in.

De jury trekt mij aan de jas en zegt dat de volgende keer dat hij buiten komt ik hem direct zeggen moet dat ze binnen 30 seconden beginnen moeten omdat het anders niet meer hoeft. Maar na ik schat 4 a 5 minuten is de bevelvoerder nog niet terug en komt de jury met een jas aan en legt die over de pop heen. Patient overleden.

Nu vraag ik mij af. Gebeuren dit soort dingen in de praktijk ook wel of was dit puur vanwege mijn rode kruis kleding? (Ik ben zelf dus een "simpele" EH verlener.) En hoe zouden jullie dit aanpakken als dit ene echte situatie zou zijn geweest?

groetjes,

bernhard
RK Elburg/Oldebroek

EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Willem58

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2007, 22:10:00
RKBoy,
Als de situatie binnen was zoals jij zegt, (geen prim. gevaar) zou ik een snelle bevrijding hebben uitgevoerd, desnoods met z'n zessen die auto zo hoog oplichten dat jij die monteur eronderuit had kunnen trekken (alle andere varianten zijn natuurlijk bedenkbaar)  de ambu./mmt. hoort met ons te overleggen wie er het eerst, en/ of snel bevrijd moet worden. Primair gevaar voor so. jou en onszelf gaat natuurijk voor bevrijding.

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2007, 22:12:54
RKBoy,
Als de situatie binnen was zoals jij zegt, (geen prim. gevaar) zou ik een snelle bevrijding hebben uitgevoerd, desnoods met z'n zessen die auto zo hoog oplichten dat jij die monteur eronderuit had kunnen trekken (alle andere varianten zijn natuurlijk bedenkbaar)  de ambu./mmt. hoort met ons te overleggen wie er het eerst, en/ of snel bevrijd moet worden. Primair gevaar voor so. jou en onszelf gaat natuurijk voor bevrijding.

Eigen veiligheid eerst is natuurlijk vanzelfsprekend. De vermiste man binnen zat binnen met rookinhalatie.

Alle andere groepen die dezelfde senario voor de kiezen kregen bevrijdden het slo wel wanneer ik zei dat hij er direct onderweg moest.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2007, 01:43:30
De bevelvoerder moet nog maars eens zijn literatuur nalezen hoe e.e.a. werkt tijdens multidisciplinaire praktijkgevallen. Een dringend advies van een AVP moet inderdaad worden opgevolgd vanwege fatale gevolgen voor een of meer patienten. Anders wordt het ook nog eens een civiel of strafrechtelijke zaak.

nb. Altijd fijn wanneer anderen een rol moeten spelen die ze niet beheersen of naar behoren kunnen uitvoere. o offence maar ik ga ook geen bevelvoerder brandweer naspelen bij een ambulance oefening. Als de brandweer het werkelijk serieus neemt en aanpakt huren/vragen ze een ambulanceverpleegkundige om de rol van ambulanceverpeegkundige te spelen, dan voorkom je meteen een hoop gezeur over hoe het al of niet in het echt zou moeten gaan. Tevens is de deskundige die zijn eigen rol speelt, het beste op de hoogte van de normen/gebruiken en afspraken binnen zijn beroepsgroep en jis tenslotte deskundig in het uitoefenen van zijn beroep.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2007, 15:13:18
De uitspraak: " Ik acht je nu verantwoordelijk voor het overlijden van dit slachtoffer" doet wonderen....... ;)

Verder weet ik niet of kleding een rol heeft gespeeld. Ik ben het wel met Joffry eens dat kennis van de multidisciplinaire werkafspraken onontbeerlijk is. Ik kan me niet voorstellen dat dit in de praktijk zou gebeuren.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2007, 23:47:18
Nouja. ik ben blij dat dit ene oefensituatie was ;-) Maar ik ben het wel met Joffry eens dat de rav oid ingehuurt had moeten worden om ambulance te spelen. Die weten ook iet beter hoe het heilt en zeilt. DEs al niet te min was het wel leuk om een keer te doen ;-)

Maar ik denk dat ik de volgende keer in het chinees aan deze bevelvoerder zal uitleggen dat het direct gebeuren moet....