AED en twee hulpverleners: wisselen na twee minuten?

Auteur Topic: AED en twee hulpverleners: wisselen na twee minuten?  (gelezen 9723 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Paul P

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Gepost op: 14 mei 2007, 15:17:29
Wat leren EHBO-instructeurs de cursisten bij een AED-inzet met twee hulpverleners? Elkaar wel of niet afwisselen na twee minuten?




ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2007, 16:52:24
Als het goed is wordt er om de twee minuten gewisseld. Één hulpverlener reanimeert, de ander neemt de AED bediening onder zijn hoede.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2007, 16:56:08
Als het goed is wordt er om de twee minuten gewisseld. Één hulpverlener reanimeert, de ander neemt de AED bediening onder zijn hoede.

Helemaal mee eens, mits het wisselen niet het AED-algoritme vertraagt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2007, 17:48:01
Helemaal mee eens, mits het wisselen niet het AED-algoritme vertraagt.

inderdaad, maar de aed hoef je in pricipe niet te bedienen, op een enkele druk op de knop na dan, je kunt evt het analyze moment van de AED gebruiken om te wisselen
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kamphuis

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2007, 18:53:41
Het lijkt mij onverstandig en onnodig om de AED-bediening over te geven. Wanneer de twee reanimisten tegenover elkaar zitten aan weerszijden van het slachtoffer, kunnen zij de reanimatie zonder onderbreking van elkaar overnemen. Wanneer de reanimerende AED-bediener hoort dat hij het slachtoffer moet loslaten voor analyse gaan beide reanimisten met hun armen wijd zitten en wachten zij de instructies van de AED af. Daarna kan de AED-beidener een schok toedienen en/of doorgaan met CPR totdat zijn twee minuten vol zijn.

Het is niet verstandig om de AED te verplaatsen omdat de pads dan los kunnen raken of de AED in de war kan raken. Het is ook niet verstandig om van plaats te wisselen bij het toepassen van CPR: dat kost onnodig veel tijd. Uiteraard kun je alleen tegenover elkaar zitten als er aan weerszijden van het slachtoffer voldoende ruimte is.

Kortom: reanimatie wel afwisselen, AED niet.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2007, 19:13:24
Kortom: reanimatie wel afwisselen, AED niet.

ik vermoed dat de vraagsteller bedoelt dat er in totaal maar 2 hulpverleners aanwezig zijn, 1 voor de aed en 1 voor de reanimatie, althans dat maak ik op uit zijn vraag
je kunt dan de reanimatie niet afwisselen zonder ook de AED af te wisselen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


patrick r

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2007, 19:28:34
Mij is bij het rodekruis in Arnhem geleerd 1 persoon blijft reanimeren en de 2e persoon blijft de AED bedienen.

groeten patrick


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2007, 19:41:07
Niet wisselen lijkt me niet zo handig, de ene hulpverlener zit gapend achter de (volautomatische ?) AED en de andere werkt zich rot, nou ja met AED pauzes dan.
Ik zou gewoon wisselen tijdens de analyze, of dat nu na 2 of na 3 minuten laat ik daarbij in het mnidden

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2007, 19:49:46
Ik kan mij vinden in het antwoord van instructeur EHV
Het lijkt mij onverstandig en onnodig om de AED-bediening over te geven. Wanneer de twee reanimisten tegenover elkaar zitten aan weerszijden van het slachtoffer, kunnen zij de reanimatie zonder onderbreking van elkaar overnemen. Wanneer de reanimerende AED-bediener hoort dat hij het slachtoffer moet loslaten voor analyse gaan beide reanimisten met hun armen wijd zitten en wachten zij de instructies van de AED af. Daarna kan de AED-beidener een schok toedienen en/of doorgaan met CPR totdat zijn twee minuten vol zijn.

Het is niet verstandig om de AED te verplaatsen omdat de pads dan los kunnen raken of de AED in de war kan raken. Het is ook niet verstandig om van plaats te wisselen bij het toepassen van CPR: dat kost onnodig veel tijd. Uiteraard kun je alleen tegenover elkaar zitten als er aan weerszijden van het slachtoffer voldoende ruimte is.

Kortom: reanimatie wel afwisselen, AED niet.

Als persoon A reanimeert en persoon B de AED opstart, kan, na 2 minuten reanimeren en na analyse (+evt. shock) persoon B de reanimatie overnemen. Na twee minuten na de analyse (en evt. shock) van de AED neemt persoon A de reanimatie weer over. En zo wisselt het constant. Persoon B blijft de AED bedienen.
Daarnaast is het onbekend of iedere EHV-er kan omgaan met de AED. Het lijkt mij dan raadzaam om de AED bediener dit ook blijft doen.

Groet,

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2007, 19:57:34
Tja zonder ander bericht ga ik er vanuit dat beiden gelijk gekwalificeert zijn....
wanneer hulpverlener a en de aed aan 1 kant van de patient zitten en hulpverlener b aan de andere kant dan is wisselen van aed bediening inderdaad niet zo handig. Dan nog zou ik wel wisselen omdat anders de kwaliteit van de cpr te veel achteruit gaat, nogmaals van mij hoeft dat niet na 2 minuten, mogen er ook 4 zijn.

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources