Afkopen IC-opleiding

Auteur Topic: Afkopen IC-opleiding  (gelezen 4747 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

harold

• Gast
Gepost op: 14 mei 2007, 17:27:58
Een vraag aan het ambulancepersoneel:

Zijn ambulancediensten bereid om een IC-opleiding af te kopen van het ziekenhuis?
In mijn geval zal ik contractueel na de IC-opleiding twee jaar moeten nawerken.
Maar het liefst ga ik naar de ambulance, zodra ik klaar ben.

MaRRk

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2007, 20:15:05
Gaat het niet juist om de ervaring die je opdoet op de IC??

Als AVP heb je toch IC ervaring nodig??

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2007, 21:53:13
Ja hoor, meestal is dat geen enkel probleem, gewoon tijdens de onderhandelingen over salaris en dergelijke aangeven.
In mijn geval heeft de GGD mijn "restschuld" gewoon betaald......
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

paul_hartog

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2007, 22:23:18
maar voor avp hebben ze het liefste wel dat je ervaring opdoet hoor ;)
er zijn genoeg mensen die op de ambulance willen werken en dan gaan mensen met ervarin voor op mensen die dat niet hebben ;)

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2007, 11:37:21
er zijn genoeg mensen die op de ambulance willen werken

toch wordt dat aantal snel minder. temeer omdat mensen er vaak in salaris op achteruit gaan (afhankelijk van welke dienst je gaat werken) en nu een contract krijgen voor 20jaar max. daarna moet je maar omgeschoold zijn. OK OK iedereen roept het zal zo'n vaart niet lopen maar toch.

tuurlijk blijft het een uitdagend vak dat ik nog dagelijks met veel plezier uitoefen maar ik vind het toch vreemd dat hieraan zo weinig aandacht wordt geschonken.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2007, 23:45:41
toch wordt dat aantal snel minder. temeer omdat mensen er vaak in salaris op achteruit gaan (afhankelijk van welke dienst je gaat werken) en nu een contract krijgen voor 20jaar max. daarna moet je maar omgeschoold zijn. OK OK iedereen roept het zal zo'n vaart niet lopen maar toch.

tuurlijk blijft het een uitdagend vak dat ik nog dagelijks met veel plezier uitoefen maar ik vind het toch vreemd dat hieraan zo weinig aandacht wordt geschonken.

Inderdaad de instroom neemt af ''dankzij'' het FLO en loopbaanbeleid, mark my words, binnen 20 jaar hebben we daarom paramedics op de ambu, blijkt het toch weer om kostenreductie te gaan...IC opleidingskosten worden net als SOSA kosten doorberekend aan de nieuwe werkgever die deze kosten gaarne van je overneemt om goed deskundig personeel in dienst te nemen. De nawerkregeling is een formaliteit om te voorkomen dat kandidaten van te voren al bedenken dat ze snel weg kunnen bij hun werkgever, wat idd kan, niet veel houdt je tegen in dit vrije land en kosten kunnen altijd door neiuwe werkgever worden overgenomen dus dat scheelt behoorlijk. Arbeidsmobilitieit is tenslottie iets wat onze overheid graag ziet in de markteconomie ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

harold

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2007, 10:08:10
Hoe zit dat straks met die FLO: gaan ambulanceverpleegkundigen en masse richting de meldkamers, repatrieringen en docenten-functies? Worden er nieuwe banen gecreeerd binnen diensten? Ik denk dan aan first responders en BLS-ambulances.

Ik hoop toch echt niet dat er paramedics komen. Dan heb ik straks die hele lange route gedaan en tegen de tijd dat ik klaar ben, kan ik alsnog de rest van mijn carriere in het ziekenhuis gaan slijten?

harold

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2007, 10:12:46
Gaat het niet juist om de ervaring die je opdoet op de IC??

Als AVP heb je toch IC ervaring nodig??

Met het "ervaring"-verhaal kan men ook doorslaan hoor. Ik heb eerst ervaring nodig als verpleegkundige= 1 a 2 jaar voorwerken.
Als ik naar een IC wil, dan zal ik daar ook eerst een paar maanden moeten voorwerken. Dan ga ik een IC-opleiding doen, wat betekent dat ik anderhalf jaar op een IC sta te ploeteren. Ik vraag me af of je dit zomaar mag wegcijferen als zijnde geen echte "ervaring". Vervolgens zou je dan ook moeten gaan nawerken. Al bij al ben je 10 jaar bezig in het ziekenhuis voordat je kan gaan doen wat je echt wilt.

Is dat nou nodig? onmisbaar? kan het niet korter? Tuurlijk kan het ook anders...

harold

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2007, 10:16:30
Wanneer gaan ambulanceverpleegkundigen met een oud contract er trouwens af? Op je 54ste? 57? 60?
Wat als je laat begint...zeg maar op je 40ste...kan je dan doorwerken tot je 60ste? Of zeg ik nu wat geks?

Karim

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2007, 12:05:17
Aangezien dit topic zelfde ook al op 't ambuanceforum loopt zalik mijn reacti van daar gewoon even quoten :

= 10 jaar!!!!!  En dan "begin" je pas op de auto.
Vinden jullie dat nou echt nodig? Met andere woorden...met minder wordt je geen goede ambulanceverpleegkundige? Vinden jullie dat niet een beetje teveel van het goeie?

To be honest, ik vindt dat inderdaad wel erg lang ja.

Ik had na 2 jaar HBO-V eigenlijk al genoeg van 'n groot deel van het verpleegkundige gedeelte (patienten wassen, helpen met eten/toilet, verpleegplannen maken enz enz), ik zag er echt op tegen om daar nog langer mee bezig te zijn.

Ik ben hier over 2,5 - 3 jaar helemaal klaar en heb dan dezelfde bevoegdheden als de Nederlandse ambupleeg, ik doe nu zelfs al veel dingen die in NL alleen door de pleeg gedaan mogen worden (cannuleren, intubatie, medicatie toedienen enz) dus in mijn mening is dat lange traject van Nederland echt niet nodig.

Ik zeg niet dat 't slecht is, en de ervaring die je er op doet kan best handig zijn, alleen het is niet noodzakelijk. Het is leuk dat je na 4 jaar HBO mooie langdurige verpleegplannen kan uitwerken en handig bent in verpleegkundig mangement (het runnen van 'n team en/of verantwoordelijke zijn voor 'n grote groep patienten tegelijk), maar op de ambulance heb je dat echt niet nodig.

Vandaar dat er ook maar weinig andere landen zijn die 'n gelijk systeem als in Nederland hebben, in heel veel landen duurt de opleiding veel korter, maar dat wil niet zeggen dat 't niveau van ambulancezorg in die landen ook lager ligt.