Aangezien dit topic zelfde ook al op 't ambuanceforum loopt zalik mijn reacti van daar gewoon even quoten :
= 10 jaar!!!!! En dan "begin" je pas op de auto.
Vinden jullie dat nou echt nodig? Met andere woorden...met minder wordt je geen goede ambulanceverpleegkundige? Vinden jullie dat niet een beetje teveel van het goeie?
To be honest, ik vindt dat inderdaad wel erg lang ja.
Ik had na 2 jaar HBO-V eigenlijk al genoeg van 'n groot deel van het verpleegkundige gedeelte (patienten wassen, helpen met eten/toilet, verpleegplannen maken enz enz), ik zag er echt op tegen om daar nog langer mee bezig te zijn.
Ik ben hier over 2,5 - 3 jaar helemaal klaar en heb dan dezelfde bevoegdheden als de Nederlandse ambupleeg, ik doe nu zelfs al veel dingen die in NL alleen door de pleeg gedaan mogen worden (cannuleren, intubatie, medicatie toedienen enz) dus in mijn mening is dat lange traject van Nederland echt niet nodig.
Ik zeg niet dat 't slecht is, en de ervaring die je er op doet kan best handig zijn, alleen het is niet noodzakelijk. Het is leuk dat je na 4 jaar HBO mooie langdurige verpleegplannen kan uitwerken en handig bent in verpleegkundig mangement (het runnen van 'n team en/of verantwoordelijke zijn voor 'n grote groep patienten tegelijk), maar op de ambulance heb je dat echt niet nodig.
Vandaar dat er ook maar weinig andere landen zijn die 'n gelijk systeem als in Nederland hebben, in heel veel landen duurt de opleiding veel korter, maar dat wil niet zeggen dat 't niveau van ambulancezorg in die landen ook lager ligt.