[Rode Kolom] korte casus: Automatisch brandalarm Universitair Medisch Centrum

Auteur Topic: [Rode Kolom] korte casus: Automatisch brandalarm Universitair Medisch Centrum  (gelezen 18733 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik denk dat deze casus een open eind heeft gekregen, jammer... wie volgt   ;D ;D ;D

Ik denk dat hij het even druk heeft! We wachten af!  :)


korsakoff

  • Gast
Sorry, paar dagen ongepland weggeweest..... Vandaar geen reactie.

De ontknoping:

Als de bevelvoerder van het eerste voertuig boven komt, is de rookmachine net uitgeschakeld. De BHV-ers hijsen het laatste 'lotus'-slachtoffer op een brancard om hem af te voeren. De oefenleider (hoofd-BHV) staat een en ander met een tevreden glimlach te bewonderen maar is erg verrast door de komst van de brandweer.... De bewakers proberen hun adrenaline-gehalte weer onder controle te krijgen en zijn duidelijk 'not amused'. Ook de OvD- ikke- (bij de centrale post keurig opgevangen en voorgelicht over de brandlocatie en de ondernomen acties) is niet happy.
Het hoofd-BHV had in al zijn wijsheid besloten dat er zo realistisch mogelijk geoefend moest worden en had daarom intern niemand ingelicht. Wel had hij een telefoontje naar de meldkamer gepleegd met de mededeling dat er een oefening zou plaats vinden. Maar toen het alarm binnen kwam, was hij vergeten er voor te zorgen dat het ook als een oefenalarm te herkennen was... Omdat ook de centrale post van niks wist én rook zag, hebben deze conform protocol gemeld dat er rook te zien was en dat dit op de locatie van de brandmelding was... De meldkamer kon natuurlijk niks anders dan aannemen dat het wel echt was (uitvragen of het een oefening was leidde tot wrevel aan de andere kant  :) ) en conform voorstel te alarmeren.
De OvD heeft de BHV-ert uitgelegd dat hierdoor 4 voertuigen (middelbrand met redvoertuig en OvD) op prio 1 door de stad gescheurd waren en dat door het ontbreken van nadere informatie een verdere opschaling erg nabij was geweest, juist omdat het om zo'n kwestbaar object ging. Had de beste man zich niet gerealiseerd. Ook de mogelijkheid dat een bezoeker via de mobiel alarm zou kunnen slaan (niet gebeurd maar goed mogelijk) was niet bij hem opgekomen. Na een halfslachtige poging om de meldkamer de schuld te geven, heeft de OvD hem een laatste schrobbering gegeven om vervolgens met de hele optocht het pand te verlaten.....

Beste mensen, het is me echt overkomen. Ik kan je verzekeren dat als je uitrukt naar een complex ziekenhuis waarvan geen aanvalsplan oid beschikbaar is, en de melding wordt bevestigd, dat je hartslag dan oploopt. Diverse scenario's spelen  door je hoofd en je hoopt op een prullenbak. Maar op een oefening had ik me niet voorbereid tijdens het aanrijden  :D :D.

Eind goed, al goed.

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedoen. Wie neemt het stokje over?


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Ja ik wil het wel proberen hoor ::)
Weer of geen weer... altijd brandweer


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
;D Het is een beetje lachwekkend om dat zo achteraf te lezen, maar dat zal op het moment van de inzet uiteraard niet zo zijn geweest.

Een harde les voor Hoofd-BHV die hij niet gauw meer zal vergeten.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Ja ik wil het wel proberen hoor ::)
Contact opnemen met de mod's...

Erg grappige afloop, dit verzin je inderdaad niet :P
Arts  www.alphalog.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ja ik wil het wel proberen hoor ::)

Je kan je aanmelden bij één van de mods die dan je idee globaal zal bekijken of het past binnen de opzet van de korte casus.  :) zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,17142.0.html  :)


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Geweldige ontknoping!!  :D :D

Bedankt!


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Dan zal ik dat eens eventjes gaan doen... ;)
Weer of geen weer... altijd brandweer


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Dan zal ik dat eens eventjes gaan doen... ;)

En ga je ervoor?   :)


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
En ga je ervoor?   :)
Ik heb al contact gehad met palmpie, dus nog even afwachten... ;)
Weer of geen weer... altijd brandweer