Mobiele PC's (MDT/tablets) in uitrukvoertuigen, ervaringen?

Auteur Topic: Mobiele PC's (MDT/tablets) in uitrukvoertuigen, ervaringen?  (gelezen 34402 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #20 Gepost op: 16 september 2008, 11:09:57
Ik ben hier zelf niet bij betrokken, maar hier staat een presentatie van de Toepassing van MDT in Kennemerland


Link werkt helaas niet.
Met vriendelijke groet, Arlé  


Firemaus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • BrandMeester
Reactie #21 Gepost op: 25 september 2008, 12:30:31
Beste Dirk,

Bedankt voor de reactie. Ik ben zelf werkzaam in de regio Zuid-Limburg.
Bedoeling is om hier regio breed de zaak te gaan uitrollen, maar voorlopig zitten we nog in een pilot project om gebruikersinformatie te verzamelen.

De 3 districten + regionale brandweer hebben elk enkele voertuigen uitgerust. Op dit moment hebben we enkele Tankautospuiten, 2 RAGS/ROGS voertuigen lopen en binnen korte tijd ook een OVD voertuig.


Groeten, Ruud

Ruud,

Ga eens kijken bij jullie oud collegas (2 personen) van Maastricht.
Zij werken nu bij brandweer Purmerend en kunnen je haarfijn vertellen hoe dit systeem bij ons werkt.

Groet,
Maurice
When the sent us to hell........ we'll put it out!   http://www.brandweerpurmerend.com http://www.brandweerzaanstad.nl


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 29 september 2008, 16:23:29
Beste collega's,

Wederom bedankt voor de tips, zal contact op gaan nemen met Purmerend.


Met vriendelijke groet,

Ruud Lemmens


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #24 Gepost op: 5 december 2008, 08:09:22
Brandweer krijgt juiste info straks op de juiste plek
door Conny van Gremberghe . vrijdag 05 december 2008 | 07:21 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 05 december 2008 | 07:52

Tekstgrootte  
 

Arjan van Aken (rechts) en Jethro Schrijver demonstreren de mobiele computer. foto's Camile Schelstraete ;Arjan van Aken (rechts) en Jethro Schrijver demonstreren de mobiele computer. foto's Camile Schelstraete

TERNEUZEN - Voor brandweerlieden is informatie over een brandend object van levensbelang.

Liggen er gevaarlijke stoffen in een pand, gaan er opslagtanks van olie of andere brandbare stoffen in de grond schuil of - in het geval van een bedrijfsbrand - wat voor giftige materialen worden er verwerkt? Vragen, veel vragen kunnen er opdoemen als pompiers hun eigenlijke werk nog moeten beginnen.

Het brandweerkorps van Terneuzen kan binnenkort op de bluswagens beschikken over die cruciale informatie, die via een computersysteem wordt doorgegeven. Het Terneuzense bedrijf In Sim-partner IDP is in opdracht van het korps momenteel bezig de bluswagens uit te rusten met 42 cm-touchscreens en laptops.

Via het beeldscherm kan de bevelvoerder van de wagen toegang krijgen tot allerhande belangrijke informatie. Bijvoorbeeld over wat de beste aanrijroute is tot een object en waar de brandkranen.

Rukt een wagen uit naar een auto-ongeluk waarbij mogelijk sprake is van bekneld zittende bestuurders of passagiers, dan is de bevelvoerder in staat om met het 'crash&recoverysysteem' op de computer te zien waar hij bij een verongelukte auto het beste met metaalscharen kan knippen om mensen uit het wrak te bevrijden.

Daar blijft het niet bij. Eenmaal onderweg kan met een simpel commando op het toetsenbord nagetrokken worden welke vergunningen er voor een bedrijf zijn afgegeven, welke stoffen er liggen opgeslagen en hoeveel mensen er werken. In de nabije toekomst wordt het informatiesysteem nog verder uitgebreid met plattegronden van gebouwen en gegevens die op afstand zijn gemeten. Zo kunnen dan ook persluchtsystemen worden afgelezen. Iets wat voor een bevelvoerder van groot belang is, omdat hij dan kan zien hoeveel zuurstof zijn teamlid nog heeft en hoe lang hij nog in een brandend gebouw kan blijven.

"Voor ons is het laatste het belangrijkste van heel het systeem. Hiermee kunnen levens gered worden. Is bij een van je mensen de zuurstof bijna op, dan is het een kwestie van op een knop drukken om die persoon te alarmeren. De overige gegevens die in het systeem gestopt worden, dat zijn veelal feitelijkheden waarover we als korps nu ook al de beschikking hebben, maar ja, die staan op papier, zitten in ordners of in computers. Nu is het zo dat bij een uitruk een ploeg direct de beschikking heeft specifieke informatie over een bepaald object. Er hoeft niet meer gezocht te worden", legt hoofdofficier Eric Dieleman uit.

Het korps Terneuzen heeft volgens Jethro Schrijver, die met Arjan van Aken zorgt voor de installatie van het systeem, bewust niet gekozen voor een online-variant. "Een permanente online verbinding betekent dat je een internetaansluiting moet hebben. Dat kan, maar is storingsgevoelig en je kunt het als brandweerman niet hebben dat het systeem platgaat als je op informatie zit te wachten. Nu beschikt elke uitrukgroep voor die op pad gaat over de meest recente info, zonder afhankelijk te zijn van een mobiele of satellietverbinding", legt Schrijver uit.

Het is de bedoeling dat elke Terneuzense brandweerman met het systeem uit de voeten kan. In eerste instantie worden alle twaalf bluswagens met de computerapparatuur uitgerust. In januari is dat gebeurd. Later volgen nog twee ondersteuningsvoertuigen. Het systeem is erg gebruiksvriendelijk. Met een duwtje op het scherm rolt er informatie uit. Een aanrijding met beknelling. Merk auto, type, bouwjaar... voilà. Die is uitgerust met zoveel airbags, hier en daar moet je dus niet in knippen, want anders gaat het mis. " Heel dit systeem past binnen het kader van een verdere professionalisering van de korpsen. Om goed op te treden is het belangrijk de juiste info op de juiste plek te hebben. En dat kan nu", aldus Dieleman.

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/4153324/Brandweer-krijgt-juiste-info-straks-op-de-juiste-plek--Brandweer-krijgt-juiste-info-straks-op-de-juiste-plek.ece


Roelof-68

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 13 december 2008, 20:21:17
In Twente werken een aantal korpsen al geruime tijd met een MDT. City-GIS en City-NAV zijn wel leuke programma's. Verder gebruik ik niet veel meer dan dat. Ik ben nog steeds erg blij met de papieren versie van de bereikbaarheidskaarten. Deze zijn eenvoudig mee te dragen, je kan er op tekenen en hij valt naar drie kwartier niet uit omdat de batterij leeg is. Persoonlijk denk ik dat een MDT overschat wordt door deze en gene. Je kan erg veel informatie opvragen, maar hoeveel tijd heb je nu eigenlijk en hoeveel informatie moet een bevelvoerder kunnen verwerken.
Als je al een MDT in je TS wilt bouwen houdt deze dan zo simpel mogelijk. Het ding gaat je namelijk klauwen vol geld kosten en je zult zien dat je hem weinig gaat gebruiken.


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #26 Gepost op: 5 maart 2010, 22:56:36
[Samengevoegd met bestaand topic]



@JelZo foto 4 was is dat van apparatuur?


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #27 Gepost op: 5 maart 2010, 22:58:17
@JelZo foto 4 was is dat van apparatuur?


Staat er toch? CityGis?..


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #28 Gepost op: 5 maart 2010, 23:02:09
Thanks Tim even niet gezien...


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #29 Gepost op: 6 maart 2010, 10:17:44
Staat er toch? CityGis?..

Kleine correctie. Dat is het MDT systeem, waar onder andere City Gis op zit, maar ook het Crash Recovery System.
Assumption is the mother of all fuck-ups