Waarom wordt er geen 'zware' vaste computer in de wagens in gebouwd met een 'lichte' losse tablet voor crash recovery enz. (...)
Brandweer Amsterdam maakt gebruik van een dergelijk principe.
De architectuur ziet er ongeveer als volgt uit:
(klik)
Dit is afkomstig van de (zeer informatieve) website
www.brandweermobiel.nl, een initiatief van o.a. Veiligheidsregio Kennemerland, Gemeente/Brandweer Nijmegen, Gemeente/Brandweer Velsen.
Wat ik nou zo jammer vind, is dat dit soort initiatieven a) niet landelijk wordt uitgerold en b) niet multidisciplinair wordt uitgerold.
Dat kost in ontwikkeling en onderhoud klauwen met geld.
Er zijn diverse goede projecten in de regio's, maar allemaal binnen het eigen domein. Ik meen dat BZK ook ooit bezig is geweest met een landelijk GEO project, maar dit is volgens mij gestrand.
Nu zie je dat ook met Cedric (netcentrisch werken) wat niet elke regio wil volgen. Ook Cedric heeft een GEO toepassing.
Veel (alle?) ambulancediensten hebben CityGIS.
Steeds meer politiekorpsen hebben dat ook.
Politie Rotterdam-Rijnmond en Amsterdam-Amstelland rijden ook al jaren met MDT systemen.
Brandweerkorpsen zetten digitale systemen op, met vele toepassingen.
Zonde dat er geen coördinatie op is om dit interregionaal en multidisciplinair op te pakken en uit te rollen. Voeg de best practises bij elkaar tot één supersysteem in plaats van al die systemen en goede initiatieven die er nu draaien. Er valt zoveel winst te behalen...