Mobiele PC's (MDT/tablets) in uitrukvoertuigen, ervaringen?

Auteur Topic: Mobiele PC's (MDT/tablets) in uitrukvoertuigen, ervaringen?  (gelezen 34425 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 6 maart 2010, 20:38:10
Voor de mensen die er mee werken: heeft zo'n PC in en buiten de wagen nu echt meerwaarde boven een papierenboek. Is een wat uitgebreide TomTom niet voldoende?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #41 Gepost op: 6 maart 2010, 21:50:01
Als het goed werkt, en ook ontwikkeld was voor de brandweer dan wel.
Tot nu toe voldoet het voor 80%. Rijroute is handig maar plaatselijke bekendheid blijft noodzakelijk, object info is bruikbaar, maar boek kan niet gemist worden. Brandkranen etc staan er ook op, en je kunt op de kaart de diverse OMS objecten ook aanklikken zonder het mnummer in te hoeven voeren. Verder ook de autosnelwegemn en Hectometerplaatjes dus dat is al meer als een Tom Tom kan.
Crash recovery is een mooie aanvulling, maar om het daar nou voor aan te schaffen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


DROBS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #42 Gepost op: 6 maart 2010, 21:56:07
Voor de mensen die er mee werken: heeft zo'n PC in en buiten de wagen nu echt meerwaarde boven een papierenboek. Is een wat uitgebreide TomTom niet voldoende?

De "TomTom" functie is een beperkt maar zeer handig deel van deze pc omdat de meldingen automatisch worden "ingestraald", dit scheelt dus tijd. Maar het apparaat is veel meer dan dat; het bevat waterkaarten, hoeveelheden opgeslagen stoffen bij bedrijven, een crashrecovery systeem, opstapplaatsen om aan boord van de havendienst te komen enz. enz. en bijvoorbeeld ook google earth. Dit kan een bevelvoerder met een druk op de knop inzicht geven in het type bebouwing en belendende percelen, zeker in gebieden waar men minder bekend is kan dit handig zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 6 maart 2010, 22:04:17
Is er dan nog wel een papieren backup van al die gegevens aanwezig in de wagen? Stel dat hij het 'ineens' niet meer doet? Wie heeft dat niet eens meegemaakt bij zijn computer.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #44 Gepost op: 7 maart 2010, 02:33:45
crash recovery systeem

hier tik je of het soort auto merk type in of het kenteken en dan krijg je alle bijzonderheden als airbags, gordelspanners waar de accus zitten en bijvoorbeeld de brandstoftank

het is een hulpmiddel wat bij een hv veel gebruikt om de eigen veiligheid te kunnen waarborgen

greetz free

Hieronder dan zo'n situatie:  De manschappen waren al op zoek naar de accu maar konden deze niet vinden. De OVD die kort erna ter plaatse kwam kon meteen aangeven waar de accu verborgen zat.
In dit geval bevond de accu zich onder de bestuurdersstoel... (hoe verzinnen ze het om juist daar een accu te plaatsen)




tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #45 Gepost op: 7 maart 2010, 11:26:15
Citaat
De OVD die kort erna ter plaatse kwam kon meteen aangeven waar de accu verborgen zat.

Kijk en dat moet je dus niet hebben, hij moet gewoon op de TS aanwezig zijn.
Citaat
Stel dat hij het 'ineens' niet meer doet? Wie heeft dat niet eens meegemaakt bij zijn computer
.
Kijk dat is ook het probleem, hij "valt" te vaak weg, de positie bepaling is niet nauwkeurig, of verloopt te traag waardoor je een zijstraat mist omdat de pijl op de kaart er nog niet was aangekomen. Ander probleem, zet de TS achteruit in de uitrukgarage en de MDT denkt dat de TS achterste voren in de hal staat. Dan opstarten en de rijroute volgen, zegt hij rechts af, omdat hij 180 gr gedraaid staat tov van zijn laatste positie. Dat kan al veel verwarring veroorzaken.  ;D
Inschieten van adres is handig, maar ook de plaatsbepaling is niet exact. Tot voor kort stond de pijl bij ons altijd midden in de straat, en niet bij het huisnummer.
En dan kan bij lange straten, met niet oversteekbare dwarsstraten voor problemen zorgen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 7 maart 2010, 11:33:32
Bij ons wordt de MDT ingebouwd op de nieuwe TS, er waren ook plannen om meteen 1 aan te schaffen voor de 2e TS. Maarja,centjes hè  ::)
Maar ondanks dat we met MDT gaan werken,blijven de vertrouwde mappen met kaarten en bereikbaarheidskaarten op beide TSen. Je zal maar tot de conclusie komen dat de boel niet werkt tijdens een uitruk. ^-^


brwfan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 203
Reactie #47 Gepost op: 7 maart 2010, 11:34:15
Dus als ik het goed begrijp is hij alleen handig voor hulpverleningen en niet voor het navigeren
Ik leer steeds meer op dit forum


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #48 Gepost op: 7 maart 2010, 11:38:31
Dus als ik het goed begrijp is hij alleen handig voor hulpverleningen en niet voor het navigeren

De genoemde problemen (achteruit parkeren) heb je met elk navigatiesysteem, tenzij er al navigatiesystemen zijn die kunnen detecteren dat je achteruit rijden (interactie met de boordcomputer).


brwfan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 203
Reactie #49 Gepost op: 7 maart 2010, 12:27:12
Okee dat wist ik niet :-[
Ik leer steeds meer op dit forum