Mobiele PC's (MDT/tablets) in uitrukvoertuigen, ervaringen?

Auteur Topic: Mobiele PC's (MDT/tablets) in uitrukvoertuigen, ervaringen?  (gelezen 34073 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #60 Gepost op: 15 juni 2011, 15:33:01

Kijk en dat moet je dus niet hebben, hij moet gewoon op de TS aanwezig zijn

Inmiddels wel al geruime tijd later (...) dat ik dit topic nog eens in kijk. De MDT zit tegenwoordig inderdaad op de TS. Maar op het moment dat de foto genomen werd was die MDT net pas binnen. Enkele dagen later was deze, inderdaad zoals het hoort, in de TS geplaatst.
Overigens vond de leverancier de foto zo interessant dat deze nu terug te vinden is in hun foldermateriaal en op hun website  ;)


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #61 Gepost op: 21 juni 2011, 13:17:25
En wat doen wij????

Wij gaan het systeem er weer uitslopen.  

- Meerwaarde is niet bewezen.
- Onderhoudskosten en de kosten van de licenties zijn te hoog.
- accu's van de armor al een keer laten vervangen maar gaan sneller leeg dan gedacht.
- bereikbaarheidskaarten is slecht af te lezen.
- Rijroute is niet zo precies als een Tom-Tom.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #62 Gepost op: 21 juni 2011, 22:00:20
En wat doen wij????

Wij gaan het systeem er weer uitslopen.  

- Meerwaarde is niet bewezen.
- Onderhoudskosten en de kosten van de licenties zijn te hoog.
- accu's van de armor al een keer laten vervangen maar gaan sneller leeg dan gedacht.
- bereikbaarheidskaarten is slecht af te lezen.
- Rijroute is niet zo precies als een Tom-Tom.

Dat ligt dan aan jullie zelf,..... bij heel brandweer en ambu haaglanden functioneert het prima.

Sterker nog al het analoge aan papiereren gaat eraf.
En je laatste opmerking kan ik me helemaal niet in vinden. De MDT zet je voor de deur. Systeem herkent ook busbanen, autoluwe delen etc etc. En tom tom dus niet.
Op de tom tom kan de rac ook niet inschieten.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #63 Gepost op: 22 juni 2011, 09:36:07
Op de tom tom kan de rac ook niet inschieten.

En daar schijnt nu wel iets voor te zijn of te komen.
Want wij hebben al een aantal keer gehad dat we er steevast voorbij reden. en Ja, ik weet dat plaatselijke kennis van zeer grote waarde is maar soms heb je wel eens een chauffeur die op Citygis afgaat.


pavdhu

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 28 juli 2011, 14:25:37
Op mijn stage had ik een gesprek met de OVD-B, over het systeem. Hij vond het niets, een keer had een hij spoedmelding (prio 1 dus) werd hij over een fietspad geleid maar daar was een tunneltje waar hij niet onderdoor kon, dus toen kon hij weer helemaal terug rijden. Ook duurde het zo'n 5 minuten totdat het systeem helemaal operationeel was. Ook miste er soms buttons op het scherm, meestal was dat het MDT-button. Veel problemen dus.... naar in de TAS werkte hij wel prima. O0


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #65 Gepost op: 28 juli 2011, 16:58:30
En daar schijnt nu wel iets voor te zijn of te komen.
Want wij hebben al een aantal keer gehad dat we er steevast voorbij reden. en Ja, ik weet dat plaatselijke kennis van zeer grote waarde is maar soms heb je wel eens een chauffeur die op Citygis afgaat.

Dit heeft te maken met de GMS versie die de meldkamer gebruikt. De 'oudere' GMS versies beschikken slechts over 3 punten in de straat waarop genavigeerd kan worden. De nieuwe versies kunnen de meldingen vrij precies op huisnummerniveau inschieten.


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #66 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:05:24
Bij ons redelijke goeie ervaring met de MDT maar ook vaak probleempjes.
Zoals het niet meesturen van adres door AC,daardoor handmatig invoeren.
Over de provinciegrens geen kaart beschikbaar.(Steenwijkerland- Noordoostpolder.)
En dan nog het bedienen. De B is wat aan het uitpluizen en 3en4 willen de brandkraan zoeken dit gaat dus niet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #67 Gepost op: 29 september 2011, 20:33:19
Bij ons sinds dit jaar ook MDT op het voertuig, citygis werkt goed, en klopt ook met de werkelijkheid. Ook buiten de regiogrenzen werkt het perfect als tomtom.
Gisteren met het ongeval op de A27 het crash recovery system gebruikt, de BVD heeft eerst op kenteken gezocht, daar kwam de auto er niet uit. Daarna op merk en type, en kwam er een keurige tekening met alle belangrijke zaken zoals gordelspanners en airbags naar voren. Je moet dus soms een beetje creatief zoeken met het crash recovery. O0


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #68 Gepost op: 29 september 2011, 20:53:54
MDT bij ons op het voertuig is echt een drama. Nutteloze investering geweest. Hieronder een opsomming van de problemen:
- Te vaak geen bereik
- Verkeerde aanrijroutes
- Te traag
- Meldingen vaak niet ingeschoten

Ook na diverse updates, veranderingen en weet ik wat nog meer is het echt knudde.

Geef mij maar de papieren versie van de waterkaarten. Werkt altijd en nog sneller ook.

Houwdoe


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #69 Gepost op: 29 september 2011, 21:05:44
MDT bij ons op het voertuig is echt een drama. Nutteloze investering geweest. Hieronder een opsomming van de problemen:
- Te vaak geen bereik
- Verkeerde aanrijroutes
- Te traag
- Meldingen vaak niet ingeschoten

Ik kan me vergissen, maar dit zijn volgens mij louter navigatie-gerelateerde zaken. Een MDT doet als het goed is meer dan alleen navigeren, zie de reaktie voor jou.

Wat natuurlijk wel jammer is, is dat veel regio's zelf het wiel willen uitvinden en dan is het logisch dat het ene systeem beter werkt en het andere nog de nodige verbeterpunten kent. Door samen te werken op dit soort gebieden kunnen veel problemen voorkomen worden en de nodige kosten bespaard. Er worden kazernes gesloten bij de vleet, maar efficient om gaan met kennis is blijkbaar een onbekend onderwerp.