Mes op zak niet beboet

Auteur Topic: Mes op zak niet beboet  (gelezen 2540 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ron-Almere

  • Gast
Gepost op: 6 juni 2009, 18:56:46
Het messenverbod op de Grote Markt en het Stationsplein heeft in het afgelopen jaar geen enkele sanctie opgeleverd. De Almeerse agenten hebben de processen-verbaal verkeerd ingevuld. Daardoor kon het openbaar ministerie de processen-verbaal niet in behandeling nemen en moesten deze worden teruggestuurd. Dat blijkt uit een evaluatie van het messenverbod door de gemeente.

Het gaat in totaal om 57 gevallen. Daarom hebben de agenten nu een checklist van de gemeente gekregen waaraan de verbalen moeten voldoen. Zo moet er een goede datum en tijdstip op staan, moet de aanleiding van het uitschrijven van de bon worden omschreven en moet het type wapen worden opgeschreven. In de evaluatie staat dat de politie de instructie aan de agenten nogmaals goed onder de aandacht moeten brengen. En dat er speciale aandacht moet worden besteed aan de minimale eisen die aan het proces-verbaal worden gesteld. Het messenverbod wordt in ieder geval met een jaar verlengd zodat over twaalf maanden wederom een evaluatie kan plaatsvinden, aangezien nu geen betrouwbaar beeld te krijgen is.

Politiewoordvoerder Sven van der Burg verklaart het verkeerd uitschrijven van de bonnen met de mededeling dat het messenverbod 'nieuw' is. ,,Er was tot voor kort onduidelijkheid over het werkproces ten aanzien van dit messenverbod. Hierdoor ontbrak een onderdeel in 57, door de politie opgemaakte en naar het OM verzonden, processen-verbaal", aldus Van der Burg. ,,Het gevolg hiervan was dat deze processen-verbaal ten tijde van inzending niet compleet waren. Inmiddels is de procedure volledig aangescherpt en zijn onduidelijkheden weggenomen. Alle opgemaakte processen-verbaal zijn nu volgens de afspraken aangevuld en verzonden naar het openbaar ministerie."

Wat wel te concluderen valt uit de evaluatie is dat er met name tijdens horeca-avonden processen-verbaal worden opgemaakt. De meeste steekwapens worden gevonden tijdens het fouilleren van de politie wanneer iemand wordt aangehouden, maar ook portiers vinden tijdens het fouilleren steekwapens.
Bron:Almerevandaag

Ik zeg verder maar even niets, maar dit geeft toch stof tot nadenken lijkt me. Helemaal het dik gedrukte iets wat iedereen op de academie leert :'(




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2009, 22:17:23
Zo moet er een goede datum en tijdstip op staan, moet de aanleiding van het uitschrijven van de bon worden omschreven en moet het type wapen worden opgeschreven.

de minimale eisen die aan het proces-verbaal worden gesteld.

Tsja ... Dat is het zelfde als mensen die in beroep gaan tegen een bekeuring uit de WvW (telefoon bijv.) en het winnen doordat de verbalisant het merk niet heeft genoteerd.... Het staat notabene in het feitenboekje achter de feittekst  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2009, 00:25:39
Tja ik stond ook even met m'n ogen te knipperen.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2009, 00:59:03
Tsja ... Dat is het zelfde als mensen die in beroep gaan tegen een bekeuring uit de WvW (telefoon bijv.) ....enz
Niet om te zeuren hoor, maar ik neem aan dat je het Rvv'90 bedoelt ipv de WvW'94? ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2009, 01:13:16
Niet om te zeuren hoor, maar ik neem aan dat je het Rvv'90 bedoelt ipv de WvW'94? ;)

Correct ... Over  ;) Niet handig, met drie verschillende dingen tegelijk bezig zijn...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2009, 02:47:01
uhm ... een omschrijving als "als bestuurder van een voertuig een mobiele telefoon vasthouden" is niet voldoende?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2009, 11:50:49
uhm ... een omschrijving als "als bestuurder van een voertuig een mobiele telefoon vasthouden" is niet voldoende?

Nee, door het merk van de telefoon te noteren geef je aan (bewijs je) dat het daadwerkelijk om een gsm ging/gaat.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2009, 12:16:05
dus als ik twee gsm's (verschillend merk) en een blokje hout (gelijkend op) in mijn middenconsule leg en ik geef niet toe dan heeft de verbalisant een probleem? ::) ??? Lijkt me een slechte zaak!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2009, 12:41:56
Tenenkrommend....dat die processen verbaal hiermee ongeldig worden verklaard.

V.w.b. die gsm's; inderdaad. Ik ben eens door een brigadier in onherkenbare VW Golf aan de kant gezet, ik zocht naar een locatie en kon die niet vinden, ik belde de persoon die ik op moest halen. Hij schreef een bon uit, vroeg  mij naar het type telefoon en ik gaf hierop (per ongeluk  ::)) een verkeerd type op. Ik gaf overigens wel het juiste merk op, want dat was van een afstand van 2 mtr. toch wel te zien. Maar ik heb die bon zelfs nooit ontvangen, ook niet met een verkeerd type erop genoteerd.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2009, 12:57:28
dus als ik twee gsm's (verschillend merk) en een blokje hout (gelijkend op) in mijn middenconsule leg en ik geef niet toe dan heeft de verbalisant een probleem? ::) ??? Lijkt me een slechte zaak!

Nee, dat niet. Bij mobiel bellen en gordel is het extra alleen bij andere overtredingen (Zoals dus bij het mes of bij wet ID) is het wel noodzakelijk dat je extra informatie neer zet.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !