De hulpverleners in Duitsland ondervinden steeds vaker ernstig hinder van would-be-persfotografen bij ongevallen en branden. De Duitse overheid heeft vandaag harde maatregelen aangekondigd tegen de zogeheten "Gaffer", die hinderlijk gedrag vertonen. Een "simpele" hinderlijke overtreding wordt bestraft met een boete van € 50 en drie punten bij het register in Flensburg. Hindert een hobby-fotograaf of toeschouwer de hulpverlening in ernstige mate, dan kan dat leiden tot een boete van € 5.000,--
Alle fotografen zonder perskaart worden gerekent tot een toeschouwer.
Mijn mening:
Dat zou men hier ook eens moeten invoeren. Ik ben nu nog hobbyfotograaf. Maar ik wil met fotografie mijn brood gaan verdiennen. Momenteel volg ik een opleiding op de FotoVakSchool in Rotterdam tot fotograaf. In de regio Rotterdam-Rijnmond lopen momenteel heel veel jongeren rond met een pager een een camera van niet meer dan 3.0MP die je bij de Blokker op kunt halen voor € 30,-. Ergelijk! Vervolgens durven deze mensen zich ook nog eens doodleuk uit te geven als fotograaf en wat nog ergelijker is dat ze iedereen in de weg gaan lopen, dus ook de persfotografen.