Stadswachten uit politiebureau gezet

Auteur Topic: Stadswachten uit politiebureau gezet  (gelezen 2757 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Gepost op: 23 mei 2007, 18:59:01
DRACHTEN -  
De Friese politie wil niet langer stadswachten huisvesten in het bureau in Drachten. Reden is dat de gemeente Smallingerland de surveillanten wil inzetten voor betaalde beveiliging. Opsterland is het hiermee niet eens en zegt de samenwerking met de buurgemeente op.
Smallingerland voelt zich gedwongen de Stichting Veiligheidszorg Smallingerland (SVS) bedrijfsmatiger te laten werken, omdat het rijk de subsidies voor stadswachten heeft verlaagd. In plaats van ID-banen moet gewerkt worden met leerwerkcontracten.
De stadswachten bewaken nu al bedrijventerreinen in Drachten. Het aantal inbraken is hierdoor met 80 procent afgenomen. Smallingerland wil nu ook openbare gebouwen zoals scholen en wijkcentra tegen betaling bewaken. Net als beveiligingsbedrijven krijgen de stadswachten voor het eerst ook een sleutel, waardoor ze gebouwen binnen kunnen.
Burgemeester Sicko Heldoorn vindt deze werkwijze niet kunnen. ,,Se dogge aanst itselde wurk as partikuliere bewakers. Dat fine wy en ek de plysje prinsipieel net korrekt.'' Bovendien ontstaat oneigenlijke concurrentie. Burgemeester Bert Middel van Smallingerland vindt dat dat wel wat meevalt, omdat de surveillanten alleen openbare panden bewaken en geen particuliere.


wat vindt U van de plannen van burgemeester Middel?




Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2007, 19:06:56
Als ik zijn argumentatie zou kunnen verstaan zou ik het geheel misschien beter kunnen beoordelen, als ik dat al kan ;)
*leegheid*


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2007, 21:12:13
als ik dat al kan ;)

Kom op! Niet zo neerbuigend over jezelf ;)

Ik vind het raar dat stadswachten ook betaalde klussen zouden gaan doen. Dat is het particuliere domein en daar hebben we beveiligingsbedrijven voor. Voor de publieke ruimte vind ik stadswachten een prima middel, maar schoenmaker blijf bij je leest. Voor bedrijventerreinen, wat je een kruising zou kunnen noemen tussen publiek en privaat, is een samenwerking tussen particuliere beveiliging en stadswacht een goede optie.
Maar om nu stadswacht particulier beveiligingswerk te laten doen ::) Je gaat de politie toch ook niet particuliere beveiligingstaken laten doen tegen betaling...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2007, 22:43:10
Kom op! Niet zo neerbuigend over jezelf ;)

Ik vind het raar dat stadswachten ook betaalde klussen zouden gaan doen. Dat is het particuliere domein en daar hebben we beveiligingsbedrijven voor. Voor de publieke ruimte vind ik stadswachten een prima middel, maar schoenmaker blijf bij je leest. Voor bedrijventerreinen, wat je een kruising zou kunnen noemen tussen publiek en privaat, is een samenwerking tussen particuliere beveiliging en stadswacht een goede optie.
Maar om nu stadswacht particulier beveiligingswerk te laten doen ::) Je gaat de politie toch ook niet particuliere beveiligingstaken laten doen tegen betaling...

overheidsgebouwen enzo vallen onder de publieke ruimte.

daarnaast weet ik dat er stadswachten zijn die in het bezit zijn van het diploma ABM2 dus waarom zouden ze het niet kunnen/mogen?
zolang ze de opleiding maar hebben vind ik het niet verkeerd mits de oorspronkelijke taak niet onder druk komt te staan
Politie Aspirant niveau 4