Brandalarm bij meldkamer

Auteur Topic: Brandalarm bij meldkamer  (gelezen 6220 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

korsakoff

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2007, 12:33:20
Elke meldkamer heeft hiervoor eigen afspraken. Het gebeurt een enkele keer dat er uiteindelijk toch ontruimd moet worden. Als het goed is (ik ken niet alle meldkamers) zijn er met buurregio's afspraken gemaakt over het doorschakelen.

Het strikte 'bij brandalarm pand direct verlaten' is geen wettelijke eis: men moet in een bedrijfsnoodplan aangeven op welke manier men haar medewerkers in veiligheid brengt. En veel bedrijven doen dat door iedereen naar buiten te jagen....


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2007, 18:56:37
Wel vreemd eigenlijk. Ieder ander bedrijf wat dit op deze manier zou uitvoeren kan rekenen op een forse reprimande van de brandweer en een zeer zorgvuldige inspectie van alle procedures  :-X
Tja, zal wel iets met veiligheid te maken hebben he...  ;) We kunnen natuurlijk bij elk alarmpje met z'n allen hard weghollen maar dat zal betekenen dat geheel mobiel Nederland geen 112 meer kan bereiken, dat gaat echt levens kosten. Dat is toch even andere koek dan een doorsnee bedrijf.  :P

Daarin tegen als het echt fikt bij ons en we zijn genoodzaakt onze werkplek te verlaten en gaan we zo snel mogelijk naar de werkplekken die zijn ingericht voor calamiteiten.


Peter ten Tije

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2007, 09:49:05
Citaat
En hoe werkt het dan in een groot gebouw als in Rotterdam...volgens mij zit de geintegreerde meldkamer daar ergens hoog in een WTC-gebouw. Wat als daar een bommelding is?  


nou een paar jaar geleden toen de meldkamer in de WTC net hun plek had gevonden, kwam een bezoeker beneden aan de receptie iets brengen wat ie op straat had gevonden, dat bleek een handgranaat te zijn.

dat was dus een bommelding en het hele gebouw moest ontruimd worden, dus ook de politie en wie daar ook allemaal zaten.

dus een ieder die zich dat nog kon herinneren, weet dat de gehele meldkamer voor alle politiepersoneel totaal onbereikbaar waren, men had niet de tijd om iedereen in te lichten met als gevolg totale chaos in de stad, want niemand kon de meldkamer bereiken, het schijnt te zijn dat het enkele uren heeft geduurd.

Dat is wat ik heb gehoord
fijn dat het forum weer terug is


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2007, 12:27:53


nou een paar jaar geleden toen de meldkamer in de WTC net hun plek had gevonden, kwam een bezoeker beneden aan de receptie iets brengen wat ie op straat had gevonden, dat bleek een handgranaat te zijn.

dat was dus een bommelding en het hele gebouw moest ontruimd worden, dus ook de politie en wie daar ook allemaal zaten.

dus een ieder die zich dat nog kon herinneren, weet dat de gehele meldkamer voor alle politiepersoneel totaal onbereikbaar waren, men had niet de tijd om iedereen in te lichten met als gevolg totale chaos in de stad, want niemand kon de meldkamer bereiken, het schijnt te zijn dat het enkele uren heeft geduurd.

Dat is wat ik heb gehoord


Het was aan de boezembocht bij de oude politie meldkamer... ;)


Peter ten Tije

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2007, 12:39:47
kee duidelijk, maar hoe het nu in de nieuwe pand is....weet ik niet
fijn dat het forum weer terug is


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2007, 11:50:21
kee duidelijk, maar hoe het nu in de nieuwe pand is....weet ik niet

Dat aan de Boezembocht ging zo slecht nog niet hoor. Haaglanden en het KLPD namen dacht ik de telefoontjes over en de uitgifte van meldingen ging vanuit de VC (2708 voor de kenners). Ik geloof dat ze het aardig onder controle hadden.

Het nieuwe pand zal niet zo gauw iemand met een gevonden granaat binnen komen lopen; het is immers geen politiebureau (denk dat veel mensen niet eens weten dat de politie daar zit).
Hoe dat met een brandalarm zit weet ik niet. Ben wel een keer bijna naar het WPC (world port center) gegaan omdat ik dacht dat daar een grote brand was... Dat bleek een oefening / testmelding ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2007, 18:46:47
En de communicatie tussen HB en de collega's op straat is ook niet gelijk verbroken, de collega's van het HB pakken een Porto en communiceren maar weer  ::)
je kunt weliswaar niet meer van alles regelen maar je kunt ze wel te woord staan


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2007, 13:49:10
een praktijkvoorbeeld

13:46:01 19-05-07 12 G BRAN Prio 1 GMK Hol.Mid / brw LEIDEN ZUID ROOSEVELTSTRAAT 4 a LEIDEN ( LDN ) Brandmelding OMS 66731  
705191346011503284      1503284 BRW Leiden-Zuid ( Tankautospuit )
705191346011503264      1503264 BRW Leiden-Noord ( Korpscoordinator )


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #18 Gepost op: 23 mei 2007, 17:44:39
ik weet wel grotendeels hoe het zit bij de VRR,

overigens het verhaal van palmpie betreft een handgranaat die op de BOBO is afgegeven,
mij is voorals nog niets bekend over een handgranaat in het WPC ( WTC is een ander gebouw in de stad )
er is voor de meldkamer een gehele apaarte procedure van kracht dan voor de rest van het pand.
bij een brand of ontruimingsmelding zal het meldkamerpersoneel gewoon blijven zitten waar zij zitten.
echter het hoofdmeldkamer zal eea uitzoeken omtrent de melding,
hij kan overigens op voorhand al mensen naar de backup locatie kunnen dirigeren en indien nodig besluiten alsnog te ontruimen, het voltallige personeel zal dan door diverse dienstwagens naar de backup locatie vervoerd worden, om daar hun werk voort te zetten.
ik kan uiteraard niet spreken voor andere meldkamers, dit zal in iedere regio anders geregeld zijn.

groet

logistiek. 8)


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #19 Gepost op: 23 mei 2007, 17:49:52
ik weet wel grotendeels hoe het zit bij de VRR,

overigens het verhaal van palmpie betreft een handgranaat die op de BOBO is afgegeven,
mij is voorals nog niets bekend over een handgranaat in het WPC ( WTC is een ander gebouw in de stad )
er is voor de meldkamer een gehele apaarte procedure van kracht dan voor de rest van het pand.
bij een brand of ontruimingsmelding zal het meldkamerpersoneel gewoon blijven zitten waar zij zitten.
echter het hoofdmeldkamer zal eea uitzoeken omtrent de melding,
hij kan overigens op voorhand al mensen naar de backup locatie kunnen dirigeren en indien nodig besluiten alsnog te ontruimen, het voltallige personeel zal dan door diverse dienstwagens naar de backup locatie vervoerd worden, om daar hun werk voort te zetten.
ik kan uiteraard niet spreken voor andere meldkamers, dit zal in iedere regio anders geregeld zijn.

groet

logistiek. 8)

ja bedankt voor al jullie antwoorden

het is me nu een stuk duidelijker hoe het in z'n werk gaat.