Roepnummers of roepnamen?

Auteur Topic: Roepnummers of roepnamen?  (gelezen 4887 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2007, 22:58:30
Doe mij maar roepnummers, dit is vooral bij de grotere inzetten veel duidelijker dan allerlei combinatienamen. De bemanning van een voertuig weet z'n eigen nummer en ook de ovd van het korps weet die prima te benoemen. 8)


Bij grotere inzetten wordt er als het goed is overgeschakeld op pelotonsstructuur, dus OvD 100, 1e TS 110, 2e TS 120, usw.
Dan maakt het niet uit of er een roepnummer of naam wordt gebruikt bij de allarmering.

doe mijn de nummers maar

als je ze vaak hoort  weet je ook welk voertuig waar staat en is de plaatsnaam overbodig.

met plaatsnaam krijg je allemaal onmogelijke    woorden  als   haoosth   of hvoosth   tsvolen   tsmibeem   tszobee   nee doe mij dan maar gewoon de  7861  7671  7634 7600 7640

veel korter bondiger  

Die onmogelijke woorden krijg je omdat er in het p2000 systeem maar een beperkt aantal tekens gebruikt kan worden, daarom wordt de plaatsnaam afgekapt. In het mobilofoon verkeer wordt hier in Fryslân de volledige plaatsnaam gebruikt.

***

Ikzelf kom uit fFryslân dus ik ben niet anders gewend dat de roepnamen. Ik denk dat ieder manier zijn voors en tegens heeft, maar ik denk dat het in feite weinig uitmaakt. Het is maar net wat je zelf gewend bent, dat werkt het prettigst.


Smitfire

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2007, 15:15:28
Mijn stemoptie staat er niet bij !!!
Ik doe het meestal beiden.
Vooral in tijden van drukte roep ik eerst de postnaam en dan het voertuignummer.
Blijkt dat er in de praktijk (juist als het druk is) het eerste gedeelte van een gesprek nog weleens wil wegvallen.
Vandaar dat ik kies voor beiden, dus:

Rijswijk 942
Stadshart 875
Wateringen 556

 O0 Werkt goed moet ik zeggen  8)


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #12 Gepost op: 1 juni 2007, 07:13:48
hier (regio rotterdam-rijnmond ) is het zo. soort voertuig tankautospuit=ts en dan erachter  het numer van de kazerne in brielle is dat 63 dus de eerste tankautospuit zijn roepnaam is ts63-1 en zo verder O0
Ja, precies. Waarom geen combinatie? Ik vind dat systeem wat Rotterdam-Rijnmond gebruikt zeer functioneel! Ook voorkomt het veel verwarring en is het duidelijk.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 1 juni 2007, 09:43:26
Alleen bij p2000 alarmering worden roepnummers gebruikt. Bij alarmering via het kazernealarm en c2000 roepnamen.

In Amsterdam hebben alle voertuigen een roepnummer maar toch word de roepnaam het meeste gebruikt (bij c2000 verkeer). Bij de alarmering worden wel de roepnummers gebruikt!

513 - 553C = Autospuit en Ladder Osdorp.
512 = Autospuit Pieter

etc.



Dat staat er toch ? ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !