Auto te water - Amsterdam 24-05-2007

Auteur Topic: Auto te water - Amsterdam 24-05-2007  (gelezen 7640 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #30 Gepost op: 25 mei 2007, 15:45:38
Dat klopt zeer zeker. Maar je raakt toch een beetje in schock, de een helpt de ander en de ander weer niet. Iedereen is daar verschillend in. Als ik bijvoorbeeld nou zou zeggen wat ik zou doen als er bij mij thuis brand uit zou breken (in de hoop dit nooit mee te hoeven maken), ik pak m'n spullen en ik ren weg uit m'n huis. Maar als het gebeurt dan doe je toch vaak andere dingen dan je in eerste instantie dacht.

Citaat
Ik ben daarin heel anders, ik help waar nodig is. Heeft iemand mijn hulp nodig dan help ik die persoon. En zeker als deze persoon verkeerd in een noodsituatie, te denken aan een ongeval, of in dit geval een auto te water. Hulp zou ik zeker bieden.

Dus dan spreek je jezelf toch tegen? Je weet niet wat je zou doen als een auto voor je neus te water raakt, tenzij je het zelf een keer heb meegemaakt... Ik denk dat het een pure moment opname is.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Karim

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 25 mei 2007, 15:56:19
ik lag een half uur lang op het fietspad zonder dat iemand op of om keek....
...Gelukkig had ik niets gebroken...

Waarom bleef je dan 'n half uur liggen als je niks gebroken had ?

Ik ben tijdens wielrennen ook wel 'n paar flinke smakkers gemaakt, en 't eerste wat je dan doet is zelf proberen weer op te staan (tenzij je bijv. verkeerd op je nek geland bent) en dan kijken of en hoe je gewond bent.

Na mijn laatste smak jaren geleden had ik pas door dat ik mijn sleutelbeen had gebroken toen ik mijn fiets weer wilde oprapen, dat bleek toch wel pijnlijk te zijn opeens. Wel toen nog even zelf de ambulance afgebeld die omstanders al hadden gewaarschuwd.

In't geval van 'n auto te water zou ik niet twijfelen om daar achter aan te gaan, wel eerst kijken of ik iets kan vinden om de ruiten mee te breken. Ik ben naast 'n geoefende zwemmer ook 'n rescue diver en hing vroeger met collega's van m'n duikclub in 't water in 't locale zwembad als ze daar weer 'n auto (met badgasten) te water lieten.
Wij moesten er dan op toezien dat alles goed ging (dat ze eruit kwamen, de ruiten waren overigens al verwijderd) en ingrijpen indien nodig, dus wat dat betreft heb ik genoeg ervaring op dat gebied.

Ik denk ook dat je als hulpverlener dagelijks met dergelijke situatie's te maken krijgt cq kan krijgen dat je anders reageerd als omstander die nog nooit in 'n dergelijke situatie heeft gezeten, en zolang je maar hulp biedt wat in je kunnen ligt dan ben je al heel goed bezig.
Kan je niet zwemmen, dan kan je wel 112 bellen, en/of eventueel bij mensen aanbellen of ze dekens/handdoeken hebben om die mensen te helpen tot de hulpdiensten aanwezig zijn.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #32 Gepost op: 25 mei 2007, 16:08:11
Gister begreep ik van een forumlid dat de politieagenten als ze in dienst zijn niet verzekerd zijn als ze te water gaan om een slachtoffer te redden. Ik vind dit een hele kromme actie van de politie. Een mens zou, helemaal als een hulpverlenend iemand, toch er alles aan doen om te voorkomen dat mensen gewond raken. Dus dat is in geval van een hulpverlener dat je bijv. in het water springt om een persoon te redden van de verdrinkingsdood.

Gelukkig doen hulpverleners dat wel, gister bijv. ook in Amsterdam en deze week ook in Heemstede, maar ze zijn hier niet voor verzekerd.

Dan kan er wel gewezen worden naar politiewet artikel 2, maar ik vind dit een hele kromme wet! Waarom wordt er dan niet een verzekering afgesloten voor hulpverleners?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Karim

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 25 mei 2007, 16:17:05
Wij mogen hier ook 't water niet in springen van 'n verdrinking of bootongeval ofzo, wij zijn daar niet op getraind en hebben geen ervaring met redding op het water.

De kustwacht en de reddingsbrigade hier zijn dat wel, en die hebben ook allebei 'n standplaats bij de pier en op verschillende plaatsen langs 't strand, dus zij worden 't water ingestuurd, en wij moeten op de kant wachten.

Als wij d'r achteraan springen en plotseling gegrepen worden door een of andere onderwater stroming ofzo dan is er gelijk nog 'n slachtoffer, en daar heeft 't oorspronkelijke slachtoffer natuurlijk niks aan.

't is wellicht anders als 't gracht ofzo betreft, maar de zee mogen wij niet in hier.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #34 Gepost op: 25 mei 2007, 16:34:14
Wij mogen hier ook 't water niet in springen van 'n verdrinking of bootongeval ofzo, wij zijn daar niet op getraind en hebben geen ervaring met redding op het water.

De kustwacht en de reddingsbrigade hier zijn dat wel, en die hebben ook allebei 'n standplaats bij de pier en op verschillende plaatsen langs 't strand, dus zij worden 't water ingestuurd, en wij moeten op de kant wachten.

Als wij d'r achteraan springen en plotseling gegrepen worden door een of andere onderwater stroming ofzo dan is er gelijk nog 'n slachtoffer, en daar heeft 't oorspronkelijke slachtoffer natuurlijk niks aan.

't is wellicht anders als 't gracht ofzo betreft, maar de zee mogen wij niet in hier.

Maar inderdaad bij een slootje/gracht/kanaal. Dan kan je als hulpverlener toch niet aan de kant blijven staan en denken: ik blijf wachten tot de duikers er zijn. Je kan als hulpverlener toch niet aan de kant staan kijken om te zien hoe iemand in het water ligt en dreigt te verdrinken....?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #35 Gepost op: 25 mei 2007, 16:36:52
Nood breekt wetten, zeggen ze weleens, en dat is soms maar goed ook.  ;)


Karim

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 25 mei 2007, 16:48:13
Maar inderdaad bij een slootje/gracht/kanaal. Dan kan je als hulpverlener toch niet aan de kant blijven staan en denken: ik blijf wachten tot de duikers er zijn. Je kan als hulpverlener toch niet aan de kant staan kijken om te zien hoe iemand in het water ligt en dreigt te verdrinken....?

Denk ook niet dat dat snel zal gebeuren hoor  ;)

Ons is ook gezegd dat we bij 'n brandend autowrak altijd afstand moeten houden en op de brandweer moeten wachten maar dat heeft 2 van mijn collega's een aantal weken ook niet gestopt om nog even gauw de zijruiten in de slaan en de vrouw + klein kind uit de auto te sleuren voordat deze in vlamman opging.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #37 Gepost op: 25 mei 2007, 16:56:33
Tja altijd moeilik om vooraf te zeggen he.

Dapper van die 2 mannen.
Die zullen nog wel de ergste druk op hun hebben gehad ;)
Respect.


Karim

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 25 mei 2007, 16:59:29

Dapper van die 2 mannen.


Als je 't over die collega's van mij hebt, dat betrof in dit geval 2 jongedames, en geen mannen  ;)

Ik geloof dat ze achteraf ook nog een lintje hebben gekregen voor hun optreden, en dat hebben ze ook dik verdiend.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #39 Gepost op: 25 mei 2007, 18:46:18
Als je 't over die collega's van mij hebt, dat betrof in dit geval 2 jongedames, en geen mannen  ;)

Ik geloof dat ze achteraf ook nog een lintje hebben gekregen voor hun optreden, en dat hebben ze ook dik verdiend.
Had het over het flmpje
Maar eigenlijk zijn alle hulpverlenende mensen dapper.