ik lag een half uur lang op het fietspad zonder dat iemand op of om keek....
...Gelukkig had ik niets gebroken...
Waarom bleef je dan 'n half uur liggen als je niks gebroken had ?
Ik ben tijdens wielrennen ook wel 'n paar flinke smakkers gemaakt, en 't eerste wat je dan doet is zelf proberen weer op te staan (tenzij je bijv. verkeerd op je nek geland bent) en dan kijken of en hoe je gewond bent.
Na mijn laatste smak jaren geleden had ik pas door dat ik mijn sleutelbeen had gebroken toen ik mijn fiets weer wilde oprapen, dat bleek toch wel pijnlijk te zijn opeens. Wel toen nog even zelf de ambulance afgebeld die omstanders al hadden gewaarschuwd.
In't geval van 'n auto te water zou ik niet twijfelen om daar achter aan te gaan, wel eerst kijken of ik iets kan vinden om de ruiten mee te breken. Ik ben naast 'n geoefende zwemmer ook 'n rescue diver en hing vroeger met collega's van m'n duikclub in 't water in 't locale zwembad als ze daar weer 'n auto (met badgasten) te water lieten.
Wij moesten er dan op toezien dat alles goed ging (dat ze eruit kwamen, de ruiten waren overigens al verwijderd) en ingrijpen indien nodig, dus wat dat betreft heb ik genoeg ervaring op dat gebied.
Ik denk ook dat je als hulpverlener dagelijks met dergelijke situatie's te maken krijgt cq kan krijgen dat je anders reageerd als omstander die nog nooit in 'n dergelijke situatie heeft gezeten, en zolang je maar hulp biedt wat in je kunnen ligt dan ben je al heel goed bezig.
Kan je niet zwemmen, dan kan je wel 112 bellen, en/of eventueel bij mensen aanbellen of ze dekens/handdoeken hebben om die mensen te helpen tot de hulpdiensten aanwezig zijn.