Hulpverleningsvoertuigen en Militaire colonne

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen en Militaire colonne  (gelezen 4532 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Gepost op: 25 mei 2007, 17:32:08
Stel je bent als hulpverleningsvoertuig prio 1 onderweg naar een melding... je komt op een kruising een militaire collonne tegen ( die mag je niet door kruisen... ) wat doe je?




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2007, 17:40:03
Gewoon doorkruizen  ;)

Dit zie ik tenminste met enige regelmaat in de buurt van Soesterberg! De millitaire stoppen of houden veel ruimte en het spoedvoertuig kan er door!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2007, 17:51:09
Prio 1 gaat voor op een collone ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2007, 18:13:34
tijdens een prio 1 rit is er een algehele ontheffing van het RVV. Daarin staat dat je een colonne niet mag doorkruisen en hoef je je dus niet aan te houden.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2007, 19:49:05
Citaat
die mag je niet door kruisen...
Je stelling klopt niet: de colonne MOET ruimte maken om een prio-1-voertuig te laten kruisen.  O0
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


snoeike

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2007, 20:49:26
In het nieuwe RVV heeft een militaire colonne geen voorrang meer op andere wegebruikers dus mag eenieder deze doorkruisen.
Voor de mensen die het niet geloven of dit betwisten: kunt u dit nakijken in het RVV.
Hoef ik dat op deze warme broeierige zomeravond niet te doen. :)


snoeike

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #6 Gepost op: 8 juni 2007, 20:14:31
Even een kleine rectificatie.

Art 16 van het RVV stelt dat je een militaire colonne niet mag doorkruisen. Alleen als men de bespreking leest zie je dat voor de colonne hier toch wel wat haken en ogen aan zitten. Je mag bijv. wel IN de colonne gaan rijden. Dus tussen twee militaire voertuigen inrijden is in principe geen probleem. Tot en met 2003 ben ik soldaat geweest bij de KL en daar werd bijna tot geen gebruik meer gemaakt van Art 16 van het RVV, alleen onder begeleiding van KMAR, werd er gezegd dat men zorg draagde dat de colonne niet doorkruist werd, in andere gevallen werd ons opgedragen ons aan de geldende verkeersregels te houden, dus ook te stoppen voor rood verkeerslicht,ook al reden we in colonne.
Overigens moet je een voorrangsvoertuig als colonne gewoon voor laten gaan hoor.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2007, 18:41:42
Even over die militaire colonnes: hoe zit dat ook alweer met de blauwe lamp en blauwe vlag? (en dan had je ook nog een groene vlag geloof ik) ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2007, 19:00:05
Even over die militaire colonnes: hoe zit dat ook alweer met de blauwe lamp en blauwe vlag? (en dan had je ook nog een groene vlag geloof ik) ???

Militaire colonne:

Een rij militaire voertuigen voorzien van bepaalde vlaggen en bepaalde gekleurde koplampen:

 Het eerste voertuig voert twee blauwe vlaggen, alle volgende een blauwe vlag rechts en het voertuig dat de colonne besluit voert een groene vlag rechtsvoor.  
 Voor de koplampen van de voertuigen uit de colonne geldt: Alle voertuigen hebben links normaal wit licht en rechts een blauwe koplamp, alleen het laatste voertuig heeft rechts een groene koplamp.

Bronnetje: http://www.driversxm.nl/dxm_autotheo-wetteli.html


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2007, 00:52:43
(...)

Ik dank u ;)

(nu weet je gelijk dat ik geen rijbewijs heb ;D)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s