Grote brand VU-Ziekenhuis - Amsterdam 26-05-2007

Auteur Topic: Grote brand VU-Ziekenhuis - Amsterdam 26-05-2007  (gelezen 19489 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #50 Gepost op: 21 juni 2007, 22:44:56
@ Palmpie

Wilt u voor mij iets doen waar u goed in bent?
Uitzoeken wat is: Brand Technisch Bureau Nederland namens de verzekeraars?
Wie, wat waar wanneer en hoe?

Ik probeer o.m. te begrijpen hoe een dergelijk miljoenenschade kan worden gepresenteerd als een 'succes' voor de zogenaamde 'compartimentering'. Ik snap dat echt niet!

Snapt u het?
"De compartimentering van de operatiekamers en de gehele OK-afdeling hebben naar behoren gefunctioneerd. De brand heeft niet gewoed in een van de 8 operatieruimten zelf maar in de tussenruimte. De omliggende ruimten zijn onherstelbaar beschadigd door rook, roetaantasting en bluswater. De directe materiele schade bedraagt tenminste 50 miljoen euro. De totale omvang van de schade is nu nog niet vastgesteld."

Een schade die meer dan 50 miljoen betreft, door een brandje  in een 'tussenruimte' bewijst een 'naar behoren functionerende compartimentering'?
Dat durft zelfs geen ' tapijt-aan-de-deur-verkoper' in de aanbieding te gooien!

Voor NL geldt volgens mij: "The H-bomb already has been dropped... we are the mutants". (Anonieme grafiitti University of Berkeley, California tijdens de 'Koude Oorlog'.)

Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #51 Gepost op: 22 juni 2007, 09:14:25
Brancheregister Beveiligingsbedrijven:
Brand Technisch Bureau Nederland v.o.f.  
Postbus 31
7833 ZG NIEUW AMSTERDAM
Tel.: (0591) 63 49 00
Fax: (0591) 63 12 77
Email: btb.bolhuis@hetnet.nl
Contactpersoon:
Dhr. J.A. Bolhuis
Het onderzoeken van de oorzaak en het verloop van schade Het geven van preventief advies.

Bedrijfsprofiel:
Onderzoek naar:
brand-;
inbraak-;
letsel-;
aansprakelijkheidschade.
In opdracht van verzekeringsmaatschappijen, advocatuur, bedrijven en particulieren.
De onderzoeken worden verricht door een Register Expert / gecertificeerd Deskundige A Brandonderzoeken.

citaat uit Rapport grote branden NCP:
5.2.3. Gekwalificeerde brandonderzoekers
Om je als brandonderzoeker (Deskundige A brandonderzoeken) te kwalificeren moet je de Branddeskundigenopleiding van het Instituut voor Criminaliteitsbeheersing en Recherchekunde (ICR; vroeger bekend als de Rechercheschool) in Zutphen volgen. De opleiding bestaat uit 4 modules.
De gemiddelde tijd die een cursist nodig heeft voor het behalen van het certificaat is 4 jaar. Naast de justitiële onderzoekers worden er op het ICR te Zutphen ook private brandonderzoekers toegelaten tot de brandmodules, met uitzondering van de module BX.
Sinds het begin van de eerste opleiding in 1996 zijn er in Nederland in totaal 29 Branddeskundigen A opgeleid, waarvan er 15 bij de politie werken en 14 in de private sector. De aanwas stagneert, omdat de opleidingscapaciteit beperkt is. De opleiding kan per jaar ten hoogste 8 á 10 mensen verwerken.


Kan helaas geen website van het bedrijf zelf vinden   ???

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #52 Gepost op: 22 juni 2007, 11:07:00
@ Pyro Joe

Hartelijk dank!
Die opleiding tot Branddeskundige A is inmiddels gestopt en ook onderwijskundig onbegeleid gebleven. De vooropleidng bij die lieden is op LBO niveau en de leerstof is daar duidelijk op aangepast, zeker ook qua omvang (dun boekje hoofdzakelijk gevuld met recepten over het vastleggen van sporen en monsters).
Daar leert men op zeker niets over WBDBO en de theoretisch achtegronden van de testen en uitwerking op de totale compartimentering.

Dat de brandweer dat zelf niet onderzoekt....

Ik zou dat rapport en de onderbouwing wel eens tegen het licht willen houden.

In een andere zaak zag de heer J.A. Bolhuis, (toen nog werkende voor Stekelenburg voordat deze op fraude werd betrapt en veroordeeld), een interne compartimentering 'voor het gemak' nog geheel over het hoofd.

In de zaak Van de Berg/Interpolis oordeelde het Hof te Arnhem recentelijk dat verzekeraar (en "A" collega's van Bolhuis bij Biesboer BV en bij de recherche) dusdanig onzorgvuldig onderzoek hadden verricht dat daardoor verzekerde in zijn tegenbewijs zo ernstig was geschaad dat deze uitspraken over brandstichting en hennepkwekerij (men roept maar van alles)de schaduitkeringsverplichting niet opheft.
Deze zaak was al eerder door een Rb en een Hof behandeld, toen door de Hoge Raad (cassatie) en dan nu in twee arresten uiteindelijk in het voordeel van de verzekerde beslist.
In mijn verslag legde ik deze onzorgvuldige en onverantwoorde praktijken uitgevoerd door deze zogenaamde 'Branddeskundigen  A' eerder bloot, vooraf aan het laatste tussenarrest.

Dit is een ommekeer die ook in andere zaken zal gaan doorwerken.
Door Branddeskundigen A is al heel wat bij elkaar gefantaseerd en gelogen (zaak Beumer/OM), zoals ook door de Nifv/Nibra 'branddeskundigen (Beumer/verzekeraar). U bent gewaarschuwd (bij verzekering en brand).

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #53 Gepost op: 26 februari 2008, 14:52:18
VU-ziekenhuis opereert in tuin

26 februari 2008 - 14:07 - RTV NH

AMSTERDAM Het VU medisch centrum in Amsterdam neemt 10 maart acht tijdelijke operatiekamers in gebruik. Het gaat om een volledig zelfstandig complex dat in de tuin van het ziekenhuis staat. Het bestaat uit 49 containers, maakte een woordvoerder dinsdag bekend.
De tijdelijke locatie is nodig omdat een brand in mei acht operatieruimten van het VU medisch centrum verwoestte.
Sindsdien heeft het ziekenhuis 's avonds en in het weekeinde operaties moeten uitvoeren om alle patiënten te kunnen helpen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Michelle1983

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 26 februari 2008, 22:05:25
Dat is dan al de tweede bijzondere locatie voor operatiekamers. Er stonden er al op het dak van het VUMC (reeds voor de brand al).


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #55 Gepost op: 28 februari 2008, 13:19:32
Pas echt bijzonder vind ik de situatie in Twente... het OK-complex wat defensie er even heeft neergeploft.....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #56 Gepost op: 1 maart 2008, 21:38:04
Pas echt bijzonder vind ik de situatie in Twente... het OK-complex wat defensie er even heeft neergeploft.....

Is een IC ...  ;)
Geloof niet alles wat je denkt.