De nazorg na de inzet van een AED zal bij iedere AED weer verschillen. Sommige beheerders van een AED hebben hiervoor een onderhoudscontract afgesloten, soms is hiervoor een afspraak gemaakt met de lokale ambulancedienst, en soms wordt de AED weer door de gebruiker gereedsklaar gemaakt worden, door zelf een reserve-elektrodeset en/of batterij te plaatsen. In een later stadium kan de AED dan bv uitgelezen worden, en de batterij gecheckt worden op capaciteit.
In de Hartveilig Projecten die Medisol en de AEDwinkel momenteel aan het opzetten is in Nederland (
www.zeelandhartveilig.nl is al enige tijd online,
www.noordhollandhartveilig.nl staat net online, de overige provincies volgen binnenkort) hebben we gekozen voor een totaalpakket, waarin er binnen 24 uur een opleidingsbureau een bezoek brengt aan de lokatie, en daar de reanimatie nog eens doorneemt, zowel als psychosociale ondersteuning, als ook om de techniek van de reanimatie nog eens door te nemen. Tegelijk wordt de AED dan uitgelezen en weer gebruiksklaar gemaakt.
Buitenom deze projecten hebben alle klanten die in de AEDwinkel een AED hebben gekocht 24 uur per dag en 365 dagen per jaar de beschikking over een speciaal servicenummer dat gebeld kan worden, ook in geval van storingen in de apparatuur.
Zoals je ziet verschilt het dus van plaats tot plaats en van project tot project! Hoe het bij collega-AED-aanbieders is geregeld weet ik niet precies.
Voor wat betreft je vraag over het alarm in de wandkast: In 99 van de 100 gevallen is dit alleen een alarm ter plaatse, die niet staat doorgeschakeld. In dat geval zal het alarm ook weer stoppen zodra de deur van de AED-kast weer wordt gesloten.