Hyperventilatie

Auteur Topic: Hyperventilatie  (gelezen 16675 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Marno

• Forum gebruiker
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #20 Gepost op: 1 juni 2007, 16:18:28
En gelukkig geldt dat ook voor 40-jarige mannen en alles daarbuiten ;)
Ik heb in een jaar op de SEH nog geen enkele man met een paniekaanval gezien... maar het is uiteraard mogelijk.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 1 juni 2007, 23:09:06
Gelukkig heb ik mijn jaren als chauffeur op de HAP en als co-assistent al vele malen een man gezien met een paniekaanval. De meesten hoeven gelukkig ook niet naar de SEH maar kunnen prima (en naar mijn idee zelfs beter) thuis geholpen worden.  8)

Jazeker ben ik het met je eens dat de groep die jij noemde de meest voorkomende is, maar dat wil nog niet zeggen dat het bij anderen niet voorkomt. Ervaring is wat dat betreft een slechte leermeester, je raakt gewend aan dat wat vaak voorkomt en denkt niet meer aan de dingen die minder vaak voorkomen...

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 3 juni 2007, 09:18:15
Mag ik hierbij dan nog even opmerken dat hyperventilatie als in: "hyperventilatie syndroom" niet bestaat.

Hyperventilatie betekent puur en alleen dat er teveel, te snel adem wordt gehaald.

Wanneer je een 16-24 jarig meisje ziet, die een beetje paniekerig is, het gevoel heeft dat ze in ademnood is en tintelingen heeft in de extremiteiten kan het best zijn dat zij hierbij hyperventileert (=teveel, te snel ademhalen). Het is echter niet correct om dit geheel 'hyperventilatie' te noemen, de juiste term is 'paniekaanval'.

Hiermee is je plaatje compleet ;)

Mee eens, de hyperventilatie is slechts eenvand e symptomen in dit geval.
Hyperventilatie alleen komt niet zo vaak voor. (duikers/snorkelaars doen het wel om langer onder water te kunnen blijven, niet verstandig maar het werkt wel)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 3 juni 2007, 17:28:46
flauw vallen werkt ook goed om uit een hyperventilatie te komen

Dat het werkt kan ik beredeneren en heb ik ook gezien.

Het vreemde is alleen dat ik al een aantal keer heb gehoord van mensen die trainingen geven aan hyperventilatie-patienten (dus de mensen die geregeld paniekaanvallen hebben), dat je van hyperventileren niet flauw kunt vallen... :S

Iemand enig idee hoe dat zit?

Marno

• Forum gebruiker
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #24 Gepost op: 3 juni 2007, 20:16:28
Dat het werkt kan ik beredeneren en heb ik ook gezien.

Het vreemde is alleen dat ik al een aantal keer heb gehoord van mensen die trainingen geven aan hyperventilatie-patienten (dus de mensen die geregeld paniekaanvallen hebben), dat je van hyperventileren niet flauw kunt vallen... :S

Iemand enig idee hoe dat zit?
Dat komt niet overeen met de praktijk die ik zie. volgens mij kun je wel degelijk flauwvallen door hyperventilatie, het mechanisme kende ik ook maar kan er nu even niet opkomen.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 3 juni 2007, 20:23:38
Volgens mij is het pricipe zo dat je door extreem te hyprventileren en dermate lage perfusie van het brein krijgt dat je onderuit gaat, de doorbloeding van het brein is immers gestuurd door de paCO2/PH. Je hebt natuurlijk bij het oefenen een heel andere spiegel adrenaline etc als bij mensen met een primaire hyperventilatie door bijvoorbeeld paniek.

Wanneer je zelf bewust extreem hyperventileert kun je wel degelijk zwarte vlekjes en en duideligheid opwekken, de stap naar flauwvallen is dan niet zo groot meer

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #26 Gepost op: 4 juni 2007, 08:51:33
als ik zelf echt een in een paniek aanval zit verkrampen zelfs me spieren in me armen en benen door het hyperventileren en kom er meestal pas naar heel lang uit door of flauw te vallen of een extra medicatie of door middel van een speciaal apparaatje om in te ademen.
flappus  niet elke verandering is een verbetering

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 4 juni 2007, 23:36:55
Met speciaal apparaatje bedoel je dan waarschijnlijk de Hyper-free of hyperventilatie casette

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #28 Gepost op: 5 juni 2007, 08:53:33
zo wit ding kan geen naam er op vinden. die moet je in je mond stoppen en er in blijven houden. heb het ooit op de seh gehad en het werkt wel fijn

even gegoogle en idd is de hyper free
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 6 juni 2007, 15:03:21
zo wit ding kan geen naam er op vinden. die moet je in je mond stoppen en er in blijven houden. heb het ooit op de seh gehad en het werkt wel fijn

even gegoogle en idd is de hyper free

Een tuinslang van 50 a 100 cm is ook voldoende, geeft genoeg lucht en weerstand  ;) en stuk goedkoper
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod