wie heeft de leiding?

Auteur Topic: wie heeft de leiding?  (gelezen 20617 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2007, 11:26:42
Elke verstoring van de normale gang van zaken is een incident, ook al is de feitelijke handeling "een aai over de bol", en elk incident word geregistreerd..

De manier zoals wij het georganiseerd hebben staat er niet bij..

Wij onderkennen een aantal rollen. : (vergeef me de terminologie, maar zo heet het nu eenmaal bij ons..)

Incident Manager, die heeft de leiding over het totale incident, coordinatie over welke middelen en hulpverlening nog meer moet ingezet worden.. (Deze rol is vooraf toegewezen aan degene tijdens een missie..) Meestal is dit een van de teamleiders of iemand die op dit niveau acteerd, Deze rol is tijdens een incident een statische rol, deze wisselt dus niet.. Deze persoon is en bliift eindverantwoordelijk over de incident afhandeling.

Leading Medic Deze heeft de leiding over de zorg aan de patient, maar is gelijktijdig ook het werkpaardje.. Alle handelingen aan de patient voert deze uit. De rest assisteert hem of haar.. Dit is echter geen statische rol. Deze rol kan verschuiven naar andere personen in de loop van de tijd. Deze rolverwisseling wordt duidelijk gecommuniceerd..

Voorbeeldje,  Bij aankomst van bij de patient, roept een van de hulpverleners, ik heb de "Lead" en neemt dan ook een belangrijke verantwoording op zich. Als er een ervarener (in functie) hulpverlener komt, mag de eerste hulpverlener de rol van Leading Medic overgeven aan een ervarener en geeft een snelle overdracht maar dat hoeft niet.. De Leading Medic is dus niet per definitie de meest ervaren hulpverlener ter plaatse.

Een ervarener hulpverlener (deze heeft dus ook een hoge kwalificatie en als zodanig aangewezen functie), mag de "Lead" claimen en vraag een korte overdracht en neemt alle verantwoordelijkheden over.. Komt er een (wedstrijd-)arts aanwezig, kunnen er twee dingen gebeuren. Deze laat de lead bij de huidige "Leading Medic" vraagt eventueel om informatie en laat het incident verder gaan en kijkt eventueel op de eerste hulp post verder..  Of hij claimt de "Lead" en neemt de verantwoordelijkheid over.. "onze Leading Medic blijft standby" en coordineerd de gevraagde assistentie..

Komt de ambulance dienst, krijgt deze na de overdracht de "Lead." "onze "Leading Medic" blijft standby.

Het kan ook zijn dat de patient door "Leading Medic 1" naar de eerste hulp post word gebracht en daar een overdracht doet aan zijn Collega die de rol voor de Leading Medic overneemt voor die patient..

Niemand kan dus claimen dat het zijn patient is. Het is een team inspanning, met enorme verantwoordelijkheden, met wel 1 rol die de leiding heeft.. Elke Incident waar de Lead geclaimd word in principe achteraf geevalueerd..

Bij ons is de stelregel, tijdens de missie niet piepen, en bij de evaluatie ben je verplicht te piepen.. Niet piepen tijdens de evaluatie betekend niet verder meer zeuren..

Het voordeel is dat in praktijk de patient toch de zorg krijgt van de meest ervarener hulpverleners, of dat de onervaren leading medic gecoached wordt door een ervarener collega, beetje afhankelijk van de aard van het incident..

Het komt ook voor dat we meerdere ernstige incidenten gelijktijdig hebben.  De Incident Manager kan dan "Leading Medics" aanwijzen en aanwijzingen geven.. Het kan nooit zijn dat er 2 Leading Medics zijn per patient..

Bij evenementen waar de 2 hulpverleners staan.. Is vaak 1 de Incident-Manager en de ander de "Leading Medic". Echter dat is ook geen statisch gegeven..

Ik schreef dat de Leading Medic het werkpaardje is..  ik schat in dat een toelichting nodig heeft. Het is bij ons anders geregeld dan in ziekenhuis dat de behandelend arts toezicht houdt en de en co-assistent of verpleegkundige het eigenlijke werk doet.. De "Leading Medic" is de eigenlijke de enige die alle handelingen uitvoert, of voor kleine handelingen assistentie vraagt..

Bij een reanimatie is deze degene die de AED bediend, en zelf drukt en blaast en overzicht houdt.. Het drukken en blazen kan tijdelijk op aanwijzing van de Leading Medic overgenomen door een assistent.
Bij wervel immobilisatie, voert de Leading Medic alle handelingen zelf uit, de enige taken die kan uitbesteden zijn.. Handmatige immobilisatie, assistentie bij Logrol, en het voorbereiden van de riemen aan de plank.  De Leading Medic doet de daadwerkelijke fixatie..

"Leading Medic" vraagt dus kennis en daadkracht en enorm verantwoordelijkheids besef.. Jij als Leading Medic kan dus ter verantwoording worden geroepen..

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2007, 14:34:40
Wie heeft de leiding, wie heeft de lead, wie niet. Het lijkt wel een rijmpje.

Als eerste hulpverleners lijkt het mij praktisch dat diegene met de meeste ervaring de leiding heeft. Iemand met meer kennis kan mem daarin bijstaan.
Is er een arts ter plaatse, dan heeft die de leiding tenzij deze aangeeft dat niet te willen hebben.

Bij georganiseerde hulpverlening ligt vast wie de leiding heeft. Bij de een ligt dat op papier vast, de ander geeft luidkeels aan dat hij de lead heeft.
Op het moment dat de ambulance arriveert neemt deze de leiding over. Uiteraard hoort het personeel het verhaal van de EHV-er aan en is de “overname”een glijdend proces.
Ik zou het nog sterker willen stellen: op het moment dat ik ter plaatse ben, ben ik verantwoordelijk voor de patiënt en dus voor alles wat de EHBO-er vanaf dat moment met de patiënt doet (of niet doet). Als ik bij een melding kom waar de patiënt POB heeft en bleek en klam is,  is het prima dat de EHV-er mij de toedracht verteld en zijn behandeling. Maar ik ben in de tussentijd wel een infuus aan het prikken. Ik wacht niet totdat ik na de overdracht de lead krijg.

Laat ik het zo stellen. Over het algemeen is de samenwerking geen probleem. Het wordt pas een probleem als men dingen gaat claimen.
VSAZ ambulancezorg

Dutchy_medic

• Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2007, 17:39:19
Beste Trophy,

Ik denk dat jouw verhaal aangaande de leiding bij aankomst ambulance wat kort door de bocht is. Je zult je als ambulancehulpverlener beslist verantwoordelijk voelen, echter als er een arts ter plaatse is lijkt het mij dat deze de (medische) leiding heeft. (of begrijp ik dat puntje van je verhaal verkeerd?)

Ik weet dat wij een keer tijdens een houseparty een slachtoffer hadden dat door onze arts onderzocht en behandeld werd. Deze schatte in dat vervoer middels ambulance naar een ziekenhuis noodzakelijk was, de verpleegkundige van de ambulance dacht hier anders over. Vervolgens diende het geheel uitgevochten te worden op artsenniveau MMA en onze arts, om vervolgens toch tot vervoer over te gaan. Wat dat betreft had je dus gelijk, leiding claimen werkt niet.

Laten we vooral aanhouden wat er nu vaak is, een prettige samenwerking tussen hulpverleners op een evenement en de ambulancediensten.

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2007, 21:22:31
Wie de leiding heeft, heeft ook de bijbehorende verantwoordelijkheid..

Daarom is het ook belangrijk dat je met alle schakels in de keten probeert afspraken te maken..  Het is dus niet automatisch niet zo dat wanneer de Ambu ter plaatse is, dat de verantwoordelijkheid direct over gaat..

Een overdracht is een gelijdelijk proces, echter met de ambulancediensten in de regio hebben we in ons geval de afspraak dat pas na de complete overdracht de verantwoordelijk over gaat naar de ambulancedienst.. Eigenlijk werkt dit goed, en levert dit ook geen problemen op..  
Het verhoogt de duidelijkheid en daardoor is er ook beter overleg tussen Ambu-teams en ons team en zijn de onduidelijkheden hier over eigenlijk uit de wereld..  
Natuurlijk zorgen we er voor dat dit niet leidt tot onnodige tijdverlies.  
Als een wedstrijdarts bepaald dat er vervoert moet worden, word er vervoert.. De ketenafspraken zorgen er voor dat mocht daar onduidelijkheid over zijn, dat dan achteraf word geevalueerd..

Ketenafspraken, Dat werk heel goed en dat gaat hand in hand met goed naar elkaar luisteren en helder uitleggen wat je bedoeld. Daar begint samenwerken mee.

Als je niet voldoende georganiseerd bent, kan je ook geen Ketenafspraken maken, zorg dat je met open oren goed naar die Ambupleeg luistert, want dan neemt hij/zij de verantwoordelijkheid en terrecht..

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2007, 22:18:18
Beste Trophy,

Ik denk dat jouw verhaal aangaande de leiding bij aankomst ambulance wat kort door de bocht is. Je zult je als ambulancehulpverlener beslist verantwoordelijk voelen, echter als er een arts ter plaatse is lijkt het mij dat deze de (medische) leiding heeft. (of begrijp ik dat puntje van je verhaal verkeerd?)

Ik weet dat wij een keer tijdens een houseparty een slachtoffer hadden dat door onze arts onderzocht en behandeld werd. Deze schatte in dat vervoer middels ambulance naar een ziekenhuis noodzakelijk was, de verpleegkundige van de ambulance dacht hier anders over. Vervolgens diende het geheel uitgevochten te worden op artsenniveau MMA en onze arts, om vervolgens toch tot vervoer over te gaan. Wat dat betreft had je dus gelijk, leiding claimen werkt niet.

Laten we vooral aanhouden wat er nu vaak is, een prettige samenwerking tussen hulpverleners op een evenement en de ambulancediensten.

Danny

nee dat begrijp je niet verkeerd, waneer wij terplaatse komen nemen we de hulp over en zijn dan  verantwoordelijk. Er kan wel gezegt worden " pas na overdracht van de LEAD" is de ambulance pas verantwoordelijk , maar het ligt toch wel iets anders ( al willen anderen daar anders over denken) ;)
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2007, 22:28:39
En leidt dit tot menig conflict met de huisarts...

112-melding: ambu-vpk verantwoordelijk
huisarts die instuurt: huisarts verantwoordelijk en stelt indicatie tot vervoer, andere plannen van ambu-vpk alleen als hij/zij heel zeker is van zichzelf

Maar ok, dit is hoe ik het zie en daar zijn vast weer genoeg mensen het niet mee eens :)

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2007, 23:07:48
zegt het LPA hier niets over dan??

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2007, 07:07:27
Is de avp niet gedelegeerd verantwoordelijk voor de patiënt? Gedelegeerd door de MMA?

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 11 juli 2007, 09:37:40
Ambukampen,

Het is belangrijk, (en IGZ eist dat ook) dat tussen Organisaties er ketenafspraken zijn. en dat geld ook voor de overdracht en wanneer de verantwoordelijkheid over gaat..  In het geval van MedicalRescue.NL zijn daarover heldere afspraken op papier en zijn werkwijzen afgesproken. (ook met jouw werkgever)  Deze afspraken zijn gemaakt met als uitgangs punt wederzijds respect en het belang en veiligheid van het slachtoffer..

Als je praat over situaties waar vormen van georganiseerde hulpverlening zijn, dienen er ketenafspraken te zijn. Mocht er geen ketenafspraken zijn, en er zijn alleen basis geschoolde eerste hulpverleners dan geld heel duidelijk 1e Ambu is de baas..

Wil een Huisarts, Wedstrijdarts, cq. Evenementenarts dat er vervoert wordt en je komt er in overleg niet uit..Word er vervoert, en speel je taxi en kan je achteraf evalueren met de desbetreffende arts, je gaat niet over het hoofd van het slachtoffer dat terplekke uitvechten.  Bij mijn weten zijn er ook ketenafspraken tussen het artsen..  De arts besteld vervoer.. (dus word het een besteld vervoer, en soms is dat met spoed)..

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 11 juli 2007, 09:45:15
als een arts vervoer besteld lijkt mij ook vervoeren, ambu zal dan inschatten met welke prio :)

maar even een kleine kant aantekening om eens verders over na te denken (ik kan Throphy's redenatie in deze wel plaatsen)...
als een arts bij een evenement in het dagelijks leven werkzaam is bij een verzekeringsmaatschappy of doseerarts bij de thrombosedienst (om even een zijstraat te noemen)  (cave : niets mis mee)

maar dan stel ik wel vraagtekens bij zijn/haar expertise op traumatologie ::)