Ik ben tegenwoordig erg geneigd te zeggen "degene met de meeste expertise, kennis en ervaring", maar aangezien een hoop EHBO-ers slachtoffers zien als een bezit zodra ze er tegenaan lopen, is die stelling nogal eens bron van ruzies.
klopt ook wel dat de gene met de meeste ervaring de leiding moet hebben, dat is ook het beste, want het komt altijd goed van pas. maar meestal is het gebruikelijk dat de gene die als eerste tp is de leiding heeft. hierdoor ontstaat vaak verwarring. tis niet alleen verwarring, maar ook iritatie tussen collega's onderling. rede hiervoor is volgens mij dat altijd de "ervaren mensen" alle klusjes klaren, en de onervaren mensen blijven onervaren, hierdoor ergeren de ervaren collega's zich gaan onervaren collega's omdat zij niet snel genoeg kunnen inschatten, of omdat ze er iets langer mee bezig zijn, maar ook andersom de onervaren collega's iriteren zich aan de ervaren collega's omdat zij zich overal mee bemoeien, en hen nooit de kans geven, met andere woorden de minder ervaren collega's worden vaak onderschat.
een tweede rede die ik zie is: de gedachte:" ik ben hier bezig, en niemand bemoeit zich met mijn werk" dit kom omdat tijdens een incident zeker 6 ehbo-ers teveel eromheen staan en met zn 6 en instucties gaan geven,domme vragen gaan stellen, of zelfs behandelingen ongevraagd over nemen. en dat vind ik dat de gene die moeilijk doen, en hier ruzie om gaan maken overhet overnemen van so/pt of behandeling overnemen, groot gelijk heeft. want als jij bezig bent met een behandeling zullen de collega's die daar zo moeilijk over deden zich niet ongevraagd in je behandeling mengen.
een voorbeeld uit de praktijk:
tijdens een oefening werken een vpk en ehbo-er samen. een so is van haar paard gevallen en heeft pijn aan de bovenbeen/bekken en een scheur in be broek terhoogte van bovenbeen. de vpk schat de situatie verkeerd in en gaat uit van een onderbeenfractuur, terwijl de ehbo-er zeker weet dat het gaat om een bovenbeenfractuur. de ehbo-er houd zijn mond omdat hij ditsoort discussies en ruzies wilt vermijden...
om een lang verhaal kort te maken:
-de lijnen niet helder genoeg zijn: wie komen er terplaatse? en wat is de taak? wie heeft welke kennis en vaardigheden?
-collega's onderschatten elkaar: zijn heel gauw geneigd te denken dat de ander dingen over het hoofd ziet, fout inschat, etc. en bemoeien zich overal mee, dit wekt defensief gedrag op aan de overkant.
-collega's nemen elkaars taken over zonder overleg
-collega's communiceren niet,
-geen feedback
wat ik met het praktijkvoorbeeld wil zeggen is dat je ditsoort discussies voorzichtig moet voeren om situaties te voorkomen waarin ondergeschikten hun mond stijf dicht gaan houden uit angst voor conflicten. want het kan zijn dat mensen fouten van anderen niet meer gaan melden/rechtzetten uit angst voor conflicten, of omdat men denkt de leidinggevende zal het wel door hebben..