wie heeft de leiding?

Auteur Topic: wie heeft de leiding?  (gelezen 20408 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #50 Gepost op: 30 juni 2010, 09:20:15
Je kan niet alles laten afhangen van iemands mooie titel, opleiding, (vermeende) ervaring of mooie blauwe ogen.
Vele voorbeelden te over hoe dit fout kan gaan.
Je moet, ook als je verpleegkundige of arts bent, (vooraf) kunnen laten zien dat je kennis hebt, vaardig bent en -niet onbelangrijk- een teamplayer bent.

Eerstehulp verlenen is een teamsport waarbij je met meerdere personen met verschillende opleidingsniveaus slachtoffers wilt helpen.
Iedereen heeft daarin zijn eigen rol met persoonlijke beperkingen maar samen kan je de klus klaren.

Goede zaak Rescue.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #51 Gepost op: 30 juni 2010, 09:53:49
We hebben nog nooit een ambulanceverpleegkundige of een arts meegemaakt, en die willen best graag hun vaardigheden laten zien.. en de mensen trainen graag mee.. want ook zij leren daarvan..


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #52 Gepost op: 30 juni 2010, 10:24:04
Mogge allemaal,

Ik doe een poosje geen evenementen meer, maar toen ik het wel deed was ik altijd ruim vantevoren aanwezig om me op de hoogte te laten stellen van de plaatselijke afspraken en om mijn apparatuur te bekijken en, indien nodig, controleren. Dat is een onderdeel van je rol als professional, ongeacht je niveau en/of titel.

Wat betreft de handelingen die ik uitvoer als ambulanceverpleegkundige, ben ik zelf verantwoordelijk. Sterker nog, op het moment dat ik werk met EHBO'ers dan heb ik het laatste woord want die principe is vastgelegd in de WGBO (Wet Geneeskundig Behandelingsovereenkomst). De meest senior hulpverlener draagt de eindveratwoordelijkheid zowel in juridisch als morele zin. Daarom zou ik heel veel moeite hebben om me ondergeschikt op te stellen bij bijv. wervelimmobilisatie. Dat is mijn dagelijks brood waar een vrijwilliger in de evenementenhulpverlening  misschien maar enkele keren per jaar mee in aanraking komt. De principe is ook dat de meest ervaren hulpverlener ook de leiding neemt, ongeacht of dat bij organisatie X, Y of Z is. Immers: bekwaam is bevoegd volgens de wet BIG. Daarom kunnen we ook daar juridisch op aangesproken worden.

Neem deze vergelijking: ik wordt wel vaker ingehuurd als ambulanceverpleegkundige bij andere RAV's. Er is geen enkele manager ambulancezorg die hoeft te twijfelen aan mijn handelingen. Ik ben immers een gediplomeerde ambulanceverpleegkundige dat, naast de verplichte profcheck, ieder jaar wordt getoetst op mijn kennis en kunde in een regionale toetstraject. Er is geen ander beroepsgroep die zichzelf zoveel toetst. Dat doen we in het belang van onze patienten. Maar ook om de kwaliteit te garanderen in elke hulpverlening, ongeacht de situatie.

Ik zou me dus heel erg bezwaard voelen om nog een bekwaamheidstoets af te leggen voor een semi-professionele stichting over het vak dat ik dagelijks beheers. In het recente verleden heb ik zowel voor MAI als EMS gewerkt. Bij deze beide bedrijven is in ieder geval totaal geen sprake van geweest.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #53 Gepost op: 30 juni 2010, 10:55:58
Als ambulancehulpverlener ben je ook opgeleid om samen met je chauffeur/verpleegkundige een team te vormen, je weet precies wie wat moet doen. Dus logisch dat daaraan niet getwijfeld hoeft te worden. Bij een hoop evenementen is het allicht niet direct noodzakelijk om een 'profcheck' uit te voeren, maar het blijft feit dat je op een evenement in een andere setting werkt dan tijdens je dagelijkse werk op de ambulance. De manier van werken die Rescue beschrijft, geldt veelal voor hoger risicovolle evenementen. Hierbij komen serieuze letsels regelmatig voorbij, dus is het toch alleen maar beter dat een arts of ALS-verpleegkundige optimaal ingezet kan worden door juiste training en briefing?

Het gaat hier ook om een stuk voorbereiding. Voor een middag 'Lowlands' kun je je afvragen of een 'profcheck' wel echt nodig is. Maar ook daar is het weer van belang dat alle hulpverleners zo goed mogelijk op elkaar ingespeeld zijn, je moet weten wat je aan mekaar hebt. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat sommige organisaties graag deze profcheck willen uitvoeren.
En bovendien, als je de skills hebt, dus waarom zou je dat niet willen laten zien?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #54 Gepost op: 30 juni 2010, 11:00:55
Voorbereiden, prima. Dat heb ik al in mijn betoog aangegeven. Dat is ook je plicht. Bekwaamheidstoetsen gaat mij echt veel te ver. Mijn beroepstitel en actuele registratie in het beroepsregister is voldoende waarborg voor de kwaliteit. Iets wat nog niet gezegd kan worden van een gemiddelde EHBO vereniging. Daar is de toezicht over het algemeen bar slecht.

Een ambulanceverpleegkundige is overigens opgeleid om een slachtoffer te behandelen in alle situaties, dat is nou eenmaal ons werk.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #55 Gepost op: 30 juni 2010, 11:54:34
Je kan niet alles laten afhangen van iemands mooie titel, opleiding, (vermeende) ervaring of mooie blauwe ogen.
Vele voorbeelden te over hoe dit fout kan gaan.
Je moet, ook als je verpleegkundige of arts bent, (vooraf) kunnen laten zien dat je kennis hebt, vaardig bent en -niet onbelangrijk- een teamplayer bent.

Eerstehulp verlenen is een teamsport waarbij je met meerdere personen met verschillende opleidingsniveaus slachtoffers wilt helpen.
Iedereen heeft daarin zijn eigen rol met persoonlijke beperkingen maar samen kan je de klus klaren.

Goede zaak Rescue.
Ik heb mooie groene ogen 123chill, maar ik begrijp wel je punt.
Alle vormen van hulp is teamsport
Als je je opgeeft om mee te werken, zal je op de hoogte moeten zijn van de spullen en gebruiken, maar dat is ook al wat WM zegt, een vereiste van iedere prof. hulpverlener
binnen zijn werk, dat mag je dan zeker ook verwachten dat die professionaliteit binnen je beroepswaarden , je dat ook uitdraagt als je besluit om deel te nemen aan een team bij evenementen.

WM zijn argumenten kan ik ook heel goed begrijpen en voordat de discussie los barst over de Wet BIG ( nee, immobiliseren staat daar niet in ;D)
het zijn juist die vaardigheden die ingezet moeten worden in een echte acute situatie lijkt me, dan is het denk ik ook net als in het leger...degene met de juiste papieren op de juiste plaats heeft de hoogste rang binnen acute zorgverlening
(hmmm....als er behoefte is aan een nieuw topic, schroom niet, voel aan water dat we erg aan het afwijken zijn)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #56 Gepost op: 30 juni 2010, 12:00:12
Citaat
(hmmm....als er behoefte is aan een nieuw topic, schroom niet, voel aan water dat we erg aan het afwijken zijn)

Zoal U wilt, zuster  

WM, die toch een klein beetje bang is voor de zuster  ;D ;D ;D   party party
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #57 Gepost op: 30 juni 2010, 12:09:09
Voorbereiden, prima. Dat heb ik al in mijn betoog aangegeven. Dat is ook je plicht. Bekwaamheidstoetsen gaat mij echt veel te ver. Mijn beroepstitel en actuele registratie in het beroepsregister is voldoende waarborg voor de kwaliteit. Iets wat nog niet gezegd kan worden van een gemiddelde EHBO vereniging. Daar is de toezicht over het algemeen bar slecht.

Een ambulanceverpleegkundige is overigens opgeleid om een slachtoffer te behandelen in alle situaties, dat is nou eenmaal ons werk.

WM

Bekwaamheidstoetsen is net te veel van het goede, echter een voor dat je in een team kan werken, moet je ook met het team kunnen werken..
de club waarvoor ik mede verantwoording draag, heeft een kwaliteitsplan, vergelijkbaar met HKZ, en word ook regelmatig getoetst door IGZ..
Dat kwaliteitsplan houd rekening met WGBO en extern toezicht.. en dat geeft ook aan welke eisen een functionaris moet voldoen en dat iemand ook ingewerkt moet worden...  
En ja daarin onderschiedt ons clubbie zich ten opzichte van een gemiddelde EHBO vereniging. en trainen ons vrijwilligers na hun basis opleiding tot First Responder nog 150 uur per jaar en kunnen we ons kunstje niet alleen in vlakke omgeving, maar ook hellingen van 40 tot 60 graden, in het donker, en met rare opstakels, of in het wilde water van de Wildwaterbaan, of bij een Waterski Race..
Ik ken genoeg AVP-ers, die dat niet zomaar ff direct doen..., dat is ook niet individuele vaardigheid maar een team vaardigheid..  
Ook de ervaren MMT trauma-arts, dezeer ervaren AVP-er met werken op hoogte ervaring, vinden dat lastig..


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #58 Gepost op: 30 juni 2010, 12:20:19
maar dan is er bij iedere activiteit van Medical een arts aanwezig?
WGBO


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #59 Gepost op: 30 juni 2010, 17:51:33
maar dan is er bij iedere activiteit van Medical een arts aanwezig?
WGBO



Bij ons zeker niet...  
Wij kennen drie niveau van dienstverlening die we met opdrachtgevers afspreken, waarbij Stichting MedicalRescue.NL altijd de hoofdaannemer is en verantwoordelijk voor alle medische en reddingsdiensten..

BLS niveau dienstverlening..  (eigenlijk is de ingehuurde EHBO-er,, waarbij er niet word gespalked, geen wervelimmobilisatie.nl, wel een AED word gebruikt.. en alle risico-volle handelingen zijn beperkt tot reguliere EHBO-diensten.  (30% van de opdrachten)
ILS niveau dienstverlening..  Dit zijn alle rescue en medische diensten, tot aan de wettelijk voorbehouden handelingen..  het kan zijn dat een door de organisatie een aparte wedstrijdarts is ingehuurd en die houd toezicht houdt, maar dat hoeft niet.. (60% van de opdrachten).  
ALS niveau dienstverlening, hier is altijd een arts van MedicalRescue.NL aanwezig..(10% van de opdrachten)

De broek aan bij Stichting MedicalRescue.NL

(ik beschrijf de situatie zoals het bij ons geld.. en iedereen weet dat van te voren ook, en kan op dat moment geen discussie over meer zijn..)  

Bij alle dienstverlening waarbij Stichting MedicalRescue.NL de hoofdaannemer is, werkt iedereen onder de verantwoordelijk van de Incident Manager van Dienst. Deze heeft de taak om de veiligheid en de continuiteit van evenement te bewaken, en met het team de meest optimale zorg te leveren aan de hulpvragers..

Hij heeft die dag de broek aan :
Dus ook de ingehuurde Artsen en Ambulance verpleegkundigen.  Deze I.M. stuurt niet op micro niveau. maar heeft de eindverantwoordelijkheid van alle componenten, en die heeft de broek aan...
Natuurlijk is deze zo slim om goed te overleggen, met de artsen en ALS-verpleegkundigen, wat er met dat incident gebeurd..  

Alle Incidenten worden via de Incident Manager gemeld, en deze schakeld de noodzakelijke response in.. Op het eerste moment dat er kans ambulancezorg nodig is.  word de meldkamer Ambulancezorg gebeld. en word afhankelijk van de situatie een prio afgesproken..

De incident-manager kijkt iets breder dan alleen medisch incidenten, maar ook milieu, brand, ontruiming..    De A.L.S. mensen worden ingezet op de A.L.S. componenten en niet op I.L.S. diensten..

Per patient is er een leading medic.  Dit kan een First Responder zijn, de AVP of de Arts. Dit is een dynamische rol.. Er is namelijk niemand eigenaar van de patient, alles is een team prestatie..
  (A.L.S. personeel mag I.L.S. personeel en E.H.B.O-ers overrulen, door te zeggen "Ik neem de lead, en de andere bevestigen dat door te zeggen.  ... Heeft de lead.) echter de I.M. blijft altijd de baas..  

Indien er word overruled, houdt degene tot het einde van incident alleen met die patient bezig, tenzij I.M. ander beslist.. Elke overruling word geevalueerd, er is dan namelijk ergens in de communicatie iets misgegaan..  Er kan dat paar dingen uitkomen.. dus valt er voor iedereen weer wat te leren..

Elk incident word geregistreerd, en na overrulen moet er door de betrokken hulpverleners afzonderlijk van elkaar een rapportage geschreven worden.. Dit soort incidenten worden daarna in volgende training op een of andere terug gekomen..

Alle medewerkers houden zich aan de afgesproken protocollen of overleggen met de I.M.  als ze willen afwijken..

Bij Intermediate Life Support diensten, word normaal geen infuus aangelegd.. (en soms is de ALS uitrusting en ALS personeel, wel aanwezig), Toch kan het zijn, dat een situatie vergt dat een ALS-er vraagt om aftewijken van de afgesproken dienstverlening, en alsnog een infuus aan te leggen..
In heel veel gevallen zal de I.M. dat toestaan, maar kan ook zeggen, wacht maar op reguliere gele auto, want die is er binnen 2 minuten..
Of een arts vraagt, zal ik de hechting zetten, want dan hoeft tie vandaag niet meer naar het ziekenhuis.., Ook dat word even onderling besproken..

Wel zullen dat soort incidenten geevalueerd worden met opdrachtgevers.. zodat deze een volgende keer, zal kiezen voor de ALS dienst variant..

Eigenlijk loopt dat heel erg goed.. Ik na meer dan 500 evenementdagen, 630 incidenten, hier over twee klachten gehad van de medewerkers. Dat een intern ingehuurde arts, zich niet aan de spelregels hield.. Waarbij de arts eigenlijk achteraf de betrokken medewerkers gelijk heeft gegeven..

De ambupleeg/arts die een dagje meeloopt..  Assisteert alleen, is binnen MedicalRescue.NL nog niet zelfstandig bevoegd.. Het kan zijn dat de I.M. heb bij grote calamiteiten tijdelijk extra bevoegdheden geeft..

De verhouding bij ons is dus...
Namens de Werkgever de Incident-manager van dienst.. die in samenwerking met zijn voltallige team de klus klaart..   De I.M. van dienst heeft hiervoor uitgebreide trainingen gehad, en weet ook wat er met ALS-ers afgesproken word.. en Iedereen werkt binnen de werkafspraken van die dag...

De essentie van onze dienstverlening ligt hem niet in de onderlinge verhoudingen, maar wel in duidelijke verhouding waarbij de kwaliteit van de totale dienstverlening aan de opdrachtgever, en de meest optimale zorg aan de patient, en een zeer goede communicatie door de rest van de hulpverleningsketen heen, word gegarandeerd..

Tot zover zoals we het binnen MedicalRescue.NL georganiseerd is, en dat dat afwijkend is dat sommige andere organisatie dat mag duidelijk zijn...

Ik ken twee andere organisaties die hebben een vergelijkbaar model.. en een paar organisaties die een meer tradioneel model gebruiken.. (De arts is altijd de baas over alles). en ik ken veel organisaties, waar vaak niet duidelijk is, wie de baas is, wat de diensten zijn die ze leveren..