Om rangen en standen goed te begrijpen, moet je inzicht hebben in de structuur van een organisatie.
Feitelijk gaat het wie is er eindverantwoordelijk voor de dienstverlening, en zijn alle functionarissen binnen een organisatie voldoende ingericht om hun werkzaamheden te voldoen..
In een ziekenhuis is de directie heel vaak geen doktors, echter zij bepalen binnen welke kader de doktors hun werk doen en toch is de directie de baas...
Het sturen hoeft echt niet op micro niveau.. En iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid.. is bij ons dus net zo.,.
De Incident Manager is op zijn vak gebied net zo deskundig als een arts of een AVP-er, en ken voor elke scenario ook gewoon procedures. en ze trainen gezamenlijk, dus iedereen weet al waar die aan toe is..
De I.M. stuurt naar de Arts en AVP vaak alleen op veiligheid, tijd en transportfases en of de volgorde van handeling niet slimmer kan.. (voorbeeld, S.O. heeft ligt in de blubber, HET, Geen zichtbare tekenen van shock, en moet nog gelogrolled op een plank worden... is dat het moment dat een waaknaald ingebracht moet worden of doe je dat na het logrollen en de patient verplaatst is naar een schonere omgeving, dat levert namelijk in totaal geen tijdsverlies op...)
Is de patient veilig op de post... zal de I.M. toezien dat de incident formulieren niet worden vergeten..
De I.M. is feitelijk de baas, echter vaak meer de coach van incident-management proces, en dat werk bij ons in ieder geval goed.. De leading medic is verantwoordelijk voor de zorg aan de patient op dat moment..
Het scheiden van de functies is dat de Leading Medic zich volkomen kan concentreren op de patient, en de I.M. alle omgevingsfactoren, en communicatie verzorgt, de ketenzorg, teammanagement voor z'n rekening..
Ik ben wel benieuwd hoe andere EH dienstverlenings organisaties dat doen..